Jag tänker mig något liknande på bilden här (utan blommor då)
Idag har jag gräs(mest ogräs) hela vägen till väggen.

Jag har läst lite trådar här och det verkar lite komplicerat då vissa pratar om att det kan bli fuktskador om man gör fel osv, men behöver jag verkligen gräva så djupt? Kan det inte gå genom att bara gräva ytligt, lägga fiberduk och sedan fylla på med sten och sätta någon kantsten längst ut, behöver det vara krångligare än så?

Jag tänker om jag gräver så lite som möjligt (runt 5 cm) kan det väl omöjligt bli fuktskador på fasaden, eller varför skulle det bli det mer än det kan bli nu med jord/gräs.

Alla dessa to do tutorials pratar om stenkross, stenmjöl, markvibrator, känner att det blir ett för stort projekt om jag måste köpa 1000 saker. Så frågan är egentligen om det räcker att göra som jag skrev ovan, det behöver inte bli världens snyggaste, vad jag än gör kmr bli finare än ogräs. Mätstolpar, fiberduk, kantsten, dekorationssten, behöver jag mer?

Tack på förhand från en humble amatör DIY gubbe

• Vit vägg med rabatter av vit dekorationssten och planterade buskar, inramade av kantsten. Gräsmatta ligger framför.
Har liknande idé, fast jag har tänkt mig en rad med trädgårdsplattor eller marksten för att få bort ogräs närmast huset. Jag kommer bara att gräva mig ner så grunt som möjligt, lägga duk o sättsand o dit med sten el plattor efter att sett till att det lutar ut från huset. Krångla inte till det, som sagt, vad som helst är bättre än ogräs och elände. Lycka till och lägg gärna ut lite bilder! 😊 Jag kommer inte att få något gjort här före vintern (handopererad förra veckan) så mitt projekt ligger i 10-årsprojekt tills vidare 😝

Är nog ingen större risk för fuktskador om du inte tar bort något som förhindrar fukt idag.

Det är relativt vanligt att lägga marksten så att det lutar svagt ut från huset. Så leds ytvatten bort från grunden. Kanske viktigare på en skånelänga utan takutsprång än andra hus. Eftersom taket normalt ger visst skydd.

Oavsett vill du undvika att din lösning leder in ytvatten mot huset. Så om du har någon sänka mot huset kan du passa på att åtgärda när du ändå stökar till.

Om det är ogräs du vill ifrån så spelar grus ingen roll. Det kommer växa efter något år ändå och du måste hålla efter hela tiden.
Men själva anläggningen är inte så märkvärdig, lite 0-18 under och ditt grus på.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.