Hej jag har ett drivdon som gett upp.
Xerolight SLT30-12VL, LED Trafo 12VDC 30W, SELF
Den tar emot rätt men ger ingenting på 12 volt sidan.
Visst jag kan göra det enkelt för mig att köpa en ny men vill gärna veta om någon har koll på hur dessa egentligen är uppbyggda och om det går att laga enkelt.
Xerolight SLT30-12VL, LED Trafo 12VDC 30W, SELF
Den tar emot rätt men ger ingenting på 12 volt sidan.
Visst jag kan göra det enkelt för mig att köpa en ny men vill gärna veta om någon har koll på hur dessa egentligen är uppbyggda och om det går att laga enkelt.
Det är ofta rätt så trixiga grejor att försöka laga, särskilt utan schema.
Om det inte är någon uppenbart fel så lär det vara enklare att köpa en ersättningsprodukt.
Principen för dessa är att en effekttransistor switchar primärspänningen med en högre frekvens kanske 20-30 kHz, sedan används någon spolkonstruktion för att separerar utgången galvaniskt från 230 V-sidan. En optokopplare används som återkoppling från sekundärsidan till enhetens reglerelektronik.
Om det inte är någon uppenbart fel så lär det vara enklare att köpa en ersättningsprodukt.
Principen för dessa är att en effekttransistor switchar primärspänningen med en högre frekvens kanske 20-30 kHz, sedan används någon spolkonstruktion för att separerar utgången galvaniskt från 230 V-sidan. En optokopplare används som återkoppling från sekundärsidan till enhetens reglerelektronik.
Men det borde ju gå att mäta sig fram vad som fallerat. Det är ju ändå ganska få komponenter. Dock såg jag att var och en av dessa kostar en del styckpris så man är ju snabbt uppe i vad en ny kostar men det är inte den ekonomiska biten jag ute efter utan mer att kunna laga den dag då man faktiskt inte får tag i rätt saker förutom på komponentnivå. Lödningsvana har jag då jag byggt en del grejer, lagat nätdelar på komponentnivå i monitorer, mobiler etc. En ren överblick så ser det ut som en enklare variant som sitter i en vanlig monitor. Men då är det oftast opton, kondensatorer och ibland någon säkring som gett upp.
Opton misstänker jag är gången men annars ser det okej ut. Sökt på nätet men hittar inte någon relevant information. Alltid svårt när man inte hittar självklara orsaker.
Opton misstänker jag är gången men annars ser det okej ut. Sökt på nätet men hittar inte någon relevant information. Alltid svårt när man inte hittar självklara orsaker.
Visst går det att mäta sig fram till vad som är fel. Enklast är om man kan göra en jämförande mätning med ett don som fungerar.
Mätningen kan försvåras av att det inte finns någon gemensam jordreferens som i konventionella nätdelar, så signalerna på ex. ett oscilloskop blir lite svårtolkade.
Personligen hade jag skickat donet till elektronikåtervinningen.
Mätningen kan försvåras av att det inte finns någon gemensam jordreferens som i konventionella nätdelar, så signalerna på ex. ett oscilloskop blir lite svårtolkade.
Personligen hade jag skickat donet till elektronikåtervinningen.
Det absolut vanligaste som går sönder i switchad kraftelektronik är elektrolytkondensatorer.
Jag har reparerat mängder med gott resultat. Ofta syns det att kondingen är uppsvälld, toppen har
gått sönder eller kanske har den exploderat. När de blir dåliga kan diverse saker hända. Ibland
kortslutning. Ekvivalent serieresistans (ESR) blir högt, ska normalt vara i storleksordning tiondels ohm,
ökar till tiotal, hundratals ohm eller oändlligt. Kapacitansen sjunker.
Ofta kan grejerna synbart funka med riktigt dåliga kondensatorer men kan börja fungera allt mer sporadiskt,
lampor flimrar, saker som drivs av små nätadaptrar börjar start om lite hur som haver. Ger inte sällan
enormt mycket radiostörningar.
Om en konding visar sig vara dålig är det lika bra att byta allihopa. Det siter en direkt efter likriktaren mot
elnätet (kanske ca 400 V spänningstålighet) och någon/några på DC-utgången. Finns att köpa på Elfa,
Electrokit mm.
Ofta usel kvalitet på kondensatorer (det ska ju vara billigt), kanske kombinerat med dålig design och dito kylning. Värme förkortar livslängden drastiskt.
Jag har reparerat mängder med gott resultat. Ofta syns det att kondingen är uppsvälld, toppen har
gått sönder eller kanske har den exploderat. När de blir dåliga kan diverse saker hända. Ibland
kortslutning. Ekvivalent serieresistans (ESR) blir högt, ska normalt vara i storleksordning tiondels ohm,
ökar till tiotal, hundratals ohm eller oändlligt. Kapacitansen sjunker.
Ofta kan grejerna synbart funka med riktigt dåliga kondensatorer men kan börja fungera allt mer sporadiskt,
lampor flimrar, saker som drivs av små nätadaptrar börjar start om lite hur som haver. Ger inte sällan
enormt mycket radiostörningar.
Om en konding visar sig vara dålig är det lika bra att byta allihopa. Det siter en direkt efter likriktaren mot
elnätet (kanske ca 400 V spänningstålighet) och någon/några på DC-utgången. Finns att köpa på Elfa,
Electrokit mm.
Ofta usel kvalitet på kondensatorer (det ska ju vara billigt), kanske kombinerat med dålig design och dito kylning. Värme förkortar livslängden drastiskt.
Det brukar finnas ett överströmsskydd på ingången. Det kan vara en säkring eller det kan vara ett lågohmigt motstånd som brinner av vid kortslutning. Om man är noga med var man har fingrarna så kan man koppla på strömmen när prylen är öppen och mäta hur långt spänningen kommer.
Om optokopplaren skulle vara trasig så borde den gå en stund för att sedan stanna. Ofta försöker den igen efter en stund. Då blir det blinkande utspänning som är för hög.
Finns det någon zenerdiod som överspänningsskydd på sekundärsidan? Om den är kortsluten kommer det inte ut något.
Om optokopplaren skulle vara trasig så borde den gå en stund för att sedan stanna. Ofta försöker den igen efter en stund. Då blir det blinkande utspänning som är för hög.
Finns det någon zenerdiod som överspänningsskydd på sekundärsidan? Om den är kortsluten kommer det inte ut något.
Moderator
· Stockholm
· 57 631 inlägg
Som sagt det som är rimligt att laga på en sådan ör om någon elektrolyt är dålig. Annars är nog switchtransistorn en komponent som klassiskt går sönder i switchade nätdelar.
Optokopplare brukar inte gå sönder.
I ett vanligt ”hemmalab” bör man inte mäta med osciloscop på en sådan här komponent. Man måste ansluta mätjord mot en neutralpunkt i elektroniken (ofta minussidan av elektrolytkondensatorn), den punkten kan ha farligt hög spänning mot jord, uppemot 300V. Då blir alla metalldelar på instrumentet strömförande. En säkrare väg är att driva mätobjektet via en isolertransformator. Då är inget strömförande mot jord.
Optokopplare brukar inte gå sönder.
I ett vanligt ”hemmalab” bör man inte mäta med osciloscop på en sådan här komponent. Man måste ansluta mätjord mot en neutralpunkt i elektroniken (ofta minussidan av elektrolytkondensatorn), den punkten kan ha farligt hög spänning mot jord, uppemot 300V. Då blir alla metalldelar på instrumentet strömförande. En säkrare väg är att driva mätobjektet via en isolertransformator. Då är inget strömförande mot jord.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 808 inlägg
Jag har (försökt) laga ett antal switchade nätaggregat av olika slag (ofta med dåligt resultat) och en heldöd nätdel har aldrig haft problem med några kondensatorer, utan det är alla halvledare på primärsidan som brunnit, plus lite säkringsmotstånd och annat. Somliga är så dåligt konstruerade att om återkopplingen inte kommer igång så brinner skiten upp igen. Så man behöver kolla allting noga, även återkopplingen (som vanligen är utförd med ytmonterade komponenter idag).
Om man däremot har problem med DC-spänningarna på sekundärsidan så kan kondensatorer vara en faktor. Det är där de får jobba hårt. På primärsidan finns bara en som glättar nätspänningen och den är inte speciellt kritisk. Men det kan finnas en liten startkondensator också, men det har jag hara sett i en enda nätdel vad jag minns för länge sedan.
Lite bilder och en lätt reverse engineering av TS nätdel vore intressant att se.
Om man däremot har problem med DC-spänningarna på sekundärsidan så kan kondensatorer vara en faktor. Det är där de får jobba hårt. På primärsidan finns bara en som glättar nätspänningen och den är inte speciellt kritisk. Men det kan finnas en liten startkondensator också, men det har jag hara sett i en enda nätdel vad jag minns för länge sedan.
Lite bilder och en lätt reverse engineering av TS nätdel vore intressant att se.
Jag tror det. Det är i allafall kontakt från bägge sidor. . Jag har gjort en mkt enkel undersökning för att kolla hur och vad som når fram. Det är ju så svårt att hitta något vettigt på nätet. Mycket lättare med sådant som sitter i tv-apparater och liknande.A Avemo skrev: