Vi har fått startbesked för att bygga ett ett växthus på vår befintliga takterrass (3m x 3m, denna modell). I vårt ”startbesked för bygglovbefriad åtgärd” för står det följande:
Du behöver beställa en lägeskontroll från vår mät- och kartenhet via vår hemsida. Beställning av lägeskontroll görs när du har gjort klart formen till grunden för det du ska bygga. Vi kontrollerar att placeringen är enligt ritningar som är fastställda i beslutet. Byggherren kan också välja att anlita en mätansvarig för att göra lägeskontrollen själv. Stadsbyggnadsnämnden behöver godkänna byggherrens mätansvarige. Blanketten Ansökan om fristående sakkunnig lämnas till geodataavdelningen på stadsbyggnadsförvaltningen.
Ca. 5000 kr ska det kosta och jag undrar om det verkligen är nödvändigt. Går det att förhandla bort och hur ska jag i så fall argumentera?

Jag förstår att de behöver veta att jag bygger på det stället som jag angett i mina ritningar och om vi skulle bygga fristående på mark, så skulle jag kanske se poängen med att man ska ha läst mätteknik i två år och ha rätt verktyg för att ta fram nybyggnationens koordinater så att det kan ritas in på rätt ställe i kartan, men i vårt fall finns inget att rita in i någon karta, och för att bevisa att växthuset är placerat 15 cm från takterassens kant (precis som i ritningarna) räcker det att ta ett kort, kanske med en linjal så att man kan vara 100 procent säker att det är 15 och inte 16 cm.

Sedan skriver de inte ens att det handlar om grundytan som de vill kontrollera, men även detta borde man kunna ”bevisa” genom att uppvissa kvittot på den inköpta byggsatsen, där måtten framgår. - Visst skulle det teoretiskt sett vara möjligt att vi i verkligheten köpte två växthus. Ett för att uppvissa kvittot för byggnadsnämnden och ett för att bygga ett mycket större växthus. Men …

Jag har pratat med handläggaren innan och han varit snäll och tillmötesgående, så jag utgår från en viss öppenhet för att åtminstone lyssna på mina synpunkter, men jag skulle gärna framföra dem på det bästa möjliga sättet.

Några tipps?

T tophee skrev:
Vi har fått startbesked för att bygga ett ett växthus på vår befintliga takterrass (3m x 3m, denna modell). I vårt ”startbesked för bygglovbefriad åtgärd” för står det följande:

Ca. 5000 kr ska det kosta och jag undrar om det verkligen är nödvändigt. Går det att förhandla bort och hur ska jag i så fall argumentera?

Jag förstår att de behöver veta att jag bygger på det stället som jag angett i mina ritningar och om vi skulle bygga fristående på mark, så skulle jag kanske se poängen med att man ska ha läst mätteknik i två år och ha rätt verktyg för att ta fram nybyggnationens koordinater så att det kan ritas in på rätt ställe i kartan, men i vårt fall finns inget att rita in i någon karta, och för att bevisa att växthuset är placerat 15 cm från takterassens kant (precis som i ritningarna) räcker det att ta ett kort, kanske med en linjal så att man kan vara 100 procent säker att det är 15 och inte 16 cm.

Sedan skriver de inte ens att det handlar om grundytan som de vill kontrollera, men även detta borde man kunna ”bevisa” genom att uppvissa kvittot på den inköpta byggsatsen, där måtten framgår. - Visst skulle det teoretiskt sett vara möjligt att vi i verkligheten köpte två växthus. Ett för att uppvissa kvittot för byggnadsnämnden och ett för att bygga ett mycket större växthus. Men …

Jag har pratat med handläggaren innan och han varit snäll och tillmötesgående, så jag utgår från en viss öppenhet för att åtminstone lyssna på mina synpunkter, men jag skulle gärna framföra dem på det bästa möjliga sättet.

Några tipps?
En kanske irrelevant fråga:
Vill du slipoa 5000 eller är det processen?

Men har du inte varit tvungen att visa mått på ritningen där den har "mätts" mot tomtgräns? I princip gäller ditt bygglov för att bygga den ex. 10m från en gräns och 7 m från en annan gräns, eller hur den är intitad. inte 15 cm från kanten.

• Gilla
Risarvaren
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Men har du inte varit tvungen att visa mått på ritningen där den har "mätts" mot tomtgräns? I princip gäller ditt bygglov för att bygga den ex. 10m från en gräns och 7 m från en annan gräns, eller hur den är intitad. inte 15 cm från kanten.
...oavsett hur högt över marken byggnaden hamnar.

I anvisningarna för hur man ritar en bygglovsritning bruakr dte anges att man måste rita in en byggnad eller utbyggnad på en situationsplan som visar var på tomten den kommer attr hamna. Och med mått till toltgänserna. Du kan normalt inte referera den till en viss position i förhållande till den byggnad den skall byggas ut ifrån. Så du får godkänt att placera en utbyggnad på en viss plats på tomten. Sedan får man hoppas att byggnaden den skall anslutas till finns där man tror.

H hempularen skrev:
Men har du inte varit tvungen att visa mått på ritningen där den har "mätts" mot tomtgräns?
Jo, det krävdes och de har jag gjort. Lite kontext: vi bor i ett radhus och på tre av husets sidor ligger det ca 1 meter från tomtgränsen. Det är trångt, med andra ord, och helt uppenbart att grannmedgivanden behövs. Dessa har vi fått och de blev godkända av kommunen.

Takterassen är drygt 4,5 x 4,5 m stor, så att det inte finns mycket möjlighet att flytta växthuset, inte minst med tanke på att det är ett väggmonterat växthus, vilket ju innebär att det måste monteras på (den befintliga) väggen. Teoretiskt sett skulle de alltså kunna fyttas upp till 1,5 meter längs denna vägg. I praktiken går det dock inte att flytta det mer än någon centimeter, annars skulle dörren från huset till växthuset hamna utanför växthuset. - Ja, visst kan man göra så om man absolut vill gå emot den egna ritningen och i så fall skulle nog grannmedgivanden inte längre vara giltiga, men för att konstatera detta behövs inte heller någon mätning utan det blir i så fall uppenbart.

Den enda meningen som jag kan se med att det ändå ska behövas en mätning från tomtgränsen med GPS koordinatorer och allt är nog att man vill säkerställa att husets läge inte har ändrats sedan det byggdes 2010 eller sedan lantmäteriet satte upp gränspunkter 2019. Men den dumma lekmannen som jag är tror inte riktig på att någon förflyttning ägd rum.

R Risarvaren skrev:
Vill du slipoa 5000 eller är det processen?
”Processen” tar väl inte mycket tid. Jag utgår ifrån att det inom rimlig tid inte går att hitta en privat mättekniker som kan göra jobbet och som tar mycket mindre betalt än vad kommunen gör (om man gör på det sättet så tar kommunen ändå ut ca. 1000 kr för att gå genom mätteknikerns uppgifter). Så det är pengarna som jag vill slippa betala, ffa för att jag verkligen inte ser meningen med att kontrollera på det sättet.

I början ville de att jag ska köpa en nybyggnadskarta som var ännu dyrare än lägeskontrollen (eftersom den innebär ett platsbesök). När jag ringde och frågade om det verkligen behövs eller om det inte räcker med ett kartutdrag (dvs. ur en karta som de redan har i deras system) då gick de med på det. Men även kartutdraget kostade typ 1500 kr…

T tophee skrev:
säkerställa att husets läge inte har ändrats sedan det byggdes 2010 eller sedan lantmäteriet satte upp gränspunkter 2019.
Det är ju inte ovanligt att hus inte är byggda exakt där de skall vara enl. bygglovet.

Jag gjorde ritningar för vår utbyggnad av fritidshuset. Just sitatiuonsplanen gjorde jag så att jag ritade in det på på den gamla bygglovsritningen från 1974. Problemet uppstod när jag skulle rita in måtten till utbyggnaden. Jag mättes själv från tomtgränsen, och inget stämde. Huset låg typ 2m fel i sidled och är dessutom vridet ca 20 grader mot bygglovet. Så jag chansade att bara rita in var det skullöe hänga på huset. Jag ville ju inte sätta ut isanna mått.

Det var det enda jag fick bakslag på av handläggaren. Så jag tog fram flygbilder från lantmäteriet där man ser hur huset ligger idag. Överlagrade den gamla situationsplanen på flygfotot i Sketchup. och mätte på bilden. Jag skickade in detta med en skriven "bekännelse", och det godkändes direkt.

Fantastisk handläggning. Skickade in bygglovshandlingarna elektroniskt på Söndag kväll. På Måndag ca kl 18 riungde handläggaren mig, men jag missade samtalet. Vid 20.30 kom det mail med ett par synpunkter, bla. situationsplanen. Jag ritade ihop en ny situationsplan under kvällen och skickade in uppdatering vid 01 på natten. Kl 09 på tisdag var det granskat och godkänt. Men det krävdes grannehörande pga. lite överyta. När grannehörande perioden hade gått ut efter ett par veckor kom bygglovet formellt godkänt samma dag. Så totalt ca 3 dagars handläggning, trots att jag blev tvungen att komplettera.

Och slutbesked: En E-.tjänst där jag fick fylla i EN ruta "jag har följt det givna bygglovet" och bankId , 5 minuter senare kom slutbeviset.

H hempularen skrev:
slutbesked: En E-.tjänst där jag fick fylla i EN ruta "jag har följt det givna bygglovet" och bankId , 5 minuter senare kom slutbeviset.
Vad skönt att de kan gå till på det sättet. Du bor i en liten kommun, antar jag?

Men detta tyder ju på att det inte är lagstadgat att handläggaren måste kräva lägeskontroll utan att det finns utrymme för att bedöma det enskilda fallet.

Jag tror inte att det nödvändigtvis är lagligt att skippa inmätningen bara för att vi slapp. Kommunen är rätt pragmatisk.

Vi byggde halva utbyggnaden med bygglov (och lite för mycket yta), och andra halvan somn attefallsutbyggnad. Det får man egentligen inte göra samtidigt. "den reglen är så dum, att den stuntar vi i här".

Det var ju väldigt bra för oss, men samtidigt blir jag lite illa till mods när en myndighet struntar i lagar, även om det passade oss väldigt bra då.

Finns det verkligen något lagkrav på att lägeskontroll måste göras?

Boverket säger snarare tvärtom:

Byggnadsnämnden bör inte kräva det om det inte behövs, eftersom det fördyrar projektet för den enskilde.

Det känns som att både husets läge och växthusets läge på terrassen är så pass klart att det inte behövs någon ytterligare inmätning.

Redigerat:
  • Gilla
Claes Sörmland och 2 till
  • Laddar…
Nu har jag syndat och inte läst allt.

Har du inte funderat på att bara smäcka upp det utan att överinformera kommunen.

PeterFalun
vad kostar växthuset?

Intet Intet skrev:
Har du inte funderat på att bara smäcka upp det utan att överinformera kommunen.
Jag började faktiskt förstå varför folk bygger svart när jag insåg att ritningarna, anmälan och kompletteringarna kommer att ta mycket mer tid än sjäva bygget… Men nu är det för sent.

PeterFalun PeterFalun skrev:
vad kostar växthuset?
Ca. 75k, om jag minns rätt. Spelar det någon roll?

Handläggaren har gått på semester men nu fick jag svar från en av hans kollegor som skriver så här

Lägeskontroll krävs inte enbart för att kontrollera avståndet till tomtgräns, utan också för att säkerställa att tillbyggnaden följer det beviljade beslutet.
Detta innebär att lägeskontroll behövs enligt beslutet.
Detta är alltså svaret på min fråga om det går att ta bort kravet på lägeskontroll pga att det bara finns ett sätt att placera växthuset på takterassen.

Hon svarar tyvärr inte på min andra fråga som handlade om en mening i startbeskedet som jag inte vet hur den ska tolkas:
Beställning av lägeskontroll görs när du har gjort klart formen till grunden för det du ska bygga.
Om det handlade om ett växthus som ska byggas på mark så skulle jag tolka det som att de vill genomföra lägeskontroll när fundamentet är gjutet. Men eftersom vårt växthus monteras på befintlig trall (vilket framgår av ritningarna) så vet jag inte vad jag ska göra med det. Jag lämnade ett meddelande och hoppas att hon ringer tillbaka, men mitt intryck är att startbeskedet är väldigt slarvigt gjort (det saknas även information om möjlighet att överklaga samt vilken överklagandetid som gäller, och i slutet står det: "Om du har frågor om startbesked eller slutbesked kan du kontakta: 4. INSPEKTÖR SYDVÄST Fiktiv SYDVÄST Inspektör" LOL) och att det borde finnas utrymme för att se över det. Tyvärr tyder det korta svaret ovan på att man inte är öppen för det.

En sak som jag ändå tycker är tydlig i den mening är att lägeskontrollen ska göras på fundamentet, inte på hela växthuset. Detta passar dock inte med det senaste svaret jag fått, där det verkar påstås att lägeskontrollen syftar till att kontrollera hela växthuset.
useless useless skrev:
Boverket säger snarare tvärtom:

Byggnadsnämnden bör inte kräva det om det inte behövs, eftersom det fördyrar projektet för den enskilde.
Ja, jag har kollat upp det på boverkets sida och lite mer utförligt skriver de att
Lägeskontroll behöver, precis som utstakning, inte göras i alla byggprojekt. Det ska bara göras där det verkligen fyller en funktion, det vill säga när placeringen har stor betydelse. Det är byggnadsnämnden som gör en bedömning om det finns behov av lägeskontroll. Byggnadsnämnden bör inte kräva det om det inte behövs, eftersom det fördyrar projektet för den enskilde.
Om kommunen huvudsakligen vill "säkerställa att tillbyggnaden följer det beviljade beslutet" så borde det finnas andra sätt att göra det än att skicka en mättekniker som kostar 4500 kr. Någon som vet vilka lämpliga kontrollmekanismer jag skulle kunna föreslå?

Spontant tänker jag att några foton på det färdiga växthuset borde räcka. För att få slutbesked måste jag ju ändå lämna in relationsritningar där måtten framgår, men jag kan ju även bifoga kvittot på växthuset där det framgår vilken byggsats vi använt. Eftersom det handlar om en byggsats finns ju inte heller så många möjligheter att avvika från det som beviljats (en teknisk ritning från säljaren ingick i handlingarna för startbeskedet).

Claes Sörmland
Nu har du ju försuttit chansen att överklaga beslutet om startbesked eftersom för mycket tid har passerat, mer än tre veckor sedan du fick besked om beslutet. Därmed är det nog bara att acceptera lägeskontrollen. Du har ju redan argumenterat för din sak och byggnadsnämnden har valt att inte rätta sitt beslut, istället står de fast vid det. Därmed ser det kört ut att komma fram någon annan väg. Om nu inte byggnadsnämnden plötsligt vänder och rättar beslutet i ett senare skede.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.