Hej,

Jag går i tankar på att lägga klinker i vår hall. Men är helt nybörjare - har därför mycket funderingar. Och är det ens ett rimligt projekt?

Det är en L formad hall på ca 5 kvm. Inga rör ett dylikt. Vårt materialval är klinker granitkeramik 30x60.
I dagsläget ligger en klinkerimitation i trä på golvet. Jag har inte tagit bort den ännu men skulle gissa på att det är betong under. Vilket det varit i resterande rum vid golvbyte. På bilden syns nuvarande golv + provplatta i ljusare grå färg)

Till mina frågor (och ja, jag är nybörjare så vissa frågor är nog rätt dumma)

1. Hur ojämn får betongen vara, alltså underlaget för att ”slippa” flytspackla? Kan man jämna till eventuella ojämnheter med fix? Görs detta I så fall som ett förberedande moment eller direkt vid läggning?

2. Skär man ut alla plattor, även vid hörn osv och provlägger först?

3. Duger en kakelskärare och vinkelslip. Plattorna är av granitkeramik, 30x60, 0,9 m tjock.

4. Viktigast av allt - vad är era bästa tips? Klassiska nybörjar misstag?

Tacksam för svar :)

• En hall med mörk klinker och ljusa väggar, en ljusgrå provplatta mot väggen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • En hall med mörkt klinkergolv, vit vägg och ett rött objekt lutande mot väggen. En radiator syns på höger sida.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
H Hildebrandt skrev:
Hej,

Jag går i tankar på att lägga klinker i vår hall. Men är helt nybörjare - har därför mycket funderingar. Och är det ens ett rimligt projekt?

Det är en L formad hall på ca 5 kvm. Inga rör ett dylikt. Vårt materialval är klinker granitkeramik 30x60.
I dagsläget ligger en klinkerimitation i trä på golvet. Jag har inte tagit bort den ännu men skulle gissa på att det är betong under. Vilket det varit i resterande rum vid golvbyte. På bilden syns nuvarande golv + provplatta i ljusare grå färg)

Till mina frågor (och ja, jag är nybörjare så vissa frågor är nog rätt dumma)

1. Hur ojämn får betongen, alltså underlaget vara för att ”slippa” flytspackla? Kan man jämna till eventuella ojämnheter med fix? Görs detta I så fall som ett förberedande moment eller direkt vid läggning?

2. Skär man ut alla plattor, även vid hörn osv och provlägger först?

3. Duger en kakelskärare och vinkelslip. Plattorna är av granitkeramik, 30x60, 0,9 m tjock.

4. Viktigast av allt - vad är era bästa tips? Klassiska nybörjar misstag?

Tacksam för svar :)
1) Små ojämnheter gör inget. Är det stora åsar eller liknande behövs det jämnas ut innan.

2) Kan man absolut göra för att undvika stress. Är nog att rekommendera med så stora plattor och första gången.

3) Det duger.

4) -Tänk på hur du lägger klinkersen. Börja inte i ett hörn och utgå från det med en hel platta. Mät så att bitarna till respektive vägg blir lika stora. Dvs så du inte får 30 cm platta mot ena väggen och 10 cm platta mot den andra. Gäller i alla riktningar.
- Dubbelstryk plattorna!
- Lägg inte ut för mycket fix på en gång.
- 60x30 är hyfsat svårt att lägga och justera. Kräver jämnare underlag än tex 30x30

Enligt mig är det optiskt fel att lägga så stora plattor i så litet rum.

• Gilla
Stefan N
  • Laddar…
T Thomas_Blekinge skrev:
Framförallt kommer det att se ännu längre och smalare ut. Läggs plattorna på tvären och skarvarna om lott istället, blir effekten den omvända.
Som förstagångsläggare tycker jag att de är för stora. Max 30X30 är betydligt lättare att hantera. Använd en snörslå för att få raka linjer.

M Maestrono skrev:
1) Små ojämnheter gör inget. Är det stora åsar eller liknande behövs det jämnas ut innan.

2) Kan man absolut göra för att undvika stress. Är nog att rekommendera med så stora plattor och första gången.

3) Det duger.

4) -Tänk på hur du lägger klinkersen. Börja inte i ett hörn och utgå från det med en hel platta. Mät så att bitarna till respektive vägg blir lika stora. Dvs så du inte får 30 cm platta mot ena väggen och 10 cm platta mot den andra. Gäller i alla riktningar.
- Dubbelstryk plattorna!
- Lägg inte ut för mycket fix på en gång.
- 60x30 är hyfsat svårt att lägga och justera. Kräver jämnare underlag än tex 30x30
Tack för svar. Hur ojämt får det vara skulle du säga? Är det samma som för parkett? Dvs inte mer än 2 mm över ett 2 meter långt spann.

Menar du att mindre plattor ex 30x30 är mer förlåtande mot ojämnheter i underlaget?

Tack snäll för alla tips! Det tar jag med mig!

T Thomas_Blekinge skrev:
Tack! Det tar jag med mig, har varit väldigt inne på just stora plattor - mycket för jag tänkte att det skulle ge ett ”luftigt” intryck utan så mycket fog osv. Men det kanske är helt rätt att det passar bättre med mindre storlek. Kollar in mindre variant och försöker hitta inspiration. Tack för det! Sådant man inte tänker på med ett amatör öga.

Intet Intet skrev:
Framförallt kommer det att se ännu längre och smalare ut. Läggs plattorna på tvären och skarvarna om lott istället, blir effekten den omvända.
Som förstagångsläggare tycker jag att de är för stora. Max 30X30 är betydligt lättare att hantera. Använd en snörslå för att få raka linjer.
tack för tips! Hade inte tänkt på att lägga på tvären för omvänd effekt som ju absolut är önskvärt!

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.