SKa spika bärläkt och börja lägga pannor på en utbyggnad med pulpettak. Har valt vittinge nova pannan som är en enkupig falsad panna.
Läser i monteringsanvisningen följande.... gällande bredden från gavel till gavel

Om bredden behövs anpassas ska detta göras nu.

What? ja kan ju inte anpassa något... taket är ju vad det är så vad gör jag om det blir en halvpanna på slutet? funkar ju inte... kan ju iof justera hela raden nårrra cm fram å tillbaka men .. vad är minsta höjd från dalen tills dess att man får kapa den vid gavelanslutningen?
http://www.monier.se/fileadmin/bu-files/se/downloads/pdf/Monteringsanvisningar_SE/MATB_SWE_web.pdf

Tanken är att man ska centrera pannorna på taket så att gavelskivorna i plåt blir lika stora å inte en som är 12 cm och den andra 25 cm.

Hmmm ok.. Men jag får det nu till att det behövs 22,35pannor för att täcka taket som är 532cm brett mätt från utkanten av trekantslisterna så...ska jag alltså sätta 22pannor i bredd och låta plåten sköta resten??

Arne999 skrev:
Hmmm ok.. Men jag får det nu till att det behövs 22,35pannor för att täcka taket som är 532cm brett mätt från utkanten av trekantslisterna så...ska jag alltså sätta 22pannor i bredd och låta plåten sköta resten??
Ja det är så man ska göra.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.