20 181 läst ·
20 svar
20k läst
20 svar
Lägga golv, i vilken riktning?
Det kommer inte att se klokt ut om du lägger hallen på tvären. Ser inga större bekymmer med att lägga hallen längs med och de andra rummen tvärsom. En annan lösning kan vara att ha hallen i ett annat träslag/kulör, så skillnaden i vart fall finns där.
@Johannes, tack jag hade tänkt göra så.
@zlingo, skönt att höra att det funkat! Tror det blir så. Eventuellt sätter jag dit en minimal tröskel/list för att markera rumstyp/avgränsning och skapa lite liv. Såhär har jag gjort där jag bor just nu(byte dörrkarmar till lite större men ville inte såga upp i överkant på väggen så det åkte ner i golvet och för att få plats med dörren blev det tunna trösklar)
@zlingo, skönt att höra att det funkat! Tror det blir så. Eventuellt sätter jag dit en minimal tröskel/list för att markera rumstyp/avgränsning och skapa lite liv. Såhär har jag gjort där jag bor just nu(byte dörrkarmar till lite större men ville inte såga upp i överkant på väggen så det åkte ner i golvet och för att få plats med dörren blev det tunna trösklar)
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Längs med hallen ska det vara.
Men jag hade lagt svart klinker en bit in i hallen. Och sedan en list.
Det är snyggare imho om det är samma golv in i alla rum. Dvs inga lister eller övergångar. Men det är svårare att lägga. Men snyggare.
Men jag hade lagt svart klinker en bit in i hallen. Och sedan en list.
Det är snyggare imho om det är samma golv in i alla rum. Dvs inga lister eller övergångar. Men det är svårare att lägga. Men snyggare.
Hej! Jag skulle definitivt lägga vågrätt från din ritning. Generellt ska man ju lägga längst med ljusets riktning också så det skulle även vara mer "rätt"T Tomas79 skrev:Hej! Jag har köpt en ganska tråkig lgh och ska totalrenovera den. Planlösningen är ganska långsmal med fönster åt bara ett väderstreck. Ska lägga in ljus parkett men kan inte bestämma i vilken riktning golvet ska ligga för parametrarna; ljusinsläpp, rumsvolym och estetik. Bifogar en bild(hallen är smalare än på bilden). Kan man lägga hallgolvet i en riktning o övriga rum i en annan? Det är inga dörrar mellan kök/v.rum och hall. 62kvm.
Tacksam för tips!
/Tommy
[bild]
Eftersom hallen är så långsmal så breddar det (synvilla) om de går så och inte på längden.
Men jag tycker det är en smaksak och gissar att det blir enklara att lägga tvärt om vad jag säger. Lycka till!
Tror du det hade gjort det, ett konstigt ut att lägga på tvären? Beror lite på vilken parkett men jag tror det skulle vara snyggare! Men kanske oite meckigareRobert63 skrev:
Klicka här för att svara