Hej,

Jag går i tankar på att lägga klinker i vår hall. Men är helt nybörjare - har därför mycket funderingar. Och är det ens ett rimligt projekt?

Det är en L formad hall på ca 5 kvm. Inga rör ett dylikt. Vårt materialval är klinker granitkeramik 30x60.
I dagsläget ligger en klinkerimitation i trä på golvet. Jag har inte tagit bort den ännu men skulle gissa på att det är betong under. Vilket det varit i resterande rum vid golvbyte. På bilden syns nuvarande golv + provplatta i ljusare grå färg)

Till mina frågor (och ja, jag är nybörjare så vissa frågor är nog rätt dumma)

1. Hur ojämn får betongen vara, alltså underlaget för att ”slippa” flytspackla? Kan man jämna till eventuella ojämnheter med fix? Görs detta I så fall som ett förberedande moment eller direkt vid läggning?

2. Skär man ut alla plattor, även vid hörn osv och provlägger först?

3. Duger en kakelskärare och vinkelslip. Plattorna är av granitkeramik, 30x60, 0,9 m tjock.

4. Viktigast av allt - vad är era bästa tips? Klassiska nybörjar misstag?

Tacksam för svar :)

• En hall med mörk klinker och ljusa väggar, en ljusgrå provplatta mot väggen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • En hall med mörkt klinkergolv, vit vägg och ett rött objekt lutande mot väggen. En radiator syns på höger sida.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
H Hildebrandt skrev:
Hej,

Jag går i tankar på att lägga klinker i vår hall. Men är helt nybörjare - har därför mycket funderingar. Och är det ens ett rimligt projekt?

Det är en L formad hall på ca 5 kvm. Inga rör ett dylikt. Vårt materialval är klinker granitkeramik 30x60.
I dagsläget ligger en klinkerimitation i trä på golvet. Jag har inte tagit bort den ännu men skulle gissa på att det är betong under. Vilket det varit i resterande rum vid golvbyte. På bilden syns nuvarande golv + provplatta i ljusare grå färg)