Hej, Jag köpte en begagnad tung parasollfot i granit ca 40 kg. Det har haft ett handtag i metall som kommit av och inte längre finns. Där finns 2 hål som är 32 mm djupa ca 15-16 cm isär. Jag köpte ett nytt metallhandtag men som inte passar i hålen då handtaget är lite för smalt (vilket jag visste men hittar inga handtag med exakt längd). Jag försökte limma på handtaget med en speciell stål-stenlim/epoxy 2-stegskomponent. Jag lät det stå i 24 timmar. Men det sitter inte alls.

Vad tror ni? Går det att limma på ett handtag som sitter bra? Eller annan lösning? Så vitt jag vet finns inga reservhandtag tyvärr med rätt längd så det får bli en annan lösning. Jag har även 2 knapphandtag om de skulle gå att limma in på ett bra sätt i hålen. Det skulle vara fint att kunna laga detta för under typ 300 kr för annars det vore surt om lagningen börjar närma sig priset av en ny parasollfot.

• 20260711_100418.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 20260710_123633.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Slå i två stycken ankarbult och bulta handtaget? Borde sitta som berget.

F Festlund skrev:
Slå i två stycken ankarbult och bulta handtaget? Borde sitta som berget.
Tack för svar. Menar du i befintliga hål eller göra nya hål? Jag har förstått att granit är vanskligt att göra hål i, måste ta försiktigt för att inte skapa sprickor. Problemet med använda befintliga hål är att jag har inget handtag som passar den längden.

J jterra skrev:
Tack för svar. Menar du i befintliga hål eller göra nya hål? Jag har förstått att granit är vanskligt att göra hål i, måste ta försiktigt för att inte skapa sprickor. Problemet med använda befintliga hål är att jag har inget handtag som passar den längden.
Slå i ankarbult i befintliga hål, sen ett plattjärn rakt mellan hålen som du bultar fast.

En bit armeringsjärn som du bockar, en sprejburk med kallgalv från biltema och kemankare. Bocka så järnet fortsätter rakt upp och blir ett handtag istället för rakt ut åt sidan.
Kallgalven kan ersättas med rostskyddsfärg eller linolja (då får du pensla på nytt en gång per år.). Rostskyddet sker efter att du fäst järnet.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.