Tomture61 Tomture61 skrev:
Framtidstron har fått sig en rejäl törn .
Vem vågar ge sig på större projekt i dessa ekonomiskt oroliga tider .
Byggnadsritning med en fasadvy av ett hus med dörr, fönster och garageportar, för projektplanering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Jag vågar göra det.
Men med en mekanikerlön måste jag vara ytterst försiktig och göra så mycket jag kan själv.
Jag har inte skickat ut offerter än så än är jag optimistisk.........
Kan någon rekommendera någon leverantör på stomvirke till rätt pris skulle jag bli glad.
/Workingclasshero

• Gilla
Huddingebo
  • Laddar…
Tomture61
Workingclasshero Workingclasshero skrev:
[bild]
Jag vågar göra det.
Men med en mekanikerlön måste jag vara ytterst försiktig och göra så mycket jag kan själv.
Kan någon rekommendera någon leverantör på stomvirke till rätt pris skulle jag bli glad.
/Workingclasshero
Vet ej hur du vill handla , köpa på nätet och få lastbilsfrakt till byggplats eller hämta själv .
När jag byggde mitt garage / kallförråd (60 kvm)så blev virket / isolering / byggskivor från Hornbach , mestadels .
Takstolar beställdes från takstolsfabrik i min närhet .

Tomture61 Tomture61 skrev:
Vet ej hur du vill handla , köpa på nätet och få lastbilsfrakt till byggplats eller hämta själv .
När jag byggde mitt garage / kallförråd (60 kvm)så blev virket / isolering / byggskivor från Hornbach , mestadels .
Takstolar beställdes från takstolsfabrik i min närhet .
Kommer lägga ut 10 offerter till olika företag/leverantörer.
tror inte alla svarar, sen går jag till den närmaste och kollar om de kan matcha den bästa offerten.
Det är så mycket så de får nog leverera till dörren...
Jag har plats att lyfta av på tomten.
Garaget blir över 250 kvm så att hämta själv är inte att tänka på även om jag har en lastbil..
/W

[bild]
Jag vågar göra det.
/Workingclasshero
Köpte stomme cnc-kapat från Valbo trä, 240m2 i 2 plan för 350tkr. Leverans inkluderade samtliga takstolar, bjälklag och bärande reglar i både ytter och innervägg. Priset är om något en indikation på att det är tufft för sågverken för dom kan inte tjänat mycket på den stommen...

I övrigt så var det inte ett enda felkap och allt passade i princip perfekt, kommer aldrig kapa stomme i lösvirke själv igen.

Redigerat:
  • Gilla
sinclairhacker och 3 till
  • Laddar…
L Liljeros skrev:
Köpte stomme cnc-kapat från Valbo trä, 240m2 i 2 plan för 350tkr. Leverans inkluderade samtliga takstolar, bjälklag och bärande reglar i både ytter och innervägg. Priset är om något en indikation på att det är tufft för sågverken för dom kan inte tjänat mycket på den stommen...

I övrigt så var det inte ett enda felkap och allt passade i princip perfekt, kommer aldrig kapa stomme i lösvirke själv igen.
Det ska jag verkligen kolla upp.
Att kunna planera alla kap redan på trädfällarstadiet eller ha tillgång till virke för att minimera spill är ju riktigt bra.
/W

Det ska jag verkligen kolla upp.
Att kunna planera alla kap redan på trädfällarstadiet eller ha tillgång till virke för att minimera spill är ju riktigt bra.
/W
Ja en annan vinst var ju att man slapp spillet. Som sagt, helt otrolig precision och allt uppmärkt, bara att skruva/spika ihop på plats. Tog 3 dagar för alla block på 3 man. Tror dock inte Valbo säljer direkt till konsument utan man får gå genom. Tex Beijer

• Träram på byggarbetsplats, en skruvdragare och en ritning ligger ovanpå. Del av en vägg under uppbyggnad syns i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Violina och 1 till
  • Laddar…
Violina Violina skrev:
När det skiljer typ 600:- per kubik mellan råvara och färdig produkt så förstår man att det inte finns någon vidare avkastning att hämta för sågverket..
Då bör man nog från sågverkessidan utveckla produkter med bättre lönsamhet och inte bara såga standardvaror..

• Gilla
RoTe
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Då bör man nog från sågverkessidan utveckla produkter med bättre lönsamhet och inte bara såga standardvaror..
"Problemet" med det resonemanget är att det måste finnas en efterfrågan för produkten.

Att "uppfinna" en produkt med bättre lönsamhet är inget värt om ingen köper den.

Virket vi använder idag har standardiserade storlekar av flera anledningar, och att börja såga specialdimensioner är inte nödvändigtvis mer lönsamt. I alla fall inte för större sågverk (små byasågar, absolut) för där måste man även ta hand om den sågade varan och att göra det med specialdimensioner är väldigt kostsamt eftersom produktionsflödet inte passar för sådan produktion.

Du kan absolut hitta sågverk som gör detta, men då får du som kund också betala för det, och jag tror inte efterfrågan på specialsågade varor är tillräckligt stor för att alla ska kunna ta del av den kakan.

K
Violina Violina skrev:
Högt råvarupris och dåligt betalt för produkten är ett betydligt större problem än en lägre efterfrågan..
Du tänker inte att det kanske finns ett samband med dåligt betalt för produkten och låg efterfrågan..?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.