13 218 läst ·
91 svar
13k läst
91 svar
Laga och sälja eller sälja billigare bil.
Tricket är att inte sätta ut sitt telefonnummer alternativt ha ett kontantkort. Ts, du har en sund förväntan på vad du kan få, men billigast på blocket med 26000 mil begärs det 19 för. Polera och dra ut lite högre än du tänkt, det verkar vara en gångbar kärra.Tokslut skrev:
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 713 inlägg
Tack gott folk! Ni har inspirerat mig till att få ordning på förra bilen så att jag kan avyttra den.
Bilen är en SAAB ng9-3 -03 med 28000km på mätaren.
Ena bakbromsen har återigen fått kärlek, var idag och bytte det ett år gamla batteriet från Biltema.
Därefter är det tänkt att ta en tripp till bilprovningen för att avgöra om det finns något allvarligt som gör att jag inte vill lägga mer energi på bilen.
Annars är det att fixa balansaxelkedjespännaren
och förhoppningsvis sälja den därefter.
Vad har ni för input på hur man ska resonera med däck?
Idag står den på plåtisar med dubbfria däck som inte duger som vinterdäck.
Det finns en omgång nästan nya dubbade vinterdäck på lättmetallfälgar.
Samt en omgång sommardäck på lättmetallfälgar där två däck är slut.
Ena bakbromsen har återigen fått kärlek, var idag och bytte det ett år gamla batteriet från Biltema.
Därefter är det tänkt att ta en tripp till bilprovningen för att avgöra om det finns något allvarligt som gör att jag inte vill lägga mer energi på bilen.
Annars är det att fixa balansaxelkedjespännaren
Sälj den som den står där sommar sulorna Ingår. Dom dubbade får köpas till mot en rimlig peng13th Marine skrev:
Tack gott folk! Ni har inspirerat mig till att få ordning på förra bilen så att jag kan avyttra den.
Annars är det att fixa balansaxelkedjespännarenoch förhoppningsvis sälja den därefter.
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 713 inlägg
Det var nått sånt jag hade i tanken. Eventuellt att hitta några billiga begagnade däck så att sommardäcken blir kompletta.
Det viktigaste är att det följer med fälgar (iaf min åsikt) om det nu inte är nästan nya däck, men det bör isf synas på priset. Dyrare bil.. . Alt om däcken är helt slut kolla med den lokala däck verkstan om dom har två okej däck i sin kasta hög du kan köpa för liten peng inkl omläggning.
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 713 inlägg
Bilens värde ser jag till ca 10000 så jag vill lägga en rimlig mängd tid och pengar för att kunna bli av med den.
Bra bil egentligen, så det vore trevligt om den får leva lite till med någon annan.
Men vi har inget större behov av en andrabil så denna mest står och rostar igen.
Bra bil egentligen, så det vore trevligt om den får leva lite till med någon annan.
Men vi har inget större behov av en andrabil så denna mest står och rostar igen.
Viktigast är om den är skattad å besiktigad..13th Marine skrev:
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 713 inlägg
Har dock ett tickande ljud vill kallstart, ganska säker på att detta är balansaxelkedjespännaren som spökar, tydligen ett ganska vanligt fel på dessa motorer.
Misstänker att sådant kan avskräcka en del spekulanter.
Skattad i november, och besiktning kommer jag göra innan försäljning.
Misstänker att sådant kan avskräcka en del spekulanter.
Skattad i november, och besiktning kommer jag göra innan försäljning.
Produkter som diskuteras: "avskräcka"
Avskräckare Mus&Råtta MR50 Battery
Batteridriven musavskräckare
549 kr inkl moms
Läs mer
Beroende på kostnad att byta, kan vara värt om som du säger är ett vanligt fel för få en bättre sälj.. lite mer pengar och snabbare försäljning. Men annars , nej. Den som köper och VET kan kalkylera ev kostnad mot vad du släpper bilen för. Om dom inte vet och inte prutat.. din vinst.13th Marine skrev:
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 713 inlägg
Det är väl här det det blir klurigt.
Det är nog inte riktigt så vanligt att man kan förutsätta att folk letar efter det.
Så om jag säljer utan att fixa så tänker jag att det får stå i annonsen, men jag tänker att risken blir att man avskräcker en del köpare.
För att få till en smidig försäljning som möjligt överväger jag att fixa det (materialet går på några hundralappar upp till ca 1500 beroende på hur mycket som gått sönder)
Det är nog inte riktigt så vanligt att man kan förutsätta att folk letar efter det.
Så om jag säljer utan att fixa så tänker jag att det får stå i annonsen, men jag tänker att risken blir att man avskräcker en del köpare.
För att få till en smidig försäljning som möjligt överväger jag att fixa det (materialet går på några hundralappar upp till ca 1500 beroende på hur mycket som gått sönder)
Tänker mest att den som är på jakt efter en 9-3a vet dess fel å brister.. som jag då som samlar på 850:is och där vet jag o princip allt som kan ha gått bra el dåligt genom åren.. därför köper jag bara det framgår vad som är fel och priset är rätt..13th Marine skrev:
Det är väl här det det blir klurigt.
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 713 inlägg
Detta är lite okänt territorium för mig, jag har aldrig köpt eller sålt bilar i denna prisklass, eller alls för den delen.
Så jag tänkte mig att den tilltänkta köparen är ute efter en vettig bruksbil, vet inte om denna är spännande nog för att tilltala andra köpare
Så jag tänkte mig att den tilltänkta köparen är ute efter en vettig bruksbil, vet inte om denna är spännande nog för att tilltala andra köpare
Va ärlig i annonsen , du vet att "detta kan tänkas behövas bytas, där av priset" men att bilen är servad för övrigt, beskigad så vet köparen .. i den prisklassen kan man inte förvänta sig en "ny bil" så det är alltid en gamble.
Bästa tipset jag kan ge är .. det är du som kan bevisa för en köpare att denna pärla är en bruksis som kommer gå flera mil till... skriv ut alla dess pluss och fokusera på dom. Ev minus får köparen fråga om..
Bästa tipset jag kan ge är .. det är du som kan bevisa för en köpare att denna pärla är en bruksis som kommer gå flera mil till... skriv ut alla dess pluss och fokusera på dom. Ev minus får köparen fråga om..
I nio fall av tio så räcker det med linjal och sträckare. Kolla att den inte har kuggat.13th Marine skrev:
Va glad jag är för min tjänstebil, slipper betala verkstad och slipper ligga ute i gruset i duggregn för att kunna ta sig till jobbet dagen efter. Att säga ja till tjänstebil är bland det bästa jag gjort.A Avemo skrev: