Hej.
Hoppas jag inte dubbelpostar. Fick en vattenläcka för ett tag sedan från avloppsvatten, och torkpersonal ställde in torkare, rev ut golv och sågade bort ca 7 cm gips vid golvet.
Nu skall jag återställa detta själv, (fråga inte varför)
Så här ser det ut.
Och från håll
Min fråga är. Är det "bara" att såga till nya gipsbitar, passa in, fästa, spackla, tapetsera över och sen list? Eller är det något mer som är brukligt?
Jag oroar mig för att gipsskivan som tidigare var fäst på alla 4 sidor, nu kommer svikta lite ner till då den bara är fäst i 3 sidor, eftersom nedsidan är bortsågad. Rädd för att sprickor kommer uppstå mellan ny bit med höjd 6cm samt gammal bit på 234 cm. Finns det något bra sätt att gifta ihop dessa bitar? Eller oroar jag mig i onödan? Kommer inte byta hela skivan.
Mvh
Hoppas jag inte dubbelpostar. Fick en vattenläcka för ett tag sedan från avloppsvatten, och torkpersonal ställde in torkare, rev ut golv och sågade bort ca 7 cm gips vid golvet.
Nu skall jag återställa detta själv, (fråga inte varför)
Så här ser det ut.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Och från håll
Logga in
Skapa konto
Min fråga är. Är det "bara" att såga till nya gipsbitar, passa in, fästa, spackla, tapetsera över och sen list? Eller är det något mer som är brukligt?
Jag oroar mig för att gipsskivan som tidigare var fäst på alla 4 sidor, nu kommer svikta lite ner till då den bara är fäst i 3 sidor, eftersom nedsidan är bortsågad. Rädd för att sprickor kommer uppstå mellan ny bit med höjd 6cm samt gammal bit på 234 cm. Finns det något bra sätt att gifta ihop dessa bitar? Eller oroar jag mig i onödan? Kommer inte byta hela skivan.
Mvh
Ok.Stefan N skrev:
Men det är inte alla ställen där jag enkelt kan lägga till en bit regel på insidan. Som t.ex. här. Betyder det att jag måste öppna gipssivan för att få in regelbiten bakom? Finns det inget sätt att åstadkomma samma sak "utifrån" så att säga?
Logga in
Skapa konto
Renoverare
· Näverkajakens födelseort
· 797 inlägg
Jag skulle kapa ytterligare 7cm till att börja med, jobba med så tunna remsor som 5-7 cm är inge kul..
När jag råkat ut för liknande har jag kapat osb i 10cm remsor och skruvat på insidan. 5cm anliggning per skiva brukar räcka
När jag råkat ut för liknande har jag kapat osb i 10cm remsor och skruvat på insidan. 5cm anliggning per skiva brukar räcka
En variant är att peta in ett plåtband avsett för ändamålet och skruva i. Men du får nog såga av en liten bit till, och då kan du ju passa på att se till att snittet blir riktigt rakt så blir det enklare att passa in det snyggt.
http://gyproc.se/produkter/tillbehör/tillbehör-till-stålprofiler/pb-plåtband
http://gyproc.se/produkter/tillbehör/tillbehör-till-stålprofiler/pb-plåtband
Medlem
· Västernorrland
· 11 696 inlägg
ur väggens synvinkel spelar det ingen roll att den inte är fäst i nederkant så fyll ut med valfri brädbit och skaffa högre socklar bara. Ingen ide att klydda med nåt som kanske hamnar helt bakom sockeln iallafalll.
Hej. Detta låter ju intressant. Skulle man kunna försänka in en sådan från utsidan och sen spackla över?cpalm skrev:
Renoverare
· Näverkajakens födelseort
· 797 inlägg
Plåtbandet är till för ett sådant här läge, men man har två lager skiva.cpalm skrev:
Tanken är att man ska godta generalskarv för att plåtbandet stabiliserar.
Det lättaste är att göra som flera av oss föreslagit; plyfa eller osb bakom och skruva dit gipset
Nej, inte om du inte kan skruva från insidan.bhenke skrev:
Jag röstar för att ta bort några centimeter till av gipset, och passa på att göra kanten rak, för att sedan förstärka skarven med valfritt spill. Om det går att hålla skarven bakom framtida list är det bra, men om du ska spackla och måla resten av vägen iaf är det ganska lite merarbete.
Ursäkta min ritning men är det så här ni tänker?
Dvs kapa lite till och sen skjuta in t.ex. extra reglar så här? Och dra fast extra regeln snett mot nedre befintlig och sen snygga till samt dra på kompletterande gipsskiva? Eller hur fäster man de annars?
Ursäkta på förhand för frågeställningarna
Dvs kapa lite till och sen skjuta in t.ex. extra reglar så här? Och dra fast extra regeln snett mot nedre befintlig och sen snygga till samt dra på kompletterande gipsskiva? Eller hur fäster man de annars?
Ursäkta på förhand för frågeställningarna
Logga in
Skapa konto