Har ett 60-tals kedjehus med källare där baksidan endast nås via en smal passage mellan hus och garage. Baksidan är relativt liten, kanske 13 x 13 meter med grannar på alla tre sidor. På baksidan har vi fuktig lerjord direkt mot källarväggen, ingen befintlig dränering eller isolering på dessa sidor. Källaren känns lite kall, på några delar syns också saltutfällningar på väggen. Det är målade betongväggar och rummen används främst för förvaring och liknande så ingen större fara. Men eftersom vi har planer på att få ordning på trädgården vill jag passa på att göra vad jag kan för att fuktsäkra och få bättre klimat.
Eftersom tomten är som den är så hade det varit ett mycket större jobb att dra dräneringsrör ut till någon dagvattenbrunn utanför tomten. Hade därför en tanke att bara gräva upp baksidan, sätta isodrän-isolering mot grunden och skippa dräneringsröret. Min teori är att det åtminstone inte borde kunna förvärra situationen, men borde ge varmare källarklimat och mindre fukt?
Ett alternativ skulle kanske vara att ha en stenkista (eller liknande) på tomten på baksidan dit jag skulle kunna leda dräneringsrör, men vet inte om det är lämpligt, (eller värt det), på så liten tomt?
Tacksam för råd