Har en panelbräda på mitt förråd som blivit lite rutten på ett litet ställe där det suttit en skylt tidigare som hållit kvar fukt mot väggen.
I övrigt är panelen i gott skick och jag är inte sugen på att göra något större ingrepp. Profilen på panelen går heller inte att köpa som standard längre. Hur lagar man detta snyggast som en glad amatör?
I övrigt är panelen i gott skick och jag är inte sugen på att göra något större ingrepp. Profilen på panelen går heller inte att köpa som standard längre. Hur lagar man detta snyggast som en glad amatör?
Egentligen är det rätta att byta ut skadade delar eller såga ur och limma i nytt trä.
Men som fusklagning så hade jag tagit kemiskt trä och spacklat upp, men tänk på att virket bör vara torrt innan du gör det samt all rutten trä urgröpt.
Men som fusklagning så hade jag tagit kemiskt trä och spacklat upp, men tänk på att virket bör vara torrt innan du gör det samt all rutten trä urgröpt.
Produkter som diskuteras: "kemiskt trä"
Kemiskt trä 2-komponent 180 ml Plastic Padding
Laga och reparera trä
116 kr inkl moms
Läs mer
Jag hadde nog bara gjort en enkel fix tagit bort det ruttna med en morakniv och fyllt hålet med linoljekitt, snyggast är väl att byta hela brädan men det verkar onödigt svårt om man inte vill göra några större ingrepp.
Medlem
· Västernorrland
· 2 550 inlägg
Hade gjort samma som Fribygg. Och sett till att ytan man karvar rent kommer att ha en lutning utåt med rätt avrinning innan lagningen läggs i. Eventuellt petat i en tilltäljd träbit i det om hålet 'är så stort att det känns behövligt att fylla ut med mer än bara kittet.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden