Jag är igång med att inreda en gammal källare. Dränering är gjord och min tanke var att flytspackla och lägga klinkers på den oisolerade plattan.
Men såg ett snyggt slipat betonggolv och började fundera på detta. Kan detta vara ett bra alternativ?
Då det, som sagt, är oisolerat vet jag inte om det blir problem Med vissa typer av ytbehandlingar.

Någon som har erfarenheter eller kunskap?

Betong är betong och släpper igenom fukt underifrån om det finns mycket av den varan där, har du ett från 70 talet och baklänges så är säker plattan/golv direkt mot mark. Ett sådant golv är ett måste att det luftar och får inte målas eller limmas matta på, allt släpper. Bara två alternativ, rent betonggolv eller klinkers där fukt kan vandra upp genom fogarna. Snygga betonggolv brukar prepareras med något på ytan och om den är vatten/ångtät vet jag inte.

J jonaserik skrev:
Betong är betong och släpper igenom fukt underifrån om det finns mycket av den varan där, har du ett från 70 talet och baklänges så är säker plattan/golv direkt mot mark. Ett sådant golv är ett måste att det luftar och får inte målas eller limmas matta på, allt släpper. Bara två alternativ, rent betonggolv eller klinkers där fukt kan vandra upp genom fogarna. Snygga betonggolv brukar prepareras med något på ytan och om den är vatten/ångtät vet jag inte.
Tack för svaret! Detta borde jag ju haft koll på innan jag postade, men det verkar som om man måste lägga minImum 10cm betong om man ska lägga ny ovanpå befintlig platta. Då det bara är 210cm högt idag funkar inte det...

Det finns inga andra alternativ till klinker?

Hur ser golvet/betongen ut i dag, det går att flytspackla ett golv om det är ojämt

J jonaserik skrev:
Hur ser golvet/betongen ut i dag, det går att flytspackla ett golv om det är ojämt
Det är rätt ojämnt faktiskt. Dessutom uppbilat på vissa ställen så kommer även behöva lagas.

Tänkte du flytspackel som själva golvet?

Nej men att jämna till det, det fyller även sprickor och annan ojämnhet, men bhöverkollas så det går att spackla av någon som vet, Det går att syra/prima/spackla lägga klinker direkt på betong. Nackdelen är att det blir klinkerkallt och tofflor på oavsett om det finns element i ett rum.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.