D dalis10 skrev:
Jag väcker liv i denna tråden igen. Jag tänkte göra en liknande mur. Men jag har en fundering på hur man hanterar det översta byggtimret. Slår man järn genom detta kommer man ha en "ful" topyta på muren med exponerad, kapad, armering. Finns det något smidigt sätt att fixera den överska raden i muren på ett snyggare sätt?
Om det stör dig slår du ner armeringen nån cm under ytan på översta timret och slår i en träpropp som du sågar av i ythöjd. Klart..
 
  • Gilla
Fadai och 2 till
  • Laddar…
Fäst korsta bitar järn eller rundstav i stocken under, gör hål underifrån på rätt ställe och lägg sedan översta timret på plats. Kör du rundstav så kona överdelen och smeta in allt med tjära och kokt lnolja. Det skadar inte att fasa av ett eventuellt armeringsjärn och linolja det.

Träpluggen ovan är mycket enklare.
 
BengtH BengtH skrev:
Om det stör dig slår du ner armeringen nån cm under ytan på översta timret och slår i en träpropp som du sågar av i ythöjd. Klart..
Tjena!

Jag gjorde så att jag slog ned armeringsjärn i den näst översta byggtimret och lät det järnet sticka upp några cm. Sen borrade jag ett lite smalare hål än armeringsjärnets diameter i översta timrets undersida där armeringsjärnen stack upp. Sen slog jag fast det. Men jag har även spikat fast översta timret med en rejäl spik med lite snyggare huvud. Kan försöka skicka bild under dagen.
D dalis10 skrev:
Jag väcker liv i denna tråden igen. Jag tänkte göra en liknande mur. Men jag har en fundering på hur man hanterar det översta byggtimret. Slår man järn genom detta kommer man ha en "ful" topyta på muren med exponerad, kapad, armering. Finns det något smidigt sätt att fixera den överska raden i muren på ett snyggare sätt?
 
  • Gilla
BengtH
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.