Hej,
På min lada finns en utbyggad i lättbetong.
Jag har tänkt till våren att ge den lite kärlek och bl.a. laga sprickorna som uppkommit i väggen.
Som ni kan se, löper sprickan verikalt längs med fönstret och är genomgående i väggen.
Min första tanke var att fräsa ut horisontella spår över sprickan och gjuta in armeringsjärn. Detta för att förstärka lagningen. Kanske måste man då knacka bort den gamla putsen?
Vad tror ni? Hur gör jag detta bäst?
Mvh.
På min lada finns en utbyggad i lättbetong.
Jag har tänkt till våren att ge den lite kärlek och bl.a. laga sprickorna som uppkommit i väggen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Som ni kan se, löper sprickan verikalt längs med fönstret och är genomgående i väggen.
Min första tanke var att fräsa ut horisontella spår över sprickan och gjuta in armeringsjärn. Detta för att förstärka lagningen. Kanske måste man då knacka bort den gamla putsen?
Vad tror ni? Hur gör jag detta bäst?
Mvh.
bra frågor. Huset är nytt för oss, så har ingen aning om sättningen avstannat.Oldboy skrev:
Det känns inte som ett jätteproblem om jag bara gjuter igen och det spricker efter en säsong. Då vet jag om jag behöver förstärka.
för mig är det mer en estetisk aspekt då utbyggnaden blir ett hönshus i framtiden.
Följdfråga. Är det något speciellt bruk som ska användas? Några rekommendationer?
Tack!
Tror inte det. Lättbetong brukar väl vara murat med vanligt bruk eller tunnbruk/lim. Vanligt bruk/murbruk brukar väl betecknas B.MKAR skrev:
Kalkbruk är lite flexiblare och kan bättre hantera små rörelser, men jag tror inte det gör ngn skillnad i detta fall. Dessutom är det oftast bäst att använda samma mtrl som det var från början.
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Laga insidan av källarvägg i 60-tal hus, sprickor, puts, etc.
Byggmaterial & Byggteknik -
Laga sprickor kring fönster
Fönster & Dörrar -
Laga sprickor ekplank
Lösvirke & Timmerhus -
Hur täta/laga mindre sprickor i krypgrund
Grund & Markarbeten -
Puts/murgrund tar in vatten/fukt i sprickor. Enkelt laga själv?
Fasad