85 718 läst ·
467 svar
86k läst
467 svar
Länsförsäkringar kidnappat mina pengar (clickbait)
Jepp och dom gömmer sig bakom att en scanad kopia inte är en riktig verifikation, den kan vara manipulerad och ibland räcker inte ett orginal till heller. Har dom börjat med den attityden så är det nästan kört ändå. Dom stitter med strömbrytraen och det går inte slåss mot en sådan.B BSOD skrev:För mig tog det häromdagen 3 arbetsdagar + personliga samtal till banken (länsförsäkringar) + inskickade av scannad kopia på en faktura till banken för att få skicka 11.000kr av mina skattade pengar till ett företagskonto i Danmark.
Så ja, jag kan relatera lite till det här problemet.
Men de är inte ensamma. Jag hade problem att flytta 100kkr av mina pengar från en annan svensk bank till mitt egna konto i en annan svensk bank. De här systemen ställer till med en hel del hinder för vanligt folk, hoppas verkligen det ställer till problem för de kriminella som lagen är tänkt att göra livet surt för.
Räcker gott med att du har lite större summor som du försöker göra nåt annat med än att betala räkningar.Rkarlsson skrev:
Hade du varit kriminell hade du nog inte ens försökt göra dina affärer genom Swedbank eller Nordea, så är inte så säker på om du hade uppfattat det som ett problem då.
Har LF bank och har varit ganska nöjd, tills jag förra året skulle köpa en beg mc.
Ringde och skulle öka swishgränsen för att senare åka o kolla och ev genomföra köpet.
Blev totalt utfrågad om vad jag skulle ha pengarna till, namn på säljaren, vilket jag inte visste då, reg nr på mc, vilket jag inte visste heller. Fick till slut hjälpa dem att hitta annonsen på blocket för att visa vad jag skulle köpa.
Sen började frågorna om vart pengarna kom ifrån..? Herregud, det handlade om 60k. Till slut när de såg att jag även sålt en annan mc veckan innan så kunde jag godkännas att få swisha.
Jävla Stasi-fasoner
Ringde och skulle öka swishgränsen för att senare åka o kolla och ev genomföra köpet.
Blev totalt utfrågad om vad jag skulle ha pengarna till, namn på säljaren, vilket jag inte visste då, reg nr på mc, vilket jag inte visste heller. Fick till slut hjälpa dem att hitta annonsen på blocket för att visa vad jag skulle köpa.
Sen började frågorna om vart pengarna kom ifrån..? Herregud, det handlade om 60k. Till slut när de såg att jag även sålt en annan mc veckan innan så kunde jag godkännas att få swisha.
Jävla Stasi-fasoner
Ni ser vad som komma skall och redan inträffat, osökt kan man undra när man ska handla mat och swisha med betalning oavsett belopp. Kanske till släktmiddagen för 80 personer, vad vet man om vad det blir i framtiden. Tror ingen matbutik ifrågarsätter var pengarna kommer ifrån ( ironi ) om det handlar om några eller flera tusen konor. Men en bank kan göra det om dom vill trilskas oavsett belopp.
Vi är mitt uppe i ett byte av bank och en del överföringar sköter nya banken (ISK) men en del överföringar får vi sköta själva (vanliga sparkonton). Vår nya bank tipsade oss om att ring din gamla bank innan överföringen då detta är över gränsen på en vanlig överföring så den kommer bli stoppad. Lite störigt att behöva ringa men trots allt endaste ett samtal. Ringde till kundtjänst och fick svara på en massa frågor. När alla frågor var besvarade så fick jag besked om att detta måste skötas av din personlig bankman. Ny tid, lite mera irritation då allt är under arbetstid så mao min lunch, väl dags för det samtalet så gick det egentligen endast ut på att de vill övertala oss att vara kvar. Tack, men nej tack sa jag. Till slut så fick jag beskedet att detta sköt av kundtjänst. Så nu ska jag nästa vecka ringa tillbaka till kundtjänst för att kunna föra över mina egna pengar till min nya bank. Om de nästa vecka återigen skickar mig till min personliga bankman så blir jag lite trött…
Efter mc-köpet skulle jag byta ut frugans bil mot en nyare och Stasi-fasonerna fortsatte då vi gjorde några överföringar inom familjen för att finansiera köpet då vi köpte den nya innan den gamla hade sålts. Vilket INTE banken godkände..
Nu var du på allvarligt sätt en löjlig gubbe. Att jämföra detta med misshandlade kvinnor är befängt.O [old rusty] skrev:
Det är inte supervanligt vill jag tro att folk skickar runt 50k i månaden. Ditt problem är att du vägrar ändra lönekonto av nån anledning. Och sen gubbgnälla på ett forum gör dig ännu mer befängd.
Du har en jätteenkel lösning, du är bara gnällig och bångstyrig som inte vill lösa det. Så man-up och våga ringa.
Ge ett exempel då ?C cpalm skrev:
Jag gör massor av saker förutom att betala räkningar. Aldrig haft problem och kan inte hitta problemet? Min bankkontakt vet var jag skickar mina pengar och har inga problem med det.
Att ha två banker är idag inget ovanligt när man förväntas byta långivare ofta.Rkarlsson skrev:Nu var du på allvarligt sätt en löjlig gubbe. Att jämföra detta med misshandlade kvinnor är befängt.
Det är inte supervanligt vill jag tro att folk skickar runt 50k i månaden. Ditt problem är att du vägrar ändra lönekonto av nån anledning. Och sen gubbgnälla på ett forum gör dig ännu mer befängd.
Du har en jätteenkel lösning, du är bara gnällig och bångstyrig som inte vill lösa det. Så man-up och våga ringa.
Så då är det onödigt att flytta allt. Lönen är ju enkelt, men onödigt, värre med sparandet och buffert.
Dom har skapat ett problem som inte behövs, att du sen väljer att vara nedvärderande för att jag inte håller med dig säger en del om dig.
Det är ju det här folk vill ha, hårdare tag. Ett mer repressivt samhälle med mindre handlingsfrihet och begränsad rörlighet är vad vi har att vänta oss framöver. Man inbillar sig att det är kriminella som ska sättas åt, men förstår inte att konsekvenserna av restriktionerna inbegriper alla medborgare. Var glad att ni överhuvudtaget fortfarande får köpa en mc, det kan ju uppfattas som att man tänker gå med i Bandidos.
Jag var nervärderande då du jämför ett ickeproblem med ett problem (kvinnomisshandel)O [old rusty] skrev:Att ha två banker är idag inget ovanligt när man förväntas byta långivare ofta.
Så då är det onödigt att flytta allt. Lönen är ju enkelt, men onödigt, värre med sparandet och buffert.
Dom har skapat ett problem som inte behövs, att du sen väljer att vara nedvärderande för att jag inte håller med dig säger en del om dig.
Jag har 4 banker. För över till kreditkortet varje vecka. Inte ett knyst från LF om det. Inte ens när jag skickar över till de jag sparar pengarna hos.
Ursäkta om jag gjorde dig upprörd, handhjärta på dig.Rkarlsson skrev:
Trevligt att du har många banker. Du verkar ju tycka det är trevligt med telefonköer och svara på pengatvättfrågor ofta, så då lär du nog få din önskan uppfylld.
För det är 50k idag.
Kommer det bli mer imorgon? Inte jättesannolikt.
Jag har konto hos:Rkarlsson skrev:
Skandiabanken
Danske Bank
Lunar bank
Sparbanken Skåne
Resurs bank
Marginalen
Avanza
och säkert några fler jag glömt just nu...
Och kreditkortet hos Nordea
Det jag har svårt att förstå är varför du tycks tro att det här är något LF vill göra.
De har ju inget egenmotiv att trilskas med en enkel överföringen. De gör ju det för att de känner att det är ett måste för att leva upp till regelverket.
Bara tänkt dig vad det kostar dem i personalkostnader att hålla på att ställa den här typen av frågor till var och varannan kund.
De har ju inget egenmotiv att trilskas med en enkel överföringen. De gör ju det för att de känner att det är ett måste för att leva upp till regelverket.
Bara tänkt dig vad det kostar dem i personalkostnader att hålla på att ställa den här typen av frågor till var och varannan kund.
Allvetare
· Östergötland
· 4 326 inlägg
Man kan ju undra hur många kriminella denna kundkännedom egentligen stoppar. Jag tänker att för de som är proffs på pengatvätt så finns det lösningar på ett frågeformulär på nätet.
För övrigt blev jag nekad att komma in på internetbanken av LF när jag hade dem om jag inte svarade massa frågor. Tyvärr gick det inte att svara på frågorna utan att ljuga så det blev telefonkö till kundtjänst. Där fick jag svara på frågorna manuellt men de gillade inte när jag svarade ärligt så tog ett tag att övertyga dem att släppa in mig. Jävligt yxigt.
För övrigt blev jag nekad att komma in på internetbanken av LF när jag hade dem om jag inte svarade massa frågor. Tyvärr gick det inte att svara på frågorna utan att ljuga så det blev telefonkö till kundtjänst. Där fick jag svara på frågorna manuellt men de gillade inte när jag svarade ärligt så tog ett tag att övertyga dem att släppa in mig. Jävligt yxigt.