Trappen är byggd med 30 mm tjocka, tillskurna skifferplattor på en gjuten stomme av okänt material. Redan när vi köpte huset för två år sedan var statusen dålig och nu har flera plattor, både horisontella och vertikala lossnat. Vilket är det bästa lagningsmaterialet? De yttre delarna av trappen är utsatt för takdropp. Behövs det olika bruk till fäst och fog?
har försökt att laga ett flertal betongtrappor, anledningen att detta inte håller är att det står fukt under och i stort sett alla lösningar du försöker med kommer bara att hålla i några år.
Men för att få en enkel lösning utan att riva hela trappan och göra grunden rätt från början, ta bort allt löst, primer och sen en fästmassa för utomhus så kan du få dit dem ett tag framöver.
viktigt med att inte få bom under plattan, dvs full täckning på fästmassan så vatten inte blir stående så frostsprängning kan ske igen samt att du täcker och skyddar för väder tills allt har härdat.
tyvärr kommer ju vatten in från fler håll än bara från ovansidan antagligen har betongen spruckit så vatten kommer in kapillärt bakom plattorna. men försöka går alltid och man kan ha tur på sin sida.
Men för att få en enkel lösning utan att riva hela trappan och göra grunden rätt från början, ta bort allt löst, primer och sen en fästmassa för utomhus så kan du få dit dem ett tag framöver.
viktigt med att inte få bom under plattan, dvs full täckning på fästmassan så vatten inte blir stående så frostsprängning kan ske igen samt att du täcker och skyddar för väder tills allt har härdat.
tyvärr kommer ju vatten in från fler håll än bara från ovansidan antagligen har betongen spruckit så vatten kommer in kapillärt bakom plattorna. men försöka går alltid och man kan ha tur på sin sida.
Kan jag använda en tandad spackel eller försöka med en slät - vad är bäst för att slippa bom? Hur fyller man fogarna, direkt eller efter att fästmassan härdat? Jag har köpt Ardex X77 men enligt Hedins så behöver man inte någon primer, bara jag ser till att grunden är dammfri och ren. Tacksam för tips.
Såvitt jag vet är det omöjligt att klistra fast skiffer på en yttertrappa i betong och få det att sitta fast. Jag har aldrig gjort det själv men jag har aldrig heller sett någon skifferklädd betongkonstruktion utomhus där plattorna har suttit fast.
Klistra ihop det så gott det går så har du ett par år på dig att fundera ut en permanent lösning innan plattorna lossnar igen.
Klistra ihop det så gott det går så har du ett par år på dig att fundera ut en permanent lösning innan plattorna lossnar igen.
Klicka här för att svara