2 296 läst ·
7 svar
2k läst
7 svar
lägga klickgolv på vintern?
Hej!
Jag planerar lägga klickgolv i sovrum och köket, och funderar på om det finns nåt principssmässigt fel med att lägga det när vädret har varit så pass kallt i så länge. Är det bäst, o andra ord, att vänta tills våren?
Detta gäller en lägenhetshus med byggår 1989.
Jag planerar lägga klickgolv i sovrum och köket, och funderar på om det finns nåt principssmässigt fel med att lägga det när vädret har varit så pass kallt i så länge. Är det bäst, o andra ord, att vänta tills våren?
Detta gäller en lägenhetshus med byggår 1989.
Torr luft är det ju nu i alla fall. Vi har torksprickor både här och där i vårt hus, t.ex furugolv som har bredare glipor än någonsin
. Om man lägger ett tight golv nu, vad händer då vid fuktigare väderlek?
Det man kan tänka på är att vid golvläggning på vintern vid stora ytor ibland bör ligga på den övre gränsen när det gäller distans mot vägg då golvet kommer svälla medans man på sommaren kan ligga på små marginaler mot vägg då golvet kommer torka ihop.
Observera dock att det har funnits (och kanske fortfarande finns?) golvtillverkare som har packat sitt golv i täta paket med en viss fuktighet för att oavsett när läggningen sker ha samma fuktighet. Om det någonsin har funkat tvivlar jag på så poängen här är att läsa vad just din golvtillverkare rekomenderar
// Mats
Observera dock att det har funnits (och kanske fortfarande finns?) golvtillverkare som har packat sitt golv i täta paket med en viss fuktighet för att oavsett när läggningen sker ha samma fuktighet. Om det någonsin har funkat tvivlar jag på så poängen här är att läsa vad just din golvtillverkare rekomenderar
// Mats
Klicka här för att svara