harry73 harry73 skrev:
Att du började med en spricka och slutar med ett hål i uppfarten.

Att återanvända asfalt som du föreslår gör man också på riktigt, men då blandar man den gamla asfalten med ny asfalt (upp till 50% gammal asfalt). Sedan räknar man inte med att all bitumen kommer att bli flytande igen i processen, så man behöver lite extra bitumen.
Sedan är det viktigt att man den gamla asfalten får rät fraktioner (kornstorlek).

Men säg nu att det skulle funka i teori, då behöver man värma upp asfalten till exakt rätt temperatur. Blir det för kallt, då blandas asfalten inte tillräckligt bra, och blir det för varmt, då åldras (oxideras) asfalten och blir för styv och oanvändbar.
Hela processen ska också var tillräckligt snabb, för medan asfalten (bitumen) är värm, oxideras den och blir till slut obrukbar.
Bäst chans att lyckas är om du bygger en stor mikrovågsugn för att värma asfalten.

Troligtvis lyckas du inte och får du asfaltgrus som är svårt att packa och aldrig blir så tät och bra som riktig asfalt. Eventuellt blir det i alla fall en hård kaka, men den kommer att frysa sönder nästa vintern och då har du ett stort hål i uppfarten.

Bättre att försöka täta sprickan som tidigare föreslogs eller ta upp ditt hål och fylla med kall asfalt (även det förslaget gjordes redan)
Japp jag får väl ta till mig av den kunskapen då.
Det får bli julas asfaltslagning som jag tidigare använt till till utfyllnad av hjulspår till garage.
Men surt med tanke på dagens inriktning på återbruk.
 
  • Gilla
Mick13
  • Laddar…
harry73 harry73 skrev:
Att du började med en spricka och slutar med ett hål i uppfarten.

Att återanvända asfalt som du föreslår gör man också på riktigt, men då blandar man den gamla asfalten med ny asfalt (upp till 50% gammal asfalt). Sedan räknar man inte med att all bitumen kommer att bli flytande igen i processen, så man behöver lite extra bitumen.
Sedan är det viktigt att man den gamla asfalten får rät fraktioner (kornstorlek).

Men säg nu att det skulle funka i teori, då behöver man värma upp asfalten till exakt rätt temperatur. Blir det för kallt, då blandas asfalten inte tillräckligt bra, och blir det för varmt, då åldras (oxideras) asfalten och blir för styv och oanvändbar.
Hela processen ska också var tillräckligt snabb, för medan asfalten (bitumen) är värm, oxideras den och blir till slut obrukbar.
Bäst chans att lyckas är om du bygger en stor mikrovågsugn för att värma asfalten.

Troligtvis lyckas du inte och får du asfaltgrus som är svårt att packa och aldrig blir så tät och bra som riktig asfalt. Eventuellt blir det i alla fall en hård kaka, men den kommer att frysa sönder nästa vintern och då har du ett stort hål i uppfarten.

Bättre att försöka täta sprickan som tidigare föreslogs eller ta upp ditt hål och fylla med kall asfalt (även det förslaget gjordes redan)
Vet inte riktigt om jag ska tro på vad du skriver.
Att det är så noga med temperaturen.
Många har nog hört talas om asfaltstattarna som åker omkring o asfalterar o det brukar ju tydligen gå att få ut.
Även om det är tunnt och oplant så lyckas dom få det att hålla ihop någorlunda.
 
T Träbocken skrev:
Vet inte riktigt om jag ska tro på vad du skriver.
Att det är så noga med temperaturen.
Många har nog hört talas om asfaltstattarna som åker omkring o asfalterar o det brukar ju tydligen gå att få ut.
Även om det är tunnt och oplant så lyckas dom få det att hålla ihop någorlunda.
Asfalterad väg med stora sprickor och hål, snötäckt mark och passerande bil i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

T Träbocken skrev:
Vet inte riktigt om jag ska tro på vad du skriver.
Att det är så noga med temperaturen.
Många har nog hört talas om asfaltstattarna som åker omkring o asfalterar o det brukar ju tydligen gå att få ut.
Även om det är tunnt och oplant så lyckas dom få det att hålla ihop någorlunda.
Bilden visar nog inte riktigt höjdskillnaden vid sprickan.
Men bitumen kan jag lätt tilsätta.
Ock nya asfaltsklumpar hittar man ju överallt efter asfaltstattarna..
 
  • Gilla
Bosis73
  • Laddar…
harry73
T Träbocken skrev:
Vet inte riktigt om jag ska tro på vad du skriver
Då får du väl testa :D
Kom gärna med återkoppling :)
 
  • Gilla
Peppe212 och 1 till
  • Laddar…
harry73 harry73 skrev:
Då får du väl testa :D
Kom gärna med återkoppling :)
Japp.
Ett av många mål detta år.
Blir halvtidsjobbare nu,så nu ska det ske eller kanske nästa.
Vad är väl lite asfaltsprickor mot takläggning hos barn och gäststugebygge vid stugan..osv.
Nå vid lämplig väderlek kallar jag in min storväxta måg,så han får svinga släggan och göra rätt för maten.banka loss lös asfalt.
Och sedan med liten eldtunna värma densamma med ved...
Ja sedan tillför vi lite jox så det blir bra.
Receptet hemligt..
Så gör vi nog Harry73
 
  • Gilla
Bo Rås och 1 till
  • Laddar…
T Träbocken skrev:
Japp.
Ett av många mål detta år.
Blir halvtidsjobbare nu,så nu ska det ske eller kanske nästa.
Vad är väl lite asfaltsprickor mot takläggning hos barn och gäststugebygge vid stugan..osv.
Nå vid lämplig väderlek kallar jag in min storväxta måg,så han får svinga släggan och göra rätt för maten.banka loss lös asfalt.
Och sedan med liten eldtunna värma densamma med ved...
Ja sedan tillför vi lite jox så det blir bra.
Receptet hemligt..
Så gör vi nog Harry73
Jag är nyfiken på din återbrukande av asfalt återkoppla hur det gick, har själv en dåligt underbyggd uppfart i behov av lagning
 
M Mick13 skrev:
Jag är nyfiken på din återbrukande av asfalt återkoppla hur det gick, har själv en dåligt underbyggd uppfart i behov av lagning
Det är fortfarande ett mål.
Massor av andra jobb kommit mellan.
Stressigt nu...
 
T Träbocken skrev:
Det är fortfarande ett mål.
Massor av andra jobb kommit mellan.
Stressigt nu...
Har det blivit någon lagning?
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.