7 374 läst ·
7 svar
7k läst
7 svar
Laga ljusstake?!
Vet inte om detta blir under rätt rubrik, men men jag försöker... Jag har fått en jättefin kandelaber av en vän som är gjord i gjutjärn. Nu är det så att den har gått sönder, går det att svetsa, löda eller nåt och få den hel igen?
Tack för hjälpen!
Tack för hjälpen!
Hobbysnickare
· Stockholm
· 29 inlägg
Den borde gå att laga! Gjutjärn är lite knepigt att hålla på med, men det brukar alltid finnas en klurig smed på alla orter. Det är ingenting man gör som amatör, knappt att jag som licenssvetsare skulle ta på mig det. Men hör runt bland bekanta och kolla på eniro så kan du säkert hitta nån.
När vi monterade in en gammal gjutjärnsspis i vårt kök (som är eldningsbar) så var bottenplåten sprucken. Denna plåt svetsades med pinnar för gjutjärn och det har fungerat jättebra.
A
Amarace
Medlem
· Dorotea (Lapplands Sydport)
· 405 inlägg
Amarace
Medlem
- Dorotea (Lapplands Sydport)
- 405 inlägg
Gjutjärn brukar man oftast kunna svetsa med Mag också, annars går det även med pinnar för rostfritt och såklart även pinnar för gjutjärn.
Sen beror det ju på vad för slags gjutjärn det är om det ens går att svetsa. Förvärma brukar oftast vara bra om man kan.
Sen beror det ju på vad för slags gjutjärn det är om det ens går att svetsa. Förvärma brukar oftast vara bra om man kan.
Klicka här för att svara