Som ny i forumet går jag ut hårt:
Har ett stort projekt framför mig. Byggår 1947. Murad källare, en boningsvåning och krypvind.
En av långsidorna som ligger i sydläge (och i viss mån även kortsida mot väst) har under många år anfrätts av väder och vind. I kombination med bristande underhåll, förhastade beslut och allmän försummelse har det skapat ett rejält fukt och röt-angrepp i syllen mot den murade grunden och i den stående, spåntade plankväggen (50x120 plank typ). Även bjälklaget är rejält anfrätt på vissa ställen i ytterkant. Huset har stått tomt och ouppvärmt en längre period och det första jag hittade i väggen när jag öppnade upp i hörnet var en svartmyrekoloni... Oh the joy!

Min stora fundering är nu: Går det laga och byta ut de dåliga delarna utan att ta bort hela väggen och utan att behöva stämpa upp halva huset?!? Hur börjar jag? :confused:

Se bifogade bilder för lite hum om hur konstruktionen ser ut.
DSC_3353.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

DSC_3384.jpg
Skapa konto

DSC_3370.jpg
Skapa konto

Hej,
Intressant. Jag har ett liknande problem. Men vad jag kan se fick du inte något svar här?
Hur gjorde du?
Du avväxlade tillfälligt från insidan och bytte ut det som behövdes av den ruttna syllen gissar jag?
Av bilden framgår inte om det övre bjälklaget vilar direkt på plankväggen eller på ett hammarband?
På liknade hus kan det ibland finnas järnbeslag i hörnen hittade du något sådant?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.