Hej!
Vi är två grannar som bor i ett flerbostadshus och planerar att bygga om råvindarna ovanför våra lägenheter (plan 03) till bostad för att utöka vår boyta.

Mellan oss två kommer vi på vinden bygga en lägenhetsavskiljande vägg i EI60, alltså dubbla gips åt vardera håll och sedan ansluta den mot den undre lägenhetsavskiljande väggen på plan 02 genom bjälklaget så att vi får en hel brandcell.

I taket på vardera sidor om väggen planerar vi att montera en gipsskiva på råsponten precis som det omnämns här i brandskyddshandboken (se bild):

1786627675115.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Åt andra sidan har vi också grannar. Där har vi dock båda varsin 250 mm tjock tegelvägg som går hela vägen upp till nock på vinden. Denna byggdes 1948.

Det vi funderar över är om vi också här måste ha gips ut på råsponten?

Tacksam för svar, allt gott!

Claes Sörmland
Ni måste ju brandisolera varje lägenhet, varje brandcell och det gäller även lägenhetens innertak.

Jag missförstår nog någonting, råsponten i yttertaket är ju oisolerad och ni kommer ju att förse varje lägenhet med isolering och innertak. Och om ej av gips, vad planerar ni då att använda till innertaket för att dölja isoleringen?

Ja du behöver gipsa råsponten 600mm mot alla grannar även om innertaket gåller brandklassen.
Mot grannen skulle jag satsa på dubbel regelstommen för att minimera ljudet. Tänk även på att alla springor och eventuella glipor behöver brandfogas. Jag rekommenderar även att sätta plast pp en sida utav väggen förbatt minimera att lukter och dylikt sprids mellan lägenheterna vid tryckskillnader.

• Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
Ja, det är ju egentligen en följdfråga i så fall:

På bilden i brandskyddshandboken syns ju ingen isolering, men taket ska ju rimligtvis isoleras. Behöver man då ha dubbla gipsskivor, eller räcker det med en enkel gips enligt det jag har ritat?

Annars förstår jag inte riktigt varför de inte har ritat in isoleringen och sedan gipsen i detaljen om det räcker med innertaks gipsen.

• IMG_3240.jpeg
    Skapa konto
  • IMG_3239.jpeg
    Skapa konto
Claes Sörmland
Den undre bilden ser korrekt ut. Du vill inte ha gips på den kalla och fuktiga sidan utanför isoleringen, skivorna möglar och löses upp.

Men du måste se till att det blir rätt brandklassning även på taket. EI60 antar jag.

Du skall ha gips direkt på råsponten som jag skrev tidigare och som brandskyddshandboken skriver för att skydda mot brandspridning på vinden.
Sedan har du isolering och gipsinnertak som vanligt

Claes Sörmland
Matti_75 Matti_75 skrev:
Du skall ha gips direkt på råsponten som jag skrev tidigare och som brandskyddshandboken skriver för att skydda mot brandspridning på vinden.
Sedan har du isolering och gipsinnertak som vanligt
Gips på takets råspont i ett kallt utrymme. Har du någon referens till att gips passar i ett sådant kallt utrymme med uppenbar kondensrisk? Eller talar vi hydrofoberad utegips?

EDIT:

Norgips anger att denna utegipsskiva på 9 mm får användas för vindtätning och stomstabilisering av yttertak:

https://www.norgips.se/wp-content/uploads/2024/12/PDB_Utvandig_X9_5-4-2024_SE.pdf

Deras brandskiva 15 mm tycks dock ha ett betydligt mer begränsat användningsområde och beskrivs passa för undertak och våningsavskiljande konstruktioner. Yttertak anges ej som användningsområde.

https://www.norgips.se/wp-content/uploads/2024/12/PDB_Brand_2024-4-4_SE.pdf

Men standardskivan på 13 mm då?

Nej inte för yttertak. Den uppges vara lämplig för undertakskonstruktioner och invändig beklädnad. Inte för yttertak.

https://www.norgips.se/wp-content/uploads/2024/12/PDB_Standard_2024-3-8_SE.pdf

Redigerat:
  • Gilla
Filbert
  • Laddar…
Ja brandregler och gipstillverkarna är inte helt synkade men brandkraven går före allt annat

Claes Sörmland
Det finns ju som sagt vindskyddsgipsskivor som anges vara lämpliga för ändamålet. Men de tycks alla vara 6,5, 9 eller 9,5 mm. Om det är ett problem från brandskyddsperspektiv?

Ja dom håller inte rätt brandklass

• Ledsen
Claes Sörmland
  • Laddar…
Det man kan montera istället är minerit som tål fukt bättre

• Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
Okej då är jag med på banan! Tack för svar!

Och den gamla tegelbrandväggen, som ansluter mot råsponten, ser ut enligt bild. Behöver man gipsa vidare mot råsponten även här? Eller räknas det som ett tillräckligt brandskydd?

• IMG_2570.jpeg
    Skapa konto
  • IMG_2569.jpeg
    Skapa konto
Det verkar ju som att det redan finns någon typ av material där men om det håller rätt brandklass är svårt att säga. Så för säkerhetsskull skulle jag klä den också

Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Det finns ju som sagt vindskyddsgipsskivor som anges vara lämpliga för ändamålet. Men de tycks alla vara 6,5, 9 eller 9,5 mm. Om det är ett problem från brandskyddsperspektiv?
Du kan ha cementbaserad skiva ingen sätter vanlig gips mot råspont då pappret kommer mögla fortare än du kan skruva upp det.

• Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
Claes Sörmland
Frerider Frerider skrev:
Du kan ha cementbaserad skiva ingen sätter vanlig gips mot råspont då pappret kommer mögla fortare än du kan skruva upp det.
Precis min poäng det där med pappret och mögel.

• Gilla
Frerider
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.