F
Raskus Raskus skrev:
Kanske lite hårt att kräva nedläggning av en gigantisk butikskedja med tiotusentals artiklar för ett enstaka misslyckat inköp?
Instämmer helt. Kan det månne vara så att det ska låta litet "djävlar anamma & maskulint" att nedvärdera lågprisbutiker?

• Gilla
saltis99
  • Laddar…
F
TorpAnders TorpAnders skrev:
Biltema är sedan decennier Feltema, man handlar inte där överhuvudtaget punkt
Struntprat

• Gilla
Fairlane
  • Laddar…
F
Ä Äpplesnö skrev:
Min analys är att Biltema hör till de bolag som är minst intresserade av omvärlden och sina kunder. Det handlar bara om att lura på dem så många skit produkter som möjligt, samt rikta in sig på det kundsegment som man enklast kan blåsa.
Din "analysförmåga" är inte speciellt upphetsande..

F
Ä Äpplesnö skrev:
Köpte en tång på biltema. Efter första användningen hade handtaget böjt sig. Inte riktigt verktygsstål utan bara bokad mjukt stål/plåt eller vad fan det är.

Jävla inköpare på biltema och ta hem skit.

Lägg ner skiten.
Kanske borde införas kompetensbevis på kunderna för inpassering? :crysmile:

• Gilla
EvertL
  • Laddar…
Fairlane
P PNI skrev:
Nja. Enligt deras regler får inte nedvärderande kommentarer skrivas, och värdelös är....
Jag slog upp en vara på måfå, länk.
Flera skribenter har skrivit värdelös eller slutprodukt, så det fungerar. Kanske råkade du ut för en extremt nitisk granskare.

Tycker faktiskt just den funktionen är riktigt bra hos Jula då man får med även dåliga kommentarer.

• Gilla
etompau
  • Laddar…
Har för mig att Jula tar bort produktkommentarer som berör rena fel på produkten, som ska åtgärdas via reklamation.
Hur produkten fungerar och upplevs publiceras, oavsett hur dåliga recensionerna är, verkar det som.

Ang. Biltema, så är deras kopplingsdosor och boxar bra och billiga.
Artikel 46-2022 köpte jag för någon månad sedan. Bra plastkvalite och finish på lådan.
Artikel 35-0010 i olika storlekar har jag använt med gott resultat. Lådorna är tillverkade i Italien.

• Gilla
Fairlane
  • Laddar…
P
Jag har kvar många verktyg från biltema som jag skaffade när jag köpte moped -85. Då var blocknycklarna tex rena Bachokopior, grym kvalitét dessutom. Tror inte en enda har gått sönder, och de har använts hårt genom åren.

• Gilla
saltis99 och 1 till
  • Laddar…
Började att köpa lite verktyg och grejor från Clas Ohlson vid 70-talets mitt.
Då var det verktyg och produkter från ex DDR, Sverige och Japan i sortimentet.
Sedan när Kina kom in på marknaden och prispressen började har kvalitén fallit.

Köpte även verktyg i rena järnaffärer, när dessa fanns, verktygen hänger fortfarande med.

M MagHam skrev:
Tycker kvalitén varierar kraftigt. En del grejer är hyfsade medan andra är ren skit. Och ibland kan det under olika tidsperioder skilja på samma typ av vara (beroende på aktuell leverantör).
Precis min erfarenhet!
Har tex råkat ut för bensinslang som plötsligt inte tålde bensin trots att motsvarande produkt tidigare varit helt OK
Har också ganska mycket vertyg därifrån som är aldeles utmärkta.

B
Jag brukar fundera ett varv kring hur jobbigt det är att byta produkten innan jag köper den på biltema. Är det något som tar lång tid, eller är besvärligt, eller som orsakar mycket besvär när/om den går sönder brukar jag avstå biltema/jula.

• Gilla
Fairlane
  • Laddar…
nikasp nikasp skrev:
Jäklar vad irriterande, har varit kris i bilen då paddorna laddat ur på långstyrningar. Visar sig att Biltemas *halvdyra* snygga svarta med spunnet hölje och lagom längd är ren skit. Har en USB-laddare med bra kräm och man får alltid upp blixtsymbolen men de laddar ur snabbare än det laddas via kabeln.

Stannade på Elgiganten och köpte en original enmeters för a whopping 270 spänn men nu laddas de upp snabbt, grävde fram en annan original också = båda barnen glada som kunde surfa och kolla film hur mycket de ville på dagens heldagskörning.

Lägg ner!

Mer seriöst så tycker jag både Jula och Biltema var bättre förr. Nu är det en hel del skräp för dyra pengar. Tidigare var skräpet billigt och sen fanns mycket bra. Men - frekventerar båda ganska regelbundet.
Antar att du inte kollade på förpackningen vad USB kabeln klarade av. USB är bara en kontakt. Utöver kontakttypen (A, mini, micro, C) så finns det olika versioner varav senaste är USB 3.2 Gen 2x2. Men versionen säger egentligen bara vad kontakten klarar. Vad kabeln klarar är sedan en helt annan femma och olika kablar är certifierade för olika nivåer av strömstryka och dataöverföringshastighet.

Gissar att kabeln du köpte på Biltema var en 1A kabel. De flesta telefoner och plattor laddar med 5A eller mer.

A Anaii skrev:
De flesta telefoner och plattor laddar med 5A eller mer.
Quick Charge 3 och 4 har en maximal ström på 5A. De flesta telefoner och plattor följer standarden och laddar med max 5A, inte mer.

Apples lightning-kontakt klarar 2,4 A.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
useless useless skrev:
Quick Charge 3 och 4 har en maximal ström på 5A. De flesta telefoner och plattor följer standarden och laddar med max 5A, inte mer.

Apples lightning-kontakt klarar 2,4 A.
Min mobilladdare har en output på 10V, 6.5A, så det finns de som laddar med mer än 5A.
Tittar vi på laddare till annat än mobiler, tex laptops, som också laddar med USB C kontakten så finns det ännu högre men då inte klarar av dataöverföring. Vilket bara styrker min poäng att USB bara är en kontakttyp. Man måste kolla specifikationen på kabeln för att se vad den klarar.

• Gilla
possum77
  • Laddar…
T tompaah7503 skrev:
alla fyrkantiga lador dit man bara kan ta sig med bil
Kan du ge exempel på ett biltemavaruhus som inte går att nå med kollektivtrafik?

• Gilla
GlennB och 3 till
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Kan du ge exempel på ett biltemavaruhus som inte går att nå med kollektivtrafik?
Allt är väl relativt. Huruvida det går att nå eller inte. Men å andra sidan så är det inget som säger att andra företag skulle vara bättre

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.