Hej!

Våra snickare har knackat bort gammal betongplatta (som stått under kakelugn som sedan länge är borta) och lagat golvet.

Problemet är att gamla golvet har mellanrum så nya golvet blir helt offsettat. Nya golvet är ungefär lika brett men klicker.

Hur lagar man ett gammalt golv snyggt? Har någon några tips på hur man kan lösa detta och linjera gamla och nya golv?

• Renoverat golv med nya ljust träplankor bredvid äldre mörka golvbrädor, delvis täckt av skyddspapper.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
K
Till att börja med måste plankorna vara lika breda.

Det kommer synas ändå, jag tycker inte det skär sig.

K Kortling skrev:
Till att börja med måste plankorna vara lika breda.

Det kommer synas ändå, jag tycker inte det skär sig.
Hej, ja precis - de är lika breda. Problemet är att de nya hakas i varandra och får inte samma mellanrum som de gamla :/

KarolineM karoline malmberg skrev:
Hej, ja precis - de är lika breda. Problemet är att de nya hakas i varandra och får inte samma mellanrum som de gamla :/
Du får hitta golv som inte är spontad som är lika brett som det gamla golvet så borde det lösa sig. Ditt nya golv är säkert rätt bredd inkl. fjädern (tror jag att det heter).

JanneJanne123
Jag har svårt att se att ni kommer få till något som blir exakt linjerat. Om ni mot förmodan skulle få till det initialt kommer plankorna torka och krympa olika och era springor kommer vara olika igen. Mitt tips är att bryta mönstret helt och låta det vara en del av ert golvs historia att något annat har stått där tidigare.

• Gilla
Fadai och 2 till
  • Laddar…
P
Ja,vill man ha det osynligt får man byta hela längden i rummet och inte skarva,är det ett tunnare klickgolv som det är lappat med?

Låt det synas. Jag tycker att det ser fint ut. Det lägger ytterligare ett skickt till husets historia.

• Gilla
Okarlsson och 1 till
  • Laddar…

Bästa svaret

Gör en fris och lägg övriga nya 45° mot gamla golvet. Det kommer alltid att synas att ni lagat om ni inte byter allt. Bättre att vara "ärlig" i lagningen mycket snyggare tycker jag.

• Gilla
Okarlsson och 2 till
  • Laddar…
Kanske ta bort lite till av det gamla hörnet så det blir en hel hörna, eller ska småbitarna vid väggen tas bort men inte gjort ännu.

J
Jag tycker till och med det är fint att ha kvar stenen i hörnet, tidsdokument i ett gammalt hus... Och vem vet, kanske vill ni eller någon efter er sätta in en kakelugn igen...

Nylagd trätrappa i en renoveringsprocess, med kablar och ojämn betonggolv synlig.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
KarolineM och 8 till
  • Laddar…
Centano Centano skrev:
[bild]
Precis, kanske tom lägga de inre på diagonalen, men frisen gör stor skillnad.

• Gilla
JohanLun
  • Laddar…
J
Men lägg för sjutton massivt trägolv, inget klickgolv. De kan bara inte lagt det? Det vore jobbigare än att lägga massivt...

Det är nog massivt golv... skulle tro att det är språkförbistring mellan klick och spont.

/ATW

• Gilla
JohanLun och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.