Allvetare
· Tullinge
· 6 040 inlägg
Jag håller på och ska limma om några ikea stolar jag har. (ekonomin tillåter inte annat än lagning)
Idag är inte ryggen limmad
utan skruvad.
Frågan är om jag limmar ryggen blir det någon större skillnad i stabiliteten?
Annars så skippar jag det och limmar det som ska limmat.
Idag är inte ryggen limmad
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
utan skruvad.
Frågan är om jag limmar ryggen blir det någon större skillnad i stabiliteten?
Annars så skippar jag det och limmar det som ska limmat.
Allvetare
· Tullinge
· 6 040 inlägg
Jag kör med pu-lim eftersom det brukar försvinna lite när man håller på och tar isär och skrapar rent.J jonaserik skrev:
Bra tips! Frågan är om det blir stadigare att istället som nu skruvat på två ställen. Och är det värt det extra jobbet?
Allvetare
· Tullinge
· 6 040 inlägg
Allvetare
· Tullinge
· 6 040 inlägg
Allvetare
· Tullinge
· 6 040 inlägg
Jag har precis testat och limma ryggen på en stol. Imorgon kan jag provsitta så får vi se!Fairlane skrev:
Jag kollade med en som har lite koll på å snickra han sa inte limma. Så då limmade inte jag. Men nu gör jag som du säger och limmar 😀
Så får vi se om det blir någon skillnad.
Du gör rätt som limmar, det kommer att bli skillnad.Bananskalare skrev:
När det gäller stolar finns det inga vinster i att ha någon slags "elastiska" fogar. Kan någonting röra sig kommer rörelsen att förvärras med tiden och fogarna blir glappa.
Det beror helt enkelt på att stolar utsätts för rätt stora påfrestningar; de vrids, vickas och lutas ständigt med belastning. Jämfört med ett skåp, bord, sideboard eller annat som har ben men mycket mer statisk belastning så är det "hela havet stormar" mest hela tiden för stolar.
Därför är det viktigt att fogarna är så starka som möjligt redan från början så att de kan stå emot påfrestningarna och där hjälper limmet till.
När man renoverar gamla fogar är det viktigt att man slipar/skrapar så att fogen blir trären, dvs att inte gammalt lim finns kvar om man vill använda traditionellt trälim.
För även om det i sig kan ge tillräcklig styrka så fäster det dåligt på gammalt lim vilket resulterar i en svag fog. Det har dessutom inga fyllande egenskaper utan kräver god passform mellan delarna som ska limmas.
Det finns gott om info om detta på nätet, lycka till!
//Ronnie
Allvetare
· Tullinge
· 6 040 inlägg
Allvetare
· Tullinge
· 6 040 inlägg
Jo jag försöker skrapa fogarna ordentligt, så jag får bort allt lim. Jag är dock övertygad om att jag missar lite. Inte så lätt och se alltid.P Pysslarn skrev:Du gör rätt som limmar, det kommer att bli skillnad.
När det gäller stolar finns det inga vinster i att ha någon slags "elastiska" fogar. Kan någonting röra sig kommer rörelsen att förvärras med tiden och fogarna blir glappa.
Det beror helt enkelt på att stolar utsätts för rätt stora påfrestningar; de vrids, vickas och lutas ständigt med belastning. Jämfört med ett skåp, bord, sideboard eller annat som har ben men mycket mer statisk belastning så är det "hela havet stormar" mest hela tiden för stolar.
Därför är det viktigt att fogarna är så starka som möjligt redan från början så att de kan stå emot påfrestningarna och där hjälper limmet till.
När man renoverar gamla fogar är det viktigt att man slipar/skrapar så att fogen blir trären, dvs att inte gammalt lim finns kvar om man vill använda traditionellt trälim.
För även om det i sig kan ge tillräcklig styrka så fäster det dåligt på gammalt lim vilket resulterar i en svag fog. Det har dessutom inga fyllande egenskaper utan kräver god passform mellan delarna som ska limmas.
Det finns gott om info om detta på nätet, lycka till!
//Ronnie
Hade problem med en stol jag limmade om tidigare, som började bli lite rörlig. Jag fick tipset om pu-lim. Så det kör jag nu också.
Men det är bra att du nämner hur viktigt det är att göra rent.
Allvetare
· Tullinge
· 6 040 inlägg
