På konsumentens sida
· 3 419 inlägg
Tuffa tider för sågverken, när byggandet är lågt och effekten från höjt ROT-avdrag och lägre räntor uteblivit.
Du kan läsa artikeln här: Låg byggtakt i Sverige pressar sågverken
Du kan läsa artikeln här: Låg byggtakt i Sverige pressar sågverken
Fast den största anledningen till att sågverken är pressade har inte så mycket med byggandet att göra som med priset de får betala för råvaran och vad de sedan får för produkten.
Högt råvarupris och dåligt betalt för produkten är ett betydligt större problem än en lägre efterfrågan..
Vi får hoppas att priset på skog sjunker snart, annars är det nog många (fler) sågar som lägger ner..
Högt råvarupris och dåligt betalt för produkten är ett betydligt större problem än en lägre efterfrågan..
Vi får hoppas att priset på skog sjunker snart, annars är det nog många (fler) sågar som lägger ner..
Som skogsägare hoppas jag ju inte på sjunkande priser. Det är nu på de här nivåerna det börjar ge lite avkastning.Violina skrev:
Fast den största anledningen till att sågverken är pressade har inte så mycket med byggandet att göra som med priset de får betala för råvaran och vad de sedan får för produkten.
Visst har det sjunkit någon procent från ATH.
Väldigt många inkl jag som avverkat nu på toppnivåer och skriver nog ett kontrakt imorgon som skulle gjorts någon månad sedan.
Vad tror du händer med volymerna om timmerpriset skulle gå tillbaka 20% till?
Då får det stå och växa 5-10 år till lika gärna.
Man tar det absolut nödvändigaste och kanske prioriterar gran som inte kan stå kvar. Gallringar som är eftersatta (men det ger ju nästan bara massa och inte mycket timmer)
Avverkningsbar Tall på 100år kan stå 20 år till.
Av samma anledning kan du inte vänta ut billigare hantverkare. Har någon en firma på 10 man en ordernedgång så sänker inte 10 sin lön utan man skickar hem ett par gubbar och kör på färre folk.
Man kanske räknar tajtare offerter och tar mindre vinst på projekt men som timpenning får du inte en hantverkare billigare.
Själv hoppas jag att både timmer och skogsmark ökar i pris, ska skogen skötas och industriproduktionen utvecklas duger det inte att köra på i gamla fotspår och låta markägarna ta smällen.Violina skrev:
Får vi skogsägare inte skäligt betalt för virket här i landet blir det nog helt enkelt ingen affär och sågverk, massa industri, plywood tillverkare, husfabriker osv kan stänga. (Kvalitetstimmer går att exportera utan att blanda in inhemska mellanhänder och sämre sort går att sälja som pellets och ved till ett europa utan tillräckligt energiproduktion.
När det skiljer typ 600:- per kubik mellan råvara och färdig produkt så förstår man att det inte finns någon vidare avkastning att hämta för sågverket..
Skog ger ändå en relativt passiv inkomst, så att prata om att "det äntligen börjar löna sig" är väldigt skevt.
Skog ger ändå en relativt passiv inkomst, så att prata om att "det äntligen börjar löna sig" är väldigt skevt.
Skogen är lika passiv inkomst som börsen.Violina skrev:
Men nu går en förstagallring ihop och är lönsam.
Tidigare kunde man gallra bort 200 kubik och gå jämnt ut med drivingskostnader.
Bygga för en knegarlön går bra, men du får göra ganska mycket själv. Det var också så man gjorde förr i högre grad under egnahemsvågen. Fanns också en större acceptans och inte lika invecklat som det är för en självbyggare idag.RoTe skrev:
Det var dock billigare att ta hjälp förr med det man behövde.
Jo visst men jag minns inte en enda gång morfar berättade om husbygget... Däremot alla hans jobb och hur långa dagar han jobbade och låg ofta borta i veckorna osv. Man tycker ju att han borde nämnt något om huset om han byggt det. Får fråga mor vid tillfälle. Jo just det en sak nämnde han, eller två... Tomten köpte han av sin arbetsgivare och kommunen gick in som garant för huslånet.L Liljeros skrev:
Så varför skulle då någon investera i att köpa och äga skog?Violina skrev:
Det är ju en del jobb ändå om man äger några olika skiften med varierande ålder på beståndet.
Gallringar, plantering efter slutavverkning, skötsel av skogsvägar, planering, kontroll av skador av olika slag, stormfälda trän osv.
Betydligt enklare att investera sina pengar på börsen.
Man har ju spridda risker. Sen är det kul att kunna gå omkring och se det växa och klura på åtgärder.Huddingebo skrev:
Så varför skulle då någon investera i att köpa och äga skog?
Det är ju en del jobb ändå om man äger några olika skiften med varierande ålder på beståndet.
Gallringar, plantering efter slutavverkning, skötsel av skogsvägar, planering, kontroll av skador av olika slag, stormfälda trän osv.
Betydligt enklare att investera sina pengar på börsen.
Zooma ut på en karta och se att man äger en del av samhället.
Köpte du skog för 10 år sedan kan det slagit börsen. Sen är det klart att du kan inte trycka sälj och investera i annat på 2 minuter.
Avverkar nu och i vintras som kommer återinvesteras i företaget och även köpa ett par nya fastigheter.
Sen tänker jag som så att även om man idag har bra på börsen och egentligen kan leva på avkastningen och gå i pension.
Skulle börsen krascha 40% så är det ca 6% av mitt totala värde sett på all egendom.
Totalt katastrof i summa men zoomar man ut är det ett tapp på 6% och summan på börsen är tillbaka 5-6år som är upp i rök.
Skogen har samtidigt växt med med tusentals kubik som är helt obrydd börsen och räds stormar istället
Så byggdes vårt hus 1970. farsan jobbade som elektriker på varv och många gubbar från varvet hjälpte varandra med olika tjänster. När jag var liten åkte jag ofta med farsan hem till hans jobbarkompisar för några timmars jobb på kvällen hos någon snickare, svetsare, murare eller annat som hjälpt till vid vårt och andras byggen. Jag klappade hundar och lekte i skogen hos de som hade skog...L Liljeros skrev:
Men var det inte guld och gröna skogar alldeles nyss, direkt efter Corona? Då gick ju virkespriserna i taket och många valde att exportera. Lite osäker på om man behöver tycka synd om er som äger skog. Hur ligger det till egentligen?F fribygg skrev:Själv hoppas jag att både timmer och skogsmark ökar i pris, ska skogen skötas och industriproduktionen utvecklas duger det inte att köra på i gamla fotspår och låta markägarna ta smällen.
Får vi skogsägare inte skäligt betalt för virket här i landet blir det nog helt enkelt ingen affär och sågverk, massa industri, plywood tillverkare, husfabriker osv kan stänga. (Kvalitetstimmer går att exportera utan att blanda in inhemska mellanhänder och sämre sort går att sälja som pellets och ved till ett europa utan tillräckligt energiproduktion.
Du behöver inte alls tycka synd om varken skogsägarna eller sågverken..nikasp skrev:
Skogen växer hela tiden och behovet av förnybara byggmtrl och förnybar energi är minst lika stort nu.