Hej!
Vi har precis lagt parkettgolv i hela vardagsrummet och ska nu lägga klinkers i hallen som gränsar till vårt vardagsrum. Är det något man behöver tänka på såsom att ha något mellan parkettgolv och fix för att ge parkettgolvet andrum och vad isåfall? Vår svåger som är målare och hobbysnickare ska hjälpa oss och hade tänkt lägga fixen direkt mot ändträet men i min värld känns det som man måste skapa en springa emellan
Vi har precis lagt parkettgolv i hela vardagsrummet och ska nu lägga klinkers i hallen som gränsar till vårt vardagsrum. Är det något man behöver tänka på såsom att ha något mellan parkettgolv och fix för att ge parkettgolvet andrum och vad isåfall? Vår svåger som är målare och hobbysnickare ska hjälpa oss och hade tänkt lägga fixen direkt mot ändträet men i min värld känns det som man måste skapa en springa emellan
du skall ha 7-8 mm mellanrumM mawi1040 skrev:Hej!
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 46 166 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 46 166 inlägg
Det avstånd som golvtillverkaren har skrivit i sina instruktioner. Sen lägger man en övergångslist över mellanrummet så att det inte syns.M mawi1040 skrev:Hej!
Skippa listen och lägg en fog mellan golven.
Jag har lagt elastisk fog mellan några rum med parkett pga trä rör sig med årstiderna. Fogen kan bli lite smutsig med tiden, så en diskretare färg är att föredra. Fogen är i dag +10 år och håller utmärkt.
Har använt en ljusare fog mellan kaminens stengolv och rummets lönnparkett, vilket kanske inte var det bästa valet. Fogen blir lite skitig av smuts från kaminen.
Har använt en ljusare fog mellan kaminens stengolv och rummets lönnparkett, vilket kanske inte var det bästa valet. Fogen blir lite skitig av smuts från kaminen.
Ja då fix innehåller vatten och kan färga av sig så tejpa parkettänden med en skyddstejp av plast, och håll minst ett avstånd om 7-8mm så att parketten kan röra sig..M mawi1040 skrev:
Ska tilläggas att jag bara hittar denna information i monteringsanvnisning på parkettgolv
"Dilatationsfog mellan klinker och trägolv samt i dörröppningar maskeras med en T-list. Det ska alltid finnas en dilatationsfog i dörren mellan två separata rum."
"Dilatationsfog mellan klinker och trägolv samt i dörröppningar maskeras med en T-list. Det ska alltid finnas en dilatationsfog i dörren mellan två separata rum."
Är det någon fara om skadan redan har skett och vi försökte rädda situationen med att skrapa bort det värsta?J Jansson69 skrev:
Det ser du ju om parketten har sugit vatten eller blivit missfärgad, ja täcka bör man göra det gör jag alltid när man kladdar med fix och fog..M mawi1040 skrev:
Fick lite panik när jag såg det...M mawi1040 skrev:
10mm föreskriver dom i rörelse mån mot väggar så det gäller mot klinkers med..M mawi1040 skrev:
https://bauhaus-api.perfioncloud.com:8443/Perfion/File.aspx?id=18ff1890-a912-4bee-a98e-bef86475803a