Hej,

Vi håller på och byter golv i köket, sammanlagt 30 kvadrat. Jag ska riva upp det gamla laminatgolvet, ta bort befintliga spånskivor och på bjälklaget (cc600) är tanken att det ska läggas spårade spånskivor, golvvärmekassetter, slang och 14 mm klickgolv.

Min fundering är denna; snickaren som hjälpt mig en del hävdar bestämt att det är mycket vanskligt för mig att ge mig på att lägga de nya spårade spånskivorna själv. Enligt honom är det väldigt lurigt. Den offert som han gett mig är två man, en arbetsdag, ca. 6000 kr exklusive skivorna. Är detta rimligt? Jag menar, borde det inte gå att lägga skivorna själv? Och kan det verkligen ta två proffs sammanlagt 16 arbetstimmar att lägga 30 kvadratmeter spånskivor på fräscht relativt nyrenoverat bjälklag?

Tacksam för hints...

6000 kr? Låter verkligen som om de försöker blåsa dig. Jag hade inte låtit en hantverkare utföra detta för mer än max 2000 kr om jag vore stressad. Hur svårt är det att montera spånplattor?????

jo, låter jäkligt dyrt för det arbetet.

vår rörmokare menar dock att det kan vara rätt svårt att få spånskivorna helt plana (ska ju vara vattenburen golvvärme). Ngn som har erfarenhet av detta? tips? hemsida med instruktioner i hur man monterar golvspånskivor på bästa sätt?

Sätta skivorna är enkelt. Vi har just gjort det. Vi la klart parketten idag. Det svåra var att bryta bort de gamla limmade och spikade skivorna från bjälklaget...
Sen är det bara resten av huset kvar...

MalinW

kolla på vilken modell av skivor, finns en som är 1200 och den måste skarvas över en regel.
så finns det 1800 *600 den är spåntad på alla sidor och kann skarvar mellan reglarna. och det är inte så svårt att montera.
kör man som jag med 1800 skivorna så fräser man vänddelarna i skivorna själv, en överhandsfräs och ett stål+ en mall eller ett radie anhåll.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.