Jag har lagt kerasafe folie i badrummet och har nu upptäckt ett litet område 5x5cm som släppt från golvet i duschen där jag ska lägga mosaik.
Min fråga är då om jag skär upp folien och limmar om den kan jag då rolla 1-2 lager K2 på folien för att få den tät igen?

Jag kan ju laga med folie och kerasafe limmet men jag har inget lim kvar och den är ju ganska dyr per flaska.

K2 däremot har jag en halv hink av så det hade varit smidigt att göra så.

Det är väl mycket möjligt att det håller tätt, men för att göra en lösning som äe godkänd av försäkringsbolaget måste det nog vara en lösning om Kiilto anger. Finns det dokumenterat vad deras rekommenderade lösning är, eller har du kontaktat deras support ang detta?

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
K2 limmet är ju ett godkänt tätskikt utan folien.
Jag gissar att Kiltoo tycker att jag ska lappa med folie och Keraseal limmet.
Deras skarvar är ju överlapp med 5cm.

Ska kolla med dom imorgon.

S
Lagning ska ske med folie och keraseal. 250 kr är liten kostnad i sammanhanget!

• Gilla
Jansson69
  • Laddar…
Jag läste precis i monteringsinstruktionen att K2 är godkänt att rolla ovanpå KeraSafe.

R romo474 skrev:
K2 limmet är ju ett godkänt tätskikt utan folien.
Jag gissar att Kiltoo tycker att jag ska lappa med folie och Keraseal limmet.
Deras skarvar är ju överlapp med 5cm.
Jo men nu var det längesen jag använde men K2 är väl inte godkänt för golv eller duschen, utan där ska det vara folie

LudvigC LudvigC skrev:
Det är inga konstigheter, gjorde det själv för någon vecka sedan.

Skär bort det lösa och klipp ny folie som går ut 5cm åt alla håll utanför hålet.
Limma sedan med keraseal och tryck dit nya biten.

[länk]gg
S swirve skrev:
Lagning ska ske med folie och keraseal. 250 kr är liten kostnad i sammanhanget!
Ja fast ändå en onödig kostnad om det går att göra godkänt med det material jag redan har, eller hur ?

LudvigC LudvigC skrev:
Det är inga konstigheter, gjorde det själv för någon vecka sedan.

Skär bort det lösa och klipp ny folie som går ut 5cm åt alla håll utanför hålet.
Limma sedan med keraseal och tryck dit nya biten.

[länk]
Jo men frågan var ju om det gick att lösa med det materialet som jag redan har hemma. Att jag kan laga med Folie och Keraseal vet jag redan.

VLJ VLJ skrev:
Jo men nu var det längesen jag använde men K2 är väl inte godkänt för golv eller duschen, utan där ska det vara folie
K2 är fullt godkänt för hela badrummet.

VLJ VLJ skrev:
Det är väl mycket möjligt att det håller tätt, men för att göra en lösning som äe godkänd av försäkringsbolaget måste det nog vara en lösning om Kiilto anger. Finns det dokumenterat vad deras rekommenderade lösning är, eller har du kontaktat deras support ang detta?
Ja jag har kontaktat dem på mail men de svarade tyvärr inte heller på grundfrågan utan föreslog folie och Keraseal.

J
R romo474 skrev:
K2 är fullt godkänt för hela badrummet.
Ja men inte i våtzon 1 om du har skivbaserade väggar eller golv..

Kiilto K System är ett rollbart tätskiktssystem för keramiska ytskikt på massiva väggar och golvkonstruktioner i våtzon 1 och 2 i våtrum. För våtutrymmen med skivkonstruktioner gäller enbart våtzon 2. Systemet är godkänt enligt BBV 21:1 och omfattar tätskiktstyperna VTg och VTv.

Dom kommer med 100% säkerhet föreslå lösningen som skickats i tråden. Dvs keraseal och duk, antingen så chansar du och gör som du vill eller så gör du som man ska göra.

• Gilla
Jansson69
  • Laddar…
LudvigC LudvigC skrev:
Dom kommer med 100% säkerhet föreslå lösningen som skickats i tråden. Dvs keraseal och duk, antingen så chansar du och gör som du vill eller så gör du som man ska göra.
Hej igen..

Nej jag vill inte chansa det är ju därför jag frågar. Jag vet fortfarande att en godkänd lösning är att använda folie och KeraSeal men eftersom min Keraseal är slut så ställde jag frågan om den andra lösningen är godkänd också.

Blir jag tvungen så köper jag en flaska till men om det funkar med det som jag har ser jag ingen anledning till det.

Kiilto svarade för övrigt samma som en del av er andra och inte heller på grundfrågan vilket jag skrev tidigare.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.