Hur går vi enklast tillväga för att kunna lägga en heltäckningsmatta på golvvärmeslingor? Det ligger alltså inget på golvet över värmeslingorna nu (se bild).

Räcker det att lägga plast emellan som när man lägger klickgolv eller måste vi lägga spånskivor? Kan tjock papp räcka? Flytspackla, är det ens lämpligt direkt på slingorna. Som sagt söker vi enklast möjliga väg ut men det måste ju samtidigt funka och inte finnas risk att skada slingorna.

• Golvvärmeslingor på ett betonggolv i ett tomt rum med ett fönster och pappersbit på golvet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Att lägga golvspån är väl det självklara enklaste valet.
Se till att inte skruva i vattenrören bara!

Och jag hade absolut flytspacklat, går snabbt att göra, ger jämn och fin värme och blir jämnt och stabilt.
Hur stort är rummet?

Jag skulle lagt ett duri renoverings golv HX67 eller spånskivegolv. Beroende på vilken höjd du har att förhålla dig till.

Peter2400 Peter2400 skrev:
Och jag hade absolut flytspacklat, går snabbt att göra, ger jämn och fin värme och blir jämnt och stabilt.
Hur stort är rummet?
Det är cirka 12 kvm. Jag tycker också det verkar enklast men var lite fundersam om det är ok att flytspackla kring själva slingorna eller om de måste skyddas på något sätt.

B Blåbären skrev:
Det är cirka 12 kvm. Jag tycker också det verkar enklast men var lite fundersam om det är ok att flytspackla kring själva slingorna eller om de måste skyddas på något sätt.
Slingor gillar att ligga i spackel, så det ska inte vara något problem.

Spackla absolut inte på plåt och slingor. Ett helt annat tillvägagångssätt vid flytspackling på spångolv med slingor.

Lägg renoveringsspån direkt på och sedan heltäckningsmatta?
Jag har gjort liknande hemma då vinylgolvet inte ska ligga direkt mot golvvärmeslingorna och i framtiden om något ska fixas så är det bara att skruva bort golvspånet.
Jag har heltäckningsmatta i ett rum och där la vi det rakt på laminatgolvet som ligger på slingorna och det har funkat fint i 4 år iaf.

• Gilla
Joak
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.