F
Var uppe på vinden över garaget. Var visst hål i någon polyesterduk, jag vet inte exakt vad det heter. Igenom duken så ligger takpannorna. Var torrt och fint under hålet men borde nog laga det. Finns det någon särskild metod, typ tejp eller massa man ska använda?

• Närbild, förmodligen nött myggnät eller textil, med otydlig bakgrund och en del av en person.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild på smutsigt, skadat glasfiber eller nätstruktur, otydligt bakomfokus, ojämnt ljus, rörigt intryck.
    Skapa konto
Jag skulle prova Tesa Sealflex i väntan på utbyte till råspont och papp.

ser ut som armerad plast

F Fideliox skrev:
Den här t ex?
[länk]

Har redan lite [länk] är typ detsamma?
Har inte kollat dina länkar men Tesa Sealflex bör fungera tills du får tid och råd att byta undertak

F fribygg skrev:
Jag skulle prova Tesa Sealflex i väntan på utbyte till råspont och papp.
Varför ska TS byta till råspont och papp menar du?

• Gilla
Pontus95 och 1 till
  • Laddar…
F
F fribygg skrev:
Har inte kollat dina länkar men Tesa Sealflex bör fungera tills du får tid och råd att byta undertak
Ja okej. Detta är på en tillbyggnad. Har dock liknande plast på boningshuset. Där har det nog också varit hål, kanske från när huset byggdes. Där har man tätat med något svart klet(påminner om takmassa) och sedan tryckt på något som liknar tjärpapp. Kan ta en bild sen.

F
F Fideliox skrev:
Ja okej. Detta är på en tillbyggnad. Har dock liknande plast på boningshuset. Där har det nog också varit hål, kanske från när huset byggdes. Där har man tätat med något svart klet(påminner om takmassa) och sedan tryckt på något som liknar tjärpapp. Kan ta en bild sen.
Såhär ser tidigare lagningar ut.

• Hål i vävd vägg, synlig mörk insida, skadad textil, slitet, närbild, ljusskiftningar, ojämn kant.
    Skapa konto
  • Vävd textur med hål, trasigt, interiör, svart bakom, synligt slitage, behov av reparation.
    Skapa konto
F
Är det någon slags butyltejp kanske?

Med sånna lagningar på isolerade hus skulle jag absolut fundera på att byta till råspont och papp, på isolerade komplementbyggnader kan det möjligtvis få vara kvar om det tätar

F
F fribygg skrev:
Med sånna lagningar på isolerade hus skulle jag absolut fundera på att byta till råspont och papp, på isolerade komplementbyggnader kan det möjligtvis få vara kvar om det tätar
Ja det är inte aktuellt med något byte just nu. Kunde urskilja en logga spegelvänt och jag tror det är bison underlagstak:
https://www.byggmax.se/underlagstak-bison-p6303014

Har sökt runt lite och hittade något som heter Bison spiktejp: https://www.byggmax.se/spiktejp-bison-p6303029
Tror nog det är vad som använts vid lagningen.

Är garaget mineralullsisolerat?

F
F fribygg skrev:
Är garaget mineralullsisolerat?
Ja

Vind med träbjälkar, isolering, loftsstegar och en reflekterande värmebarriär.
Skapa konto

F Fideliox skrev:
Ja

[bild]
Det blir ju förstört om det regnar in, mineralullen blir ju dyngsur om det ställer sig vatten på plasten under, tejpa nu och förbered byte av väven så snart som möjligt

Om det är tätt nu så handlar det om att hålla koll. Skall inte komma in vatten om yttertaket är ok. Lär ju inte läcka in några mängder.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.