Jag har köpt ett hus som jag får tillträde till om någon månad och i det stora sovrummet, som jag funderar på att göra till bibliotek, är det nu en tjock, luddig heltäckningsmatta på vad jag tror är golvspånskiva. Jag vill lägga lamellparkett istället.
Huset är i ett plan, betongbjälklag, krypgrund, byggt 1968.
Vad ska jag tänka på? Om jag ska ha bokhyllor längs väggarna blir det ju en avsevärd belastning där, vilket borde påverka hur golvet rör sig, eller inte.
Jag har inte tittat under golvspånet och har begränsad erfarenhet av den här typen av golv. Hur tätt bör reglarna sitta, om där finns reglar och det antar jag att det gör. Funkar det med lumppapp eller ska jag ha foam? Fuktspärr?
Som sagt, jag kan inte den här typen av golv efter att ha bott i gamla hus med spikade trägolv hela mitt vuxna liv och behöver alltså råd och tips.

BirgitS
Först och främst ska du noga läsa läggningsinstruktionerna från golvtillverkaren för där bör det framgå krav på planhet, vilket underlag som krävs etc., och när det gäller bokhyllorna så kan du fråga golvtillverkarens kundtjänst och om de anser att det blir för tungt med bokhyllor kan du först ställa dit bokhyllorna och sen lägga fram till bokhyllorna samt täcka mellanrummet med t.ex. en trekantslist.

• Gilla
TottoGBG
  • Laddar…
De flesta av mina bokhyllor har ben, så list funkar inte. De ska stå på ytskiktet och synas.

BirgitS
Du får nog höra med kundtjänsten om vilken vikt som kan gå bra. I instruktionerna brukar det varnas för att ställa köksöar på parkettgolv men hur mycket en bokhylla kan väga jämfört med en köksö med mycket prylar och en tung bänkskiva vet jag inte, men det är nog rätt normalt att ställa bokhyllor på lamellparkett.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.