Vi ska riva ut 6-7kvm av golvet i hallen för att lägga golvvärme å klinkers. Golvet består av följande, gjutenplatta sandbädd cellplast 100mm som sedan trägolvet ligger direkt på.

nu till frågan!

Hur bör jag jag för att få ett stumt underlag för att lägga klinkers? Finns det andra sätt förutom att flyta golvet? Kan man tex skära i isolering å lägga reglar med 30cc och sedan golvgips på det? Mitt största bekymmer är att golvet inte får bygga upp för mycket.

J
Hej. Det låter som du tolkat beskrivningen av golvet på fel håll. Det är rimligare att du underst har en sandbädd, på detta cellplast och överst gjuten platta. På detta ligger sedan ditt trägolv, rimligtvis inte direkt på betongen. Hur det är gjort beror lite på när huset är byggt.

Riv ut trägolvet, beroende på om det ligger bara med fuktspärr på betongen eller om det är reglar och spånskiva så får du göra på lite olika sätt.

Beror på hur mycket jobb du vill lägga ner...

Jag skulle riva till betongen, gjuta med eps till lagom nivå, ev värmeslinga, flytspackla 20mm sen klinker

• Gilla
Indoor och 2 till
  • Laddar…
J johmi skrev:
Hej. Det låter som du tolkat beskrivningen av golvet på fel håll. Det är rimligare att du underst har en sandbädd, på detta cellplast och överst gjuten platta. På detta ligger sedan ditt trägolv, rimligtvis inte direkt på betongen. Hur det är gjort beror lite på när huset är byggt.
Riv ut trägolvet, beroende på om det ligger bara med fuktspärr på betongen eller om det är reglar och spånskiva så får du göra på lite olika sätt.
Hej, det är som i beskrivning gjuten platta sandbädd 100mm isolering sen trägolv. Huset är 1-Plan och byggt 74

nino nino skrev:

Jag skulle riva till betongen, gjuta med eps till lagom nivå, ev värmeslinga, flytspackla 20mm sen klinker
Känns som det blir väldigt mycket å gjuta, säkert 20-30cm sand plus isolering 10cm ‍♂️

nino nino skrev:

Läggs klinker i sättbruk direkt på stumt underlag fås mycket höga stegljudsnivåer.

Är bjälklaget av betong blir störningen högfrekvent i sin karaktär. Är det fråga om ett relativt lätt träbjälklag fås högst stegljudsnivå vid låga frekvenser. Ibland t.o.m. mätområdet för gällande mätstandarder för stegljudsnivå. Detta medför att mätresultaten kan se bra ut men att stegljudsnivån subjektivt är åt fanders.

Övergolv bestående av klinker i sättbruk bör därför läggas som s.k. "flytande golv" där stegljudsmattan viks upp mot väggar och installationer, skstvar tejpas noga och att en armerad pågjutning utförs ovanpå stegljudsmattan.

Utan stegljudsmatta kommer klinkergolv med mkt stor sannolikhet skapa ljudstörningar rörande störande stegljud.

Googla på flytande golv och Stepisol alternativt Aprobo dB 3 så finner ni exempel på hur stegljudsdämpning bör utföras enligt dessa leverantörers anvisningar. Lycka till!

Redigerat:
  • Gilla
Indoor
  • Laddar…
Ordet "utanför" föll visst bort innan "mätområdet" i ovanstående mening.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.