Jag håller på att renovera en villa byggd 1958. Golvet i vardagsrummet hade blivit förstört och jag fick riva ut det (parkettgolv). Under det finns det råspont och under denna reglar och utrymmet mellan reglarna är fyllt med krossad blåbetong. Huset har även detta material (blåbetong) i ytterväggarna, medans innerväggarna är av murtegel..

Under reglarna och under den krossade blåbetongen finns en gjuten tjock betongplatta, gjuten 1958. Det har aldrig varit några problem med fukt underifrån.

Jag tänker lägga in ett riktigt parkettgolv men i klickversion, tjocklek ca 14 mm. Men vad göra innan dess ? Lägga en plastfolie ? Lägga en radonfolie (huset har ju radon från blåbetongen, dock sanerat genom att man installerat FTX-ventilation någon gång på 80-talet tror jag. Värdena före saneringen var drygt 400 Bq, efter det ungefär hälften.

Ett annat men mera arbetskrävande alternativ är förstås att ta bort råsponten, rensa bort blåbetongen, byta till annat isolermaterial (mineralull eller frigolit ?), sedan ny råspont och ev. plastfolie, sedan underlagsfoam och parkettgolvet. Skall underlagsfoam i så fall ligga över eller under plastfolien ? Ett par olika byggare har tittat på det, den ene ville riva ut blåbetongen, den andre sa nej glöm det....

Det är ju inte fel att riva ut blåbetongen i golvet. Men den finns ju kvar på alla andra ställen så skillnaden totalt kanske inte blir så stor. Speciellt när FTX finns.

Att lägga en byggfolie på råsponten lär ju stoppa mycket att det nästan blir samma effekt som att riva ut blåbetongen. Och det är väldigt mycket enklare. Det gäller att få det lufttätt, dvs typ 20cm omlott och tejpa alla skarvar. Och ha åldringsbeständig plastfolie. Sådant är ganska billigt.

• Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
J JanA5 skrev:
Jag håller på att renovera en villa byggd 1958. Golvet i vardagsrummet hade blivit förstört och jag fick riva ut det (parkettgolv). Under det finns det råspont och under denna reglar och utrymmet mellan reglarna är fyllt med krossad blåbetong. Huset har även detta material (blåbetong) i ytterväggarna, medans innerväggarna är av murtegel..

Under reglarna och under den krossade blåbetongen finns en gjuten tjock betongplatta, gjuten 1958. Det har aldrig varit några problem med fukt underifrån.

Jag tänker lägga in ett riktigt parkettgolv men i klickversion, tjocklek ca 14 mm. Men vad göra innan dess ? Lägga en plastfolie ? Lägga en radonfolie (huset har ju radon från blåbetongen, dock sanerat genom att man installerat FTX-ventilation någon gång på 80-talet tror jag. Värdena före saneringen var drygt 400 Bq, efter det ungefär hälften.

Ett annat men mera arbetskrävande alternativ är förstås att ta bort råsponten, rensa bort blåbetongen, byta till annat isolermaterial (mineralull eller frigolit ?), sedan ny råspont och ev. plastfolie, sedan underlagsfoam och parkettgolvet. Skall underlagsfoam i så fall ligga över eller under plastfolien ? Ett par olika byggare har tittat på det, den ene ville riva ut blåbetongen, den andre sa nej glöm det....
Installation av FTX sanerar ju inte blåbetong, man tar bara hand om radongasen genom att effektivare ventilera ut den.

Generellt skulle jag säga att man vill bli av med blåbetongen. Risken med blåbetong är ju att den innehåller radium, som sönderfaller till radon, som sprids som gas. Men även om du spärrar själva gasen (vilket då kräver ett helt tätt skikt och gärna undertryck under detta, så får du en mindre mängd gammastrålning genom det initiala sönderfallet, som då inte stoppas (Det krävs material med högre densitet för att stopa gamamstrålning som vatten, bky eller betong tex).

Även om riskerna med denna är otroligt liten (eftersom det är väldigt låga doser) så skulle jag säga att man gärna vill bli av med all blåbetong som man kan.

Och har du ändå plockat upp golvet så skulle jag iaf ha skyfflat in blåbetongen (med lämpligt andningsskydd på och inplastat rum) i säckar och tagit bort iaf allt som var löst.

Och sen satt byggplast/membran ovanpå det - så har du nog reducerat radonvärdet rätt mkt.

https://radonmätning.se/blabetong/

Nja, jag har ju inte rivit ut golvet helt. Jag har rivit ut parekettskiktet men inte råsonten som är i gott skick. Frågan blir väl hur mycket av radonet som kommer från den krossade blåbetongen och hur mycket som komer från ytterväggarna - den blåbetonge n kan jag ju inte slippa utan att riva huset. Men kanske det släpper igenom mera eftersom man krossat betngen ? Hur bra isolerar för övrigt krossad blåbetong, jämfört med mineralull ? Det gäller ju nu bara vardagsrummet, och matrummet, ett par andra rum har stengolv med inlagda värmeslingor (vattenburet).

Frigolit skulle ju isolera bättre tror jag, men får man lov att ha det i golv med tanke på brandfaran ?

Om jag lägger plastfolie över råsponten, finns det någon risk att man får fukt i isoleringen ? Det har som sagt inte varit några fuktproblem i golvet som sådant - parkettgolvet blev förstört av vatten som trängde in genom fasaden peftersom fogningen i tegelfasaden släppt - den är nu omfogad.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.