Hej på er!
Håller på och renoverar fönster och stött på patrull.
Hur ska man lösa röta på dessa ställen på en fönsterbåge. Jag ser två sätt, antingen lämna in och få infällt nytt trä eller om man kan använda kemiskt trä och spackla igen.
Eller ska man fylla igen med linoljekitt?
Rötan har jag krafsat ut och det ser torrt ut.
Tack på förhand.
Håller på och renoverar fönster och stött på patrull.
Hur ska man lösa röta på dessa ställen på en fönsterbåge. Jag ser två sätt, antingen lämna in och få infällt nytt trä eller om man kan använda kemiskt trä och spackla igen.
Eller ska man fylla igen med linoljekitt?
Rötan har jag krafsat ut och det ser torrt ut.
Tack på förhand.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Produkter som diskuteras: "linoljekitt"
Äkta linoljekitt
Tillverkat av rå linolja och krita
67 kr inkl moms
Läs mer
Medlem
· Stockholm
· 820 inlägg
Kan du inte kapa av en halv cm i underkant på fönstret och liksom snygga till det bara?Trelle0410 skrev:
Om det sedan fortfarande är lite fransigt kvar i ändträt, så skulle jag dränka in med haolvolja (50% kok linolja 50% terpentin) Det kan du göra på allt ändtrå på fönsterbågen. Sedan utgår jag i från att du ska måla med linoljefärg. Det blir kanon med halvoljade ändar.
Produkter som diskuteras: "linolja"
Linolja
Linolja är en naturlig olja som utvinns ur linfrön. Den är en populär ingrediens i flera olika produkter, inklusive målarfärg, träbehandlingar och polish. Linolja har förmågan att tränga djupt in i trä och skyddar det därigenom från att
Läs mer
Jo en halv centimeter kan jag nog kapa. Jag tänkte mer på gropen i träet om kitt kan fixeras bra och hålla.P Per i Hamrånge skrev:Kan du inte kapa av en halv cm i underkant på fönstret och liksom snygga till det bara?
Om det sedan fortfarande är lite fransigt kvar i ändträt, så skulle jag dränka in med haolvolja (50% kok linolja 50% terpentin) Det kan du göra på allt ändtrå på fönsterbågen. Sedan utgår jag i från att du ska måla med linoljefärg. Det blir kanon med halvoljade ändar.
Medlem
· Stockholm
· 820 inlägg
Linoljespackel brukar sitta om man oljar lite först men det kommer ju inte att hålla för evigt så klart men jag misstänker att dina fönster är från efter 1960-talet? Så det kanske ändå blir en stor förbättring som inte inte innebär allt för mycket arbete. Men du kan säkert lämna det som det är också, om du hellre vill det.Trelle0410 skrev:
Fönstren är från 1983 när huset byggdes. Sp-fönster är tillverkaren.Jiji skrev:
Linoljespackel brukar sitta om man oljar lite först men det kommer ju inte att hålla för evigt så klart men jag misstänker att dina fönster är från efter 1960-talet? Så det kanske ändå blir en stor förbättring som inte inte innebär allt för mycket arbete. Men du kan säkert lämna det som det är också, om du hellre vill det.
Nej det kommer inte hålla för evigt, men jag hoppas iaf några år så man slipper göra om det till våren.
Blanda i några droppar kokt linolja så blir det kladdigt och får mycket bra vidhäftning. Nackdelen är dock att det torkar långsamt utifrån och in, och när det väl torkat blir det väldigt hårt. Så svårt att få snyggt i många fall. Men för de där småskadorna funkar det nog bra.Trelle0410 skrev:
Annars kan man alltid överväga att stämma ur lite och fälla in en bit nytt trä.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
