13 218 läst ·
91 svar
13k läst
91 svar
Laga och sälja eller sälja billigare bil.
Det är en svår sjukdom att göra det man kan bara för att man kan. Tid är värt mer men sjukdomen är som ett drogberoende och därför är det svårt att låta bli. Så, det sunda rådet är förstås att sälja skiten som den står och lägga tiden på något annat istället.
Själv är jag heller inte helt frisk från denna åkomma så jag skulle ta tillfället och köpa den där hydraulpressen jag alltid velat ha, pressat ur och i lagret och sålt en hel bil.
Sälj bilen via Viköperdinbil så sparar du ytterligare några timmars huvudvärk.
Själv är jag heller inte helt frisk från denna åkomma så jag skulle ta tillfället och köpa den där hydraulpressen jag alltid velat ha, pressat ur och i lagret och sålt en hel bil.
Sälj bilen via Viköperdinbil så sparar du ytterligare några timmars huvudvärk.
Ett par timmars jobb och ett par tusen i kostnader och du får 5000 mer vore för mig en lätt ekvation. 1000-1500 kr/timmen efter skatt är helt ok betalt. Dessutom blir den mer lättsåld och du slipper sannolikt ett mindre önskvärt klientel som köpare.
Hur som. Besiktigade bilar går att sälja, obesiktigade vill de som ringer ha gratis.
Jag hade en bil som var värd 40-45" i fungerande skick, min var riktigt fin, påkostad och fullutrustad, men växellådan krånglade (obesiktad pga lådan)
Satte ut den för 15" med tanke att nån som ville skruva kunde köpa en växellåda för 5-7000:- på skroten och få en riktigt fin bil billigt eller tjäna en redig hacka.
När typ 50 st ringt, SMSat och mailat om att de kunde göra mig en tjänst och hämta bilen gratis, men ingen seriöst frågat om bilen i övrigt, tog jag bort annonsen och gav bort bilen till en kompis.
Jag hade en bil som var värd 40-45" i fungerande skick, min var riktigt fin, påkostad och fullutrustad, men växellådan krånglade (obesiktad pga lådan)
Satte ut den för 15" med tanke att nån som ville skruva kunde köpa en växellåda för 5-7000:- på skroten och få en riktigt fin bil billigt eller tjäna en redig hacka.
När typ 50 st ringt, SMSat och mailat om att de kunde göra mig en tjänst och hämta bilen gratis, men ingen seriöst frågat om bilen i övrigt, tog jag bort annonsen och gav bort bilen till en kompis.
Vilken otur du haft =)Isakare skrev:
Hur som. Besiktigade bilar går att sälja, obesiktigade vill de som ringer ha gratis.
Jag har sålt en totalhavererad toyota celica för 6000 kr, tog en timme på facebook så kom en kille och hämtade den. Noll motstånd när ägaren dumt nog vred på nyckeln efter den stannat längs vägen.
Sålde även en pt cruiser som kokat för 6000kr. Den tog lite längre tid då många inte vågar sig på en sådan pga dess korkade uppbyggnad. När en sådan väl kokat en gång är det bara av med toppen och renovera men man måste flytta hela motorn =)
Hjälper ibland de som vill sälja sina bilar men orkar inte med det som du beskriver om människor som vill ha det gratis.
Du har övertalat mig!Isakare skrev:
Idag påbörjades projektet.
Började demontera styrspindeln.
Skruvarna satt en del men tog det lugnt och sprutade på rostlösare.
Nu är det vara muttern som sitter under drivaxeln som ska lös. Hade ingen fast 21mm. Så det får inhandlas under morgondagen.
Sen ska lagret pressas ut och nytt ska i.
Måste säga att det inte är så bökigt ändå. Lite som Lego
Håller er uppdaterade!
Började demontera styrspindeln.
Skruvarna satt en del men tog det lugnt och sprutade på rostlösare.
Nu är det vara muttern som sitter under drivaxeln som ska lös. Hade ingen fast 21mm. Så det får inhandlas under morgondagen.
Sen ska lagret pressas ut och nytt ska i.
Måste säga att det inte är så bökigt ändå. Lite som Lego
Håller er uppdaterade!
Nu är hjullager på plats och monterat.
Väntar bara på en slang så kan jag besiktiga den igen.
Så här byter man hjullager:
Skruva lös allt
(@mexitegel )
Pressa ur lagret
Pressa i ett nytt
Skruva ihop
Och glöm inte att man kan behöva 5,5mm insex-bit.
Letade säkert 30 min efter en sån. Och hittade en i en gammal biltema bitshållare

Väntar bara på en slang så kan jag besiktiga den igen.
Så här byter man hjullager:
Skruva lös allt
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Pressa ur lagret
Pressa i ett nytt
Skruva ihop
Och glöm inte att man kan behöva 5,5mm insex-bit.
Letade säkert 30 min efter en sån. Och hittade en i en gammal biltema bitshållare
Produkter som diskuteras: "bitshållare"
Bitshållare
Våra bitshållare är designade för att erbjuda bekvämlighet och enkelhet när du arbetar med olika skruv- och borrprojekt. De håller dina bits stabila och säkra under användning, vilket möjliggör mer noggrannhet och effektivitet i ditt
Läs mer