Min biltemaerfarenhet är fyndmöjlighet eller skojeri, som andra skriver så kan det ena dagen vara toppen och katastrof nästa, ett exempel är att jag köpte ett koben med gummihandtag i ena änden, använde detta i ngn månad och var mycket bra vid golvjobb.
Nåväl tänkte att sådana här köper jag till alla gubbarna i firman så köpte alla dom hade nästa gång jag var där (typ 15st) och av dessa var 13skrot efter en vecka med sprucket gummi i handtaget och stora jack i klon mm.
När man jämnförde dom sida vid sida syntes det tydligt att det var skillnad i kvalitet/olika leverantörer men inget man såg vid första anblick.
Nåja gick ju att lämna tbx skiten men min förlorade timme får jag aldrig tbx så beror väl på hur man värderar sin tid om man vill chansa eller inte.

Detta verkar genomgående på alla produkter, haft samma erfarenheter med stålborstar till rondell, penslar, VP rör, och allsköns andra verktyg men överlag tycker jag nog mycket är prisvärt och vissa saker obegripligt dyra, tex elmaterial är dyrare för noname biltema än jag ger för märkesvara hos grossist oftast.

P Prodigys skrev:
Biltemas korv är faktiskt av ganska bra kvalite. Det är Lindvalls chark som är tillverkare/leverantör. [länk]
Nja, det vet jag inte om jag kan hålla med om...

När Ikea skulle börja sälja korv för 5 kr så kontaktade de Lithells och frågade om de ville tillverka den. Lithells tackade nej för att det, med deras kvalitetskrav, inte gick att tillverka korven till den prisnivån. Och det här var mitten på 90-talet. Gick det inte då, går det definitivt inte nu.

Eriksgatan
A A-Man_08 skrev:
Det är rätt intressant det där.
Jag gick till dollarestore och kollade runt lite.
Köpte två whiskeyglas för 50kr och ett mått för 25.
Kom hem med dem då sa hon.
Det här är sagaform som det också stod på förpackningen.
...
Man kan ju undra lite vad dom dyrare butikerna köper in dem för.
[bild]
Ha ha, är du så snål att du köper till ett mått för att mäta upp whiskeyn?
Själva kör vi med alkometer, det blir rättvisare. ;)
Sagaform är förresten ett "märke" som klistras på allt möjligt som New Wave Group importerar. Ursprungligen importerade presentartiklar att säljas till företag som promotiongrejor, ofta med tryck på. Men så kom de på att man kunde sälja samma saker i partier till butiker. Skulle själv aldrig betala mer för Sagaform än vad du gjorde på Dollar Store och det finns en anledning till att de kränger ut restpartier där. Sagaform kallar det "svensk design" men det är sällan något svenskt med dessa importerade prylar. Så Sagafrom kan vara både av högre eller lägre kvalitet och det är svårt att följa upp och köpa till saker i en design eftersom en design inte lever särskilt länge.
Och går man till second hand-affären kan man få tag på nya eller nästan nya kristallglas från välkända glasbruk för mindre pengar.

Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Nja, det vet jag inte om jag kan hålla med om...

När Ikea skulle börja sälja korv för 5 kr så kontaktade de Lithells och frågade om de ville tillverka den. Lithells tackade nej för att det, med deras kvalitetskrav, inte gick att tillverka korven till den prisnivån. Och det här var mitten på 90-talet. Gick det inte då, går det definitivt inte nu.
Sist jag köpte korv där tog dom upp en paket dom det stog lindvalls chark på och slängde i baljan.

Vet inte om det är varmkorv eller wienerkorv dom säljer https://www.lindvallschark.se/sortiment/matkorv/varmkorv2/
https://www.lindvallschark.se/sortiment/matkorv/wienerkorv-storpack/

Nu kollade jag hemsidan och som jag minns kunde man söka efter varor med tio års garanti.
Men nu hittar jag inte den funktionen?
Alltså inte kolla en specifik vara utan hitta alla som har tio års garanti.

P Prodigys skrev:
Sist jag köpte korv där tog dom upp en paket dom det stog lindvalls chark på och slängde i baljan.
Japp, det är Lindvalls. De tog Ikea också. Men det är fortfarande ingen korv jag skulle äta om det fanns något alternativ.

Edit: men tro inte att korven som du får på biltema för 5 spänn går att köpa i en "lindvalls-förpackning" i affären..

Säljer de korven för att ta tjäna på den eller för att locka folk till affären?

• Gilla
Gleb och 2 till
  • Laddar…
Lithells korv kan ju köpas för 2:50/st i dag i 20-pack till slutkonsument så jag tror nog att en årsorder på typ 10 miljoner korvar eller mer (det är vad Cirkle-K säger att dom säljer) skulle kunna rendera ett lägre pris än så.

Sedan tycker jag efter att ha forskat lite att Lindvalls korv är ett bättre val, köttet är certifierat spårbart svenskt (Lithells/Sibylla är "EU") och kötthalten högre än Lithells/Sibylla.

Någonting jag lärt mig idag är (gällde 2014):
Lindvalls tillverkar den grillkorv som bland annat säljs på Pressbyrån, Seven Eleven, Statoil, Shell och Ikea, för att nämna några.
https://www.livsmedelsforetagen.se/app/uploads/2015/09/LIF_1408.pdf

• Gilla
EvertL
  • Laddar…
Hörde att de hade lite dåligt med råvaror så de försökte mala ner en anställd.

D Dilato skrev:
Lithells korv kan ju köpas för 2:50/st i dag i 20-pack till slutkonsument så jag tror nog att en årsorder på typ 10 miljoner korvar eller mer (det är vad Cirkle-K säger att dom säljer) skulle kunna rendera ett lägre pris än så.

Sedan tycker jag efter att ha forskat lite att Lindvalls korv är ett bättre val, köttet är certifierat spårbart svenskt (Lithells/Sibylla är "EU") och kötthalten högre än Lithells/Sibylla.

Någonting jag lärt mig idag är (gällde 2014):
Lindvalls tillverkar den grillkorv som bland annat säljs på Pressbyrån, Seven Eleven, Statoil, Shell och Ikea, för att nämna några.
[länk]
Jo, korven i sig kostar mindre än 5 spänn. Men du får inte in bröd, senap och ketchup arbetskostnad, en servett eller två, el för att tillaga den (och hålla den kall innan), avskrivningar på maskiner etc etc på de övriga 2,50 kr... Endera så säljs den med förlust, eller så är innehållet sämre än sämst. Varken biltema eller lindvalls bedriver välgörenhet så jag tror på det senare.. ;)

Eriksgatan Eriksgatan skrev:
Ha ha, är du så snål att du köper till ett mått för att mäta upp whiskeyn?
Själva kör vi med alkometer, det blir rättvisare. ;)
Sagaform är förresten ett "märke" som klistras på allt möjligt som New Wave Group importerar. Ursprungligen importerade presentartiklar att säljas till företag som promotiongrejor, ofta med tryck på. Men så kom de på att man kunde sälja samma saker i partier till butiker. Skulle själv aldrig betala mer för Sagaform än vad du gjorde på Dollar Store och det finns en anledning till att de kränger ut restpartier där. Sagaform kallar det "svensk design" men det är sällan något svenskt med dessa importerade prylar. Så Sagafrom kan vara både av högre eller lägre kvalitet och det är svårt att följa upp och köpa till saker i en design eftersom en design inte lever särskilt länge.
Och går man till second hand-affären kan man få tag på nya eller nästan nya kristallglas från välkända glasbruk för mindre pengar.
Självklart är det ett varumärke.
Personligen är jag helt ointresserad av allt som säljs på Cervera.

• Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Jo, korven i sig kostar mindre än 5 spänn. Men du får inte in bröd, senap och ketchup arbetskostnad, en servett eller två, el för att tillaga den (och hålla den kall innan), avskrivningar på maskiner etc etc på de övriga 2,50 kr... Endera så säljs den med förlust, eller så är innehållet sämre än sämst. Varken biltema eller lindvalls bedriver välgörenhet så jag tror på det senare.. ;)
Tumregeln var tre+en+en. Alltså tre kronor till producenten, en krona till finansministern och en krona till oss själva. Varje gång vi inte kan följa den ekvationen ska vi tänka oss för, sade Kamprad.

Eriksgatan
Ditt resonemang förutsätter att man endast räknar på produktens resultat - inte på andra effekter. T.ex. så kan det ju ge lite merförsäljning av produkter med högre marginal till tillräckligt många av de som reser dit enkom för billig korv, så att det bär sig totalt sett även om korven går med minusresultat.
Sedan så är det ordinarie butikspersonal som jobbar i korven. Det kan användas för att motivera personalen på olika vis, både positivt och negativt med effektivitetsvinster till följd. Vet från mitt yrke att t.ex. en franchisetagare hos en jättestor hamburgerkedja här i trakten hade två restauranger A och B som låg bara ca 500 m ifrån varandra i ett stort köpcentrum. I den ena var allt tipp-topp, där hade han den "bästa" hälften av personalen. Undersökningar vi gjorde visade också att kunderna var mycket nöjda med maten, renligheten, bemötandet där. I den andra var det tvärtom. Allt var rätt mycket sämre. Men hyran där var också lägre. Ägaren till franchisen gjorde helt enkelt så att han satsade på att få upp allt så bra det bara gick på den finare A-restaurangen. Samtidigt "bestraffade" han den personal som hade jobbat på dåligt eller gjort missar (mycket reglemente på franchisekedjorna...) där genom att förflytta dem till B-restaurangen. Och tvärtom, genom olika mål att uppfylla samt tävlingar precis som i Robinson med Gränslandet.
Så vill du tillhöra A-laget eller B-laget? Det kunde du delvis bestämma själv. Och A-restaurangen vann ofta interna tävlingar och fick bilda mönster för hur bra det faktiskt kunde bli. Själva skakade vi konsulter bara på huvudet eftersom det inte är ett nollsummespel utan med rätt ledarskap skulle båda kunna lyfta samtidigt. Och jag själv åt aldrig på B-restaurangen. :cool:
Så Biltema skulle kunna använda korvmojen som något liknande motiverande. Dåligt bemötande mot kund? Inte klara att skilja på kW och kWh? Ja, då blir det korvtjänst resten av dagen! Vinnare blir alla kunder (utom möjligen de som köper korv...)

Redigerat:
  • Gilla
Prodigys
  • Laddar…
raveper raveper skrev:
[bild]
Det är väl kläderna de har som lockar mest.
Jepp. Köper mina trosor där. Inte de med korv på ska sägas, men de har väldigt bra sporttrosor som inte kostar 399 kr för ett par.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.