21 644 läst ·
35 svar
22k läst
35 svar
Lag om backventil till högtryckstvätt
- Status
- Inte öppen för fler kommentarer.
Jag har också precis köpt en Nilfisk ht-tvätt och det första man läser är att den inte är gjord för att kopplas in i det kommunala vattenledningsnätet utan en backventil. Nilfisks backventil har jag hittat på ett ställe på nätet och den kostar 500:-, ungefär 30% av vad vad jag betalade för själva tvätten :@
Försökte leta på Kärcher och även där fanns backventil som tillbehör (pris okänt) så jag misstänker att inte de heller har inbyggd.
Så ska man sätta in en ny vattenutkastare kan det ju vara en god ide att köpa en med inbyggd backventil...
Försökte leta på Kärcher och även där fanns backventil som tillbehör (pris okänt) så jag misstänker att inte de heller har inbyggd.
Så ska man sätta in en ny vattenutkastare kan det ju vara en god ide att köpa en med inbyggd backventil...
Nu är vi lite OT men kökskranen behöver inte ha återströmningsskydd då vattnet inte kan ta sig från diskhon och upp i kranen igen.thomasx skrev:
Grundfrågan gällde väll om tillverkaren av högtryckstvätten måste leverera med backventilen, och min åsikt att det behöver dom inte. Detta då tvätten fungerar lika bra utan denna.
Sedan tror jag inte någon kommer att anmäla en om man kör en högtryckstvätt utan backventil, dom flesta använder bara en tvätt tillfälligt och kopplar sedan från den vilket gör att risken för återströmning är liten.
Hej igen.
Först ett förtydligande från min sida. Nej, dom måste inte skicka med en backventil. Det jag tyckte var ruttet var att dom 1. Inte informerade om att detta tillbehör krävs. 2. Deras attityd när man kontaktade dom. Eftersom det i manualen stod att man måste ha en sådan och de angav ett artikelnummer antog jag att man fick en bara man kontaktade dom, istället fick man dryga svar tillbaka, jag blev också uppmanad att bryta mot lagen och köra utan! Åsså en massa löjliga kommentarer om gällande konsumentlagstiftning.
Så, jag frågade min konsumentrådgivare vad som gäller i detta fallet. Svaret var skrämmande tydligt. Hon svarade att om det krävs ett tillbehör som man måste köpa till för att kunna använda maskinen på det sätt som den marknadsförs, så måste kunden informeras om detta före köp. Annars är produkten att anses som defekt. Alto Nilfisk säljer alltså i lagens mening defekta produkter.
Man kan tycka vad man vill om lagen om backventil, konsumentköplagen och nilfisk (och eventuella övriga tillverkares agerande), men faktum kvarstår, köper man en högtryckstvätt för närmare 10papp blir man inte så glad när man väl är på plats, har packat upp maskinen, läser manualen och inser att man måste ha dels en backventil om man inte vill bryta mot lagen, dels minst 10m slang mellan tapp och tvätt för att skydda tvätten mot tryckstötar. Jaha, så då ska jag åka tillbaka till affären och köpa detta också, massa extra bök och merkostnader som jag inte räknat med, och så ska jag plötsligt släpa runt på 10m slang också. Nej, sådan information ska man få före köp, så att man kan ta reda på total kostnad före köp och se till att få med sig allt man behöver direkt. Nilfisk säger att man kan köpa backventilen där man köpt tvätten, men se, det kan man inte, jag kollade hos tre olika återförsäljare, ingen hade backventilen i sortimentet! Mycket bullshit från nilfisk.
Och visst, jag håller med någon tidigare talare, risken för bakåtflöde från högtryckstvätten är liten.
Till sist så är backventiler inga rocket-science prylar precis, typ 3 delar, så det hade inte kostat nilfisk många kronor att skicka mig en, men dom värderar visst ett dåligt rykte och en missnöjd kund högre. Att hitta backventiler till betydligt lägre pris är nog inga problem, kolla båttillbehörsbutikerna t.ex.
Nej, nilfisks inställning till sina kunder är rena skiten. Se upp för dom!
Först ett förtydligande från min sida. Nej, dom måste inte skicka med en backventil. Det jag tyckte var ruttet var att dom 1. Inte informerade om att detta tillbehör krävs. 2. Deras attityd när man kontaktade dom. Eftersom det i manualen stod att man måste ha en sådan och de angav ett artikelnummer antog jag att man fick en bara man kontaktade dom, istället fick man dryga svar tillbaka, jag blev också uppmanad att bryta mot lagen och köra utan! Åsså en massa löjliga kommentarer om gällande konsumentlagstiftning.
Så, jag frågade min konsumentrådgivare vad som gäller i detta fallet. Svaret var skrämmande tydligt. Hon svarade att om det krävs ett tillbehör som man måste köpa till för att kunna använda maskinen på det sätt som den marknadsförs, så måste kunden informeras om detta före köp. Annars är produkten att anses som defekt. Alto Nilfisk säljer alltså i lagens mening defekta produkter.
Man kan tycka vad man vill om lagen om backventil, konsumentköplagen och nilfisk (och eventuella övriga tillverkares agerande), men faktum kvarstår, köper man en högtryckstvätt för närmare 10papp blir man inte så glad när man väl är på plats, har packat upp maskinen, läser manualen och inser att man måste ha dels en backventil om man inte vill bryta mot lagen, dels minst 10m slang mellan tapp och tvätt för att skydda tvätten mot tryckstötar. Jaha, så då ska jag åka tillbaka till affären och köpa detta också, massa extra bök och merkostnader som jag inte räknat med, och så ska jag plötsligt släpa runt på 10m slang också. Nej, sådan information ska man få före köp, så att man kan ta reda på total kostnad före köp och se till att få med sig allt man behöver direkt. Nilfisk säger att man kan köpa backventilen där man köpt tvätten, men se, det kan man inte, jag kollade hos tre olika återförsäljare, ingen hade backventilen i sortimentet! Mycket bullshit från nilfisk.
Och visst, jag håller med någon tidigare talare, risken för bakåtflöde från högtryckstvätten är liten.
Till sist så är backventiler inga rocket-science prylar precis, typ 3 delar, så det hade inte kostat nilfisk många kronor att skicka mig en, men dom värderar visst ett dåligt rykte och en missnöjd kund högre. Att hitta backventiler till betydligt lägre pris är nog inga problem, kolla båttillbehörsbutikerna t.ex.
Nej, nilfisks inställning till sina kunder är rena skiten. Se upp för dom!
Men du behöver ju ingen backventil om du inte ansluter pumpen till något som kan orsaka att spillvatten eller annan vätska sugs från pumpen in i det kommunala vattensystemet, alltså bryter du inte mot något regelverk.
Tror mig kunna säga att merparten (kanske alla) pumpar som sålts och sälj inte har någon backventil, och det är säkerligen 10.000-tals.
Många instruktioner är gjorda med hängslen och livrem för att tillverkarna blir stämda på stora belopp i vissa länder om en användare gör en total dumhet men det finns inte beskrivet att så ska man inte göra, läs USA. Sedan översätts texten till alla tänkbara språk där produkten säljs. Så det du beskriver gäller många produkter, men jag tolkar det som du inte så ofta köper maskiner, men om du gör det läs då inte manualer och säkerhetsföreskrifter för då är risken att du får hjärnblödning.
Ta det lite lugnt och koppla in din tvätt med en kortare slang utan backventil så kommer det att fungera och du bryter inte mot några lagar.
Tror mig kunna säga att merparten (kanske alla) pumpar som sålts och sälj inte har någon backventil, och det är säkerligen 10.000-tals.
Många instruktioner är gjorda med hängslen och livrem för att tillverkarna blir stämda på stora belopp i vissa länder om en användare gör en total dumhet men det finns inte beskrivet att så ska man inte göra, läs USA. Sedan översätts texten till alla tänkbara språk där produkten säljs. Så det du beskriver gäller många produkter, men jag tolkar det som du inte så ofta köper maskiner, men om du gör det läs då inte manualer och säkerhetsföreskrifter för då är risken att du får hjärnblödning.
Ta det lite lugnt och koppla in din tvätt med en kortare slang utan backventil så kommer det att fungera och du bryter inte mot några lagar.
Det är ett intressant stuk på tänket här. Är det så självklart att man skall köpa prylar för 10 papp och inte behöva veta något, allt skall informeras om innan man tittar på informationen om produkten (i manualen)? Du klagar både på att de inte informerar om att det krävs, och anger själv att det står tydligt i manualen att det krävs. Du vill dessutom ha uppgiften om slangen också före manualen. Så informationen du kräver finns i din utsago tydligt i manualen, men skall i dina ögon alltså finnas utanför manualen (aktivt delges av någon som förstår just din kunskapsbrist).thomasx skrev:Hej igen.
Först ett förtydligande från min sida. Nej, dom måste inte skicka med en backventil. Det jag tyckte var ruttet var att dom 1. Inte informerade om att detta tillbehör krävs. 2. Deras attityd när man kontaktade dom. Eftersom det i manualen stod att man måste ha en sådan och de angav ett artikelnummer antog jag att man fick en bara man kontaktade dom, istället fick man dryga svar tillbaka, jag blev också uppmanad att bryta mot lagen och köra utan! Åsså en massa löjliga kommentarer om gällande konsumentlagstiftning.
Så, jag frågade min konsumentrådgivare vad som gäller i detta fallet. Svaret var skrämmande tydligt. Hon svarade att om det krävs ett tillbehör som man måste köpa till för att kunna använda maskinen på det sätt som den marknadsförs, så måste kunden informeras om detta före köp. Annars är produkten att anses som defekt. Alto Nilfisk säljer alltså i lagens mening defekta produkter.
Man kan tycka vad man vill om lagen om backventil, konsumentköplagen och nilfisk (och eventuella övriga tillverkares agerande), men faktum kvarstår, köper man en högtryckstvätt för närmare 10papp blir man inte så glad när man väl är på plats, har packat upp maskinen, läser manualen och inser att man måste ha dels en backventil om man inte vill bryta mot lagen, dels minst 10m slang mellan tapp och tvätt för att skydda tvätten mot tryckstötar. Jaha, så då ska jag åka tillbaka till affären och köpa detta också, massa extra bök och merkostnader som jag inte räknat med, och så ska jag plötsligt släpa runt på 10m slang också. Nej, sådan information ska man få före köp, så att man kan ta reda på total kostnad före köp och se till att få med sig allt man behöver direkt. Nilfisk säger att man kan köpa backventilen där man köpt tvätten, men se, det kan man inte, jag kollade hos tre olika återförsäljare, ingen hade backventilen i sortimentet! Mycket bullshit från nilfisk.
Och visst, jag håller med någon tidigare talare, risken för bakåtflöde från högtryckstvätten är liten.
Till sist så är backventiler inga rocket-science prylar precis, typ 3 delar, så det hade inte kostat nilfisk många kronor att skicka mig en, men dom värderar visst ett dåligt rykte och en missnöjd kund högre. Att hitta backventiler till betydligt lägre pris är nog inga problem, kolla båttillbehörsbutikerna t.ex.
Nej, nilfisks inställning till sina kunder är rena skiten. Se upp för dom!
Var går gränsen för dina skyldigheter? Om du köper en maskin med 380 volt, vem skall före du läser manualen informera om att du behöver ett 380 volts uttag plus sladd? Om du köper en maskin som skall anslutas till spånsug, vem skall före manualen informera om att du behöver en spånsugsslang av en viss diameter? Om du köper en 3hk 220 volts kompressor, vem skall före maualen informera om vilken propp du behöver? Vad ställde du för frågor till personalen på plats innan du handlade? Eller tänker du dig att all information man kan sakna skall hänga på stora skyltar i taket för alla produkter som säljs, man skall heller inte behöva ställa frågor?
Det är många som idag köper prylar på större platser, typ byggmarknader, som är en typisk plats skapad för att med höga volymer ge kunder lägre pris mot lägre kunnande och service. Om man vill ha den personliga rådgivning kring manualen som du eftersträvar krävs det högre service, det vill säga någon typ av specialistaffär.
De flesta som handlar på byggmarknad gör det för att få det billigt, inte för att få personligare service. De flesta inser att det finns ett samband. Jag skulle absolut inte vilja att dessa större byggmarknader höjde sina priser för att serva personer som inte har ork att ta reda på det de behöver veta innan de handlar, och jag ser inga tendenser i den riktningen heller, snarare tvärtom. Jag har ett par specialistaffärer som tar ut överpriser som jag handlar i för att markera att jag vill hålla deras kunnande och service vid liv. Men denna typ av affär har idag svårt att överleva.
Betalade du överpris i en specialistaffär för din pryl, och din konsumentrådgivare har rätt, så lämna tillbaka prylen. Har han rätt kommer du att klara av att kräva det. Handlade du på ett billigare ställe är jag tacksam att de fokuserar på det de är till för, att hålla låga priser. Det gynnar de flesta av oss mycket mer än att alla affärer tar överpriser för att kunna ha personer på plats som berättar allting. Även de kommer att tillåta dig att lämna tillbaka din pryl om du har rätt för dig. Det kan man se som lite synd, för den typen av retur höjer priserna för oss andra, men det krävs ändå att möjligheten finns om varan är intakt (det är den otast, manualen brukar ligga separat och inte kräva att förpackningen i övrigt bryts)..
--- Mats ---
Undrar hur många gånger Alto/Nilfisk fått den frågan, det är nog få som läser en manual på det viset.
Vore det inte bättre att använda tvätten än att irritera sig på något som faktiskt inte behövs?
/Kent
Vore det inte bättre att använda tvätten än att irritera sig på något som faktiskt inte behövs?
/Kent
Instämmer till fullo med Mats Bengtsson. Själv hör jag till dem som kan betraktas som infomationsberoende. När jag väljer mellan några olika produkter så läser jag alla recensioner jag kan få tag i, på alla språk jag förstår, och dessutom försöker jag få tag i bruksanvisningar till maskinerna före köp. Bruksanvisningarna brukar vara tydligare när det gäller maskinernas begränsningar, än marknadsföringsmateriel. Brukisar brukar man få tag i på tillverkarens amerikanska hemsida eller genom att kontakta den lokala representanten för det tillverkande företaget. Jag får rättshaveristvibbar när jag läser TS' argumentation. Att jag via skattsedeln betalar för något som heter konsumentvägledning är enligt min mening helt barockt.
Jo, då bryter jag mot lagen, har du inte läst!?AndersS skrev:
Kör man med kortare slang riskerar man att förstöra/avsevärt förkorta livslängden på grejerna, enligt nilfisk, slangen sitter där som ett expansionskärl för att dämpa tryckstötar orsakade av tvätten.
Det var svårt att missa informationen, eftersom det var en extra lapp inlagd i manualen, den trillade liksom ut först av allt.
Man kan jämföra med att sälja en bil utan säkerhetsbälte. Man kan använda bilen på flera olika sätt vilket gör att sådana bilbälten som enligt lag krävs på allmän väg inte behövs. Men jag tror många skulle bli irriterade om nån biltillverkare plötsligt började sälja bilar utan säkerhetsbälte och kallade det ett extra tillbehör. Och visst, både det ena och det andra är helknäppt. Men vill man följa lagen ska man också få tillbörlig information, det är faktiskt väldigt enkelt och inte någon extra börda för tillverkaren. Men dom ser en möjlighet att först få folk att köpa, och sedan när dom är "låsta" till köpet bli tvingade till merköp. Skillnaden mot bilbältet är att här kan säkehetsdetaljen sitta utanför själva produkten, men det är produkten i sig som gör att backventilen krävs. Det finns ingen lag på att alla tappkranar ska ha en backventil.
Tyck gärna att jag är både det ena och det andra, men faktum kvarstår, denna information ska enligt konsumentköplagen kunden informeras om före köp, så man slipper lägga extra pengar och dessutom åka flera gånger till affären/eller göra fler distansköp om man gått den vägen. Att sedan nilfisk inte ser till att deras återförsäljare tillhandahåller de tillbehör som enligt nilfisk själva är ett krav är ju beklämmande, milt sagt.
Men mest illa med nilfisk tycker jag dock är deras arroganta bemötade av sina kunder.
Tråkigt att du tycker så, förra året hjälpte dom mig att få tillbaka 5000:- för defekta däck som jag fått levererade av en leverantör på nätet och som jag returnerat men som dom vägrade återbetala pengarna för trots att tillverkaren av däcken konstaterat att de var defekta. Som någon skrev i början av denna tråden, tro inte att tillverkarna bryr som om vad kunderna tycker, och så är det tyvärr. Nilfisk kan inte ens visa ett seriöst bemötande vid kontakt. Utan konsumentköplagen och konsumentmyndigheterna skulle det vara totalt kaos och du kanske inte ens skulle kunna hitta några manualer alls till många av dina prylar, du tänker kanske inte på det faktum att saker fungerar just som dom gör beror till mycket stor del på dessa instanser.mattiasp skrev:
Det märkliga är i så fall att jag hittar manualerna USA som de facto inte har en massa skattefinansierade konsumentvägledare.thomasx skrev:Tråkigt att du tycker så, förra året hjälpte dom mig att få tillbaka 5000:- för defekta däck som jag fått levererade av en leverantör på nätet och som jag returnerat men som dom vägrade återbetala pengarna för trots att tillverkaren av däcken konstaterat att de var defekta. Som någon skrev i början av denna tråden, tro inte att tillverkarna bryr som om vad kunderna tycker, och så är det tyvärr. Nilfisk kan inte ens visa ett seriöst bemötande vid kontakt. Utan konsumentköplagen och konsumentmyndigheterna skulle det vara totalt kaos och du kanske inte ens skulle kunna hitta några manualer alls till många av dina prylar, du tänker kanske inte på det faktum att saker fungerar just som dom gör beror till mycket stor del på dessa instanser.
Att vi i Sverige och Europa har en konsumentlagstiftning som ganska starkt värnar konsumentens intressen tycker jag i vissa fall är bra. Baksidan är att många vägrar att sälja till konsumenter för att det blir för dyrt och krångligt att leva upp till KKL. Då blir det en massa extra försäljningsled och handlarana blir tvungna att ta ut extra marginaler för att bekosta en massa ångerrätter och frakter fram och tillbaka till veliga kunder som ångrar sig och åberopar distansköplagen. Det leder till högre priser i konsumentledet. Svärdet är definitivt tveeggat.
Skall du ta en liknelse med bilen ser jag en större likhet med att du inte blir upplyst om att du måste köra till bensinstationen och stå högst 3 meter från pumpen med bilen när du tankar den. Detta är en oerhört viktig sak att kunna hantera, utan att köra till en bensinstation kommer man inte att kunna tanka, och därmed köra sin bil. De sista bilarna jag köpt vet jag att bilförsäljaren inte påpekat detta för mig.thomasx skrev:Jo, då bryter jag mot lagen, har du inte läst!?
Kör man med kortare slang riskerar man att förstöra/avsevärt förkorta livslängden på grejerna, enligt nilfisk, slangen sitter där som ett expansionskärl för att dämpa tryckstötar orsakade av tvätten.
Det var svårt att missa informationen, eftersom det var en extra lapp inlagd i manualen, den trillade liksom ut först av allt.
Man kan jämföra med att sälja en bil utan säkerhetsbälte. Man kan använda bilen på flera olika sätt vilket gör att sådana bilbälten som enligt lag krävs på allmän väg inte behövs. Men jag tror många skulle bli irriterade om nån biltillverkare plötsligt började sälja bilar utan säkerhetsbälte och kallade det ett extra tillbehör. Och visst, både det ena och det andra är helknäppt. Men vill man följa lagen ska man också få tillbörlig information, det är faktiskt väldigt enkelt och inte någon extra börda för tillverkaren. Men dom ser en möjlighet att först få folk att köpa, och sedan när dom är "låsta" till köpet bli tvingade till merköp. Skillnaden mot bilbältet är att här kan säkehetsdetaljen sitta utanför själva produkten, men det är produkten i sig som gör att backventilen krävs. Det finns ingen lag på att alla tappkranar ska ha en backventil.
Tyck gärna att jag är både det ena och det andra, men faktum kvarstår, denna information ska enligt konsumentköplagen kunden informeras om före köp, så man slipper lägga extra pengar och dessutom åka flera gånger till affären/eller göra fler distansköp om man gått den vägen. Att sedan nilfisk inte ser till att deras återförsäljare tillhandahåller de tillbehör som enligt nilfisk själva är ett krav är ju beklämmande, milt sagt.
Men mest illa med nilfisk tycker jag dock är deras arroganta bemötade av sina kunder.
Förstår från ditt uppföljande inlägg att du är en av de personer som har stor nytta av skattepengarna till konsumentrådgivning, och lyckas väl med att efter köp få kompensation för brister påpekade i efterhand. Har du gjort någon ansats att lämna tillbaka den produkt du nu köpt, med stöd av konsmuentvägledarens uttalanden, eller är dina insatser mer riktade på att få kompletteringar till den produkt du inte tog reda på förutsättningarna kring?
Som jag funderade på redan i förra funderingen på din syn om att du tvingas själv läsa något för att veta något, var går gränsen för dina skyldigheter? Om du köper en maskin med 380 volt, vem skall före du läser manualen informera om att du behöver ett 380 volts uttag plus sladd? Om du köper en maskin som skall anslutas till spånsug, vem skall före manualen informera om att du behöver en spånsugsslang av en viss diameter? Om du köper en 3hk 220 volts kompressor, vem skall före maualen informera om vilken propp du behöver? Vad ställde du för frågor till personalen på plats innan du handlade? Eller tänker du dig att all information man kan sakna skall hänga på stora skyltar i taket för alla produkter som säljs, man skall heller inte behöva ställa frågor?
Det är många som idag köper prylar på större platser, typ byggmarknader, som är en typisk plats skapad för att med höga volymer ge kunder lägre pris mot lägre kunnande och service. Om man vill ha den personliga rådgivning kring manualen som du eftersträvar krävs det högre service, det vill säga någon typ av specialistaffär.
De flesta som handlar på byggmarknad gör det för att få det billigt, inte för att få personligare service. De flesta inser att det finns ett samband. Jag skulle absolut inte vilja att dessa större byggmarknader höjde sina priser för att serva personer som inte har ork att ta reda på det de behöver veta innan de handlar, och jag ser inga tendenser i den riktningen heller, snarare tvärtom. Jag har ett par specialistaffärer som tar ut överpriser som jag handlar i för att markera att jag vill hålla deras kunnande och service vid liv. Men denna typ av affär har idag svårt att överleva.
--- Mats ----
Du kanske inte har tänkt på det, men den information du nämner finns nästan alltid med i produktinformationen på paketen, och så även på paketet till högtrycken. Inte utan anledning... Omvänt kunde dom sälja produkten utan spolhandtag, utan munstycken, utan anlsutningssladd, utan hjul etc.etc. och hävdat att det är extra tillbehör. Tror inte du skulle blivit så glad om du köpt en produkt och blivit lurad på det.Mats Bengtsson skrev:Som jag funderade på redan i förra funderingen på din syn om att du tvingas själv läsa något för att veta något, var går gränsen för dina skyldigheter? Om du köper en maskin med 380 volt, vem skall före du läser manualen informera om att du behöver ett 380 volts uttag plus sladd? Om du köper en maskin som skall anslutas till spånsug, vem skall före manualen informera om att du behöver en spånsugsslang av en viss diameter? Om du köper en 3hk 220 volts kompressor, vem skall före maualen informera om vilken propp du behöver? Vad ställde du för frågor till personalen på plats innan du handlade? Eller tänker du dig att all information man kan sakna skall hänga på stora skyltar i taket för alla produkter som säljs, man skall heller inte behöva ställa frågor?
--- Mats ----
Den lapp som låg instickt i manualen, kunde dom precis lika gärna klistrat fast på kartongen. Inga konstigheter med det. Men framförallt, så kunde dom haft en lite vänligare ton i sitt bemötande.