M Motvillig hemmapulare skrev:
Jag ser det som en skyldighet att reklamera. Om man säljer billigt skräp som inte möter upp till de minimikrav i lagstiftningen på vad en konsument ska kunna förvänta sig av en produkt så behöver man ha med det i sina kalkyler. Att sälja billigaste möjliga och konkurrera på lika villkor med kvalitet ska bara kunna löna sig om det verkligen är på lika villkor. Är produkten inte avsedd att hålla så ska det framgå. Engångstång istället för tång. Ensäsongsmotorsåg istället för motorsåg. Annars är det bara att reklamera till dess att säljarna anpassar sig och vi konsumenter får något som är närmare det vi förväntar oss.
Det där funkar i teorin.
Så här tror jag det ser ut i praktiken:
Nu är dom så stora och lägger på så pass hög vinstmarginal på skräpet så dom kan strunta i både kunder och kvalitetskontroll.
I stället får kinderna sköta kvalitetskontrollen och dom flesta använder in ens sina braAttHa-prylar och resten orkar inte åka in till firman och klaga…

• Älska
nissenhj
  • Laddar…
Man ska komma ihåg : Bra kvalitet och billig pris brukar inte vara i samma paketet.

• Gilla
ptlf och 4 till
  • Laddar…
kisumisu
M MagHam skrev:
Tycker kvalitén varierar kraftigt. En del grejer är hyfsade medan andra är ren skit. Och ibland kan det under olika tidsperioder skilja på samma typ av vara (beroende på aktuell leverantör).
Jo så är det. Precis som med Ikea :crysmile: Man vet inte alltid vad man får. Men oftast gäller tumregeln, välj inte den billigaste av det billiga. Gäller ofta även märkesvaror....

Ä Äpplesnö skrev:
Köpte en tång på biltema. Efter första användningen hade handtaget böjt sig. Inte riktigt verktygsstål utan bara bokad mjukt stål/plåt eller vad fan det är.

Jävla inköpare på biltema och ta hem skit.

Lägg ner skiten.
Nja; du som ville köpa billigt ! Köp Bahco märket, och du blir nöjd, fast blir minst fem gånger dyrare!

• Gilla
Byggahus48 och 2 till
  • Laddar…
Lägg ut en bild på tången. Om det är en tång för finmekanik kan man inte lägga
på all kraft i världen. Men jag tror att det är ett kraftigt handhavande fel.

• Gilla
Tommynorskens och 2 till
  • Laddar…
Inte så märkligt egentligen.. kvalitet följer priset.

Självklart ska man kolla på grejerna man köper om man köper från Biltema, Jula eller Clas Ohlson. Undersöka kvalitén om det är något som håller för ens egen användning. Jag köpte en massa verktyg på 80-talet när man började skruva i moppen och sedan bilar. En del av Biltemas verktyg från den tiden är riktigt bra kvalité såsom ringnycklar och tänger och jag använder dom fortfarande. Dessutom har jag en garagedomkraft från Biltema som jag köpte för ca 40 år sedan och den använder jag varje år när jag ska skifta hjulen. Den har blivit nött och rostig på utsidan men jag har aldrig behövt byta packningar eller annars serva den.

• Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
Är det bara jag som har stört mig på att Biltema café stänger tidigare än övriga Biltemavaruhuset?

Man ser fram emot att kunna avsluta inköpen med en fika och sedan går detta om intet, genom att caféet har bommat igen...

• Gilla
  • Haha
orom och 6 till
  • Laddar…
Ä Äpplesnö skrev:
Köpte en tång på biltema. Efter första användningen hade handtaget böjt sig. Inte riktigt verktygsstål utan bara bokad mjukt stål/plåt eller vad fan det är.

Lägg ner skiten.
Lönar sig alltid att köpa och betala betydligt mera för märkesvaror Biltema Jula och allt vad det heter har mest mög Behöver man grejor som sällan behöver användas möjligen

• Gilla
Anonymiserad 137805
  • Laddar…
Jag ser ett allmänt problem på marknaden där varor som fungerar sedan plötsligt på något automatiskt vis ersätts med billigare alternativ tills ingenting fungerar.
Det gäller både mellan märken och inom märken.

En del av Biltemas verktyg med 10 års garanti kan vara köpvärda. Deras stålborsttrissor är köpvärda. Resten är bara att packa i kontaintrar och skicka till nedsmältning.

• Gilla
Anonymiserad 137805
  • Laddar…
Ä Äpplesnö skrev:

Som mekar-amatör köpte jag lite verktyg som jag behövde. Då och då byte jag enstaka hylsor och tillbehör. Däremot ser jag oftast utländska byggare som länsar Biltema på el och vvs. Där hade jag varit mer skeptisk. Eller så är det svaret, varför det är billig med svart bygge

Lägg ner skiten.

• Gilla
Anonymiserad 137805
  • Laddar…
Ä Äpplesnö skrev:

Lägg ner skiten.
Biltema är först och främst billigt, inte bra...

Handla på Jula istället. Anledningen är att Jula redovisar kundbetyg, så där kan man iallafall sålla bort skräpet.

Köpte deras billigaste träborr, liten låda, 4 st av 5 bort var skeva och vobblade i borrmaskin (Bosch blå)
Tycker fortfarande att de har mycket andra saker som är vettigt till bra pris.
Man får helt enkelt välja med omsorg.

M Motvillig hemmapulare skrev:
Jag ser det som en skyldighet att reklamera. Om man säljer billigt skräp som inte möter upp till de minimikrav i lagstiftningen på vad en konsument ska kunna förvänta sig av en produkt så behöver man ha med det i sina kalkyler. Att sälja billigaste möjliga och konkurrera på lika villkor med kvalitet ska bara kunna löna sig om det verkligen är på lika villkor. Är produkten inte avsedd att hålla så ska det framgå. Engångstång istället för tång. Ensäsongsmotorsåg istället för motorsåg. Annars är det bara att reklamera till dess att säljarna anpassar sig och vi konsumenter får något som är närmare det vi förväntar oss.
Det tråkiga är att de som säljer skräp kan fortsätta eftersom det inte är lönt för konsumenterna att klaga. Om du tjänar 200 kr i timmen vill du inte slösa bort tiden det tar att reklamera en 50-kronorspryl. För att inte tala om bränslekostaden att ta sig dit.
Marginalerna på försäljningen är troligen så hög att de kan skänka varannan pryl gratis utan att gå med förlust. Så det fortsätter.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.