Hej

kan man lägga plastmatta eller vinylgolv, över laminat?
Laminatgolvet i sig är lagt över gammalt trägolv sedan innan vi flyttade in.

eller MÅSTE det läggas en platonmatta och spånskiva först innan man lägger plastgolvet? Finns det något billigare alternativ?

L linbru skrev:
Hej

kan man lägga plastmatta eller vinylgolv, över laminat?
Laminatgolvet i sig är lagt över gammalt trägolv sedan innan vi flyttade in.

eller MÅSTE det läggas en platonmatta och spånskiva först innan man lägger plastgolvet? Finns det något billigare alternativ?
Jag antar att det inte är ett våtrum ?
I så fall ser jag inte varför du inte skulle kunna lägga den på laminatet, men det kan vara bättre att ta bort det då laminatgolv oftast är flytande golv, vilket skulle kunna ge effetket på plastmattan, även om det inte är säkert.
Hade jag gjort det så hade jag tagit bort laminatet (om det inte är limmat/skruvat) och lagt plastmattan på trägolvet - det är inte så svårt att riva bort ett laminatgolv som inte är limmat...

Just platonmatta vet jag inte varför du skulle behöva om du inte har problem med fukt/det är i källaren.
.

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
K
Ska ni lägga platonmatta under plastmattan kommer ju det bli knögligt

• Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
klaskarlsson klaskarlsson skrev:
Jag antar att det inte är ett våtrum ?
I så fall ser jag inte varför du inte skulle kunna lägga den på laminatet, men det kan vara bättre att ta bort det då laminatgolv oftast är flytande golv, vilket skulle kunna ge effetket på plastmattan, även om det inte är säkert.
Hade jag gjort det så hade jag tagit bort laminatet (om det inte är limmat/skruvat) och lagt plastmattan på trägolvet - det är inte så svårt att riva bort ett laminatgolv som inte är limmat...

Just platonmatta vet jag inte varför du skulle behöva om du inte har problem med fukt/det är i källaren.
.
nej precis det är i ett vardagsrum, vardagsrummet är på nedervåningen och det är krypgrund med självisolering/ventilation. Gammalt trähus från 1800-talet

K kniv skrev:
Ska ni lägga platonmatta under plastmattan kommer ju det bli knögligt
Jaa, det är svärfars påhitt och han ser sig själv som oraklet med alla svar. Jag har aldrig hört att någon gjort så men han menar på att huset möglar ihop om man lägger plastmatta över trägolv på nedervåning med självdrag och att platonmatta + spånskiva är enda lösningen

L linbru skrev:
Jaa, det är svärfars påhitt och han ser sig själv som oraklet med alla svar. Jag har aldrig hört att någon gjort så men han menar på att huset möglar ihop om man lägger plastmatta över trägolv på nedervåning med självdrag och att platonmatta + spånskiva är enda lösningen
Jag antar att problematiken kan bli att du stänger in trägolvet mellan "mark" och plastmatta och har du då inte en ventilerad lösning så skulle bjälklag/trägolv kunna börja mögla.
Men det beror lite på hur huset är byggt också: Är det "modernt" (dvs fukten spärras så det inte kommer in i bottenplattan) så skall det inte vara ett problem. Men är det äldre så kan fukt komma in underifrån och i dagsläget kanske det kan torka ut genom trägolv/laminat, men lägger du på en plastmatta så spärrar du denna mekanism.

Dock funkar väl inte en platonmatta då - för då spärrar du ju ändå in fukt i trägolvet ?!
Du kanske istället ska kika på ett nivellsystem eller liknande för att ventilera det kontrollerat.

Redigerat:
  • Gilla
linbru och 1 till
  • Laddar…
K
L linbru skrev:
Vad är ”nedervåningen”? Under eller ovan mark? Stor skillnad. Och du behöver som det sagts tidigare beskriva hur golvet är uppbyggt och när för att kunna förstå din önskan bättre.

En platonmatta ovanpå nuvarande trägolv och sedan golvspån och plastmatta på det är direkt fel. Kommer skapa samma problem som du säger att du ska undervisa. Hur ska ens golvspånet fästas? Eller tänker du lägga det flytande? Kommer kunna ge en hel del svikt då det inte blir stumt mot bjälklaget

• Gilla
linbru och 1 till
  • Laddar…
K kniv skrev:
Vad är ”nedervåningen”? Under eller ovan mark? Stor skillnad. Och du behöver som det sagts tidigare beskriva hur golvet är uppbyggt och när för att kunna förstå din önskan bättre.

En platonmatta ovanpå nuvarande trägolv och sedan golvspån och plastmatta på det är direkt fel. Kommer skapa samma problem som du säger att du ska undervisa. Hur ska ens golvspånet fästas? Eller tänker du lägga det flytande? Kommer kunna ge en hel del svikt då det inte blir stumt mot bjälklaget
Ovan mark. Huset är tvåplanshus (ingen källare)byggt sent 1800-tal, trägolv/träbjälklag, men dom har lagt laminatgolv ovanpå trägolvet i ”vardagsrummet”. Huset står på krypgrund med självdrag via golvet och ventiler i krypgrunden

jag vet inte hur han tänkt fästa det

• Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
L linbru skrev:
Ovan mark. Huset är tvåplanshus (ingen källare)byggt sent 1800-tal, trägolv/träbjälklag, men dom har lagt laminatgolv ovanpå trägolvet i ”vardagsrummet”. Huset står på krypgrund med självdrag via golvet och ventiler i krypgrunden

jag vet inte hur han tänkt fästa det
Har du krypgrund, som är ventilerad, och inga tecken på fuktproblem så kan det funka med plastmatta rakt på. Limmar du den inte, eller kommer åt via krypgrunden, så kanske du kan kolla till det säsongsvis så inget utvecklas...

• Gilla
linbru
  • Laddar…
K
Då låter det ju onekligen som att plastmatta borde fungera. Två möjliga alternativ då, att lägga plastmattan på flytande laminatet eller ta bort laminatet o lägga tunnare golvspån (för avjämning, gissar att trägolvet under kan va väldigt ojämnt) och sen lägga plastmattan på det. Finns typ 10/12mm renoveringsgolvspån för just detta, att få golv jämnt. Limmas i spånten och lägga flytande. Underlagsfoam eller lumppapp mellan trägolvet och golvspånet så det kan ventileras, ingen platonmatta. Alternativ två är ju i princip samma som alternativ ett, bara mer jobb och mer kostnad. Men det är så man gör om man bara har gamla trägolv man inte vill slipa fina. Spontant förstår jag inte alls varför någon någonsin vill lägga en ful plastmatta, men det är min åsikt.

• Gilla
linbru och 1 till
  • Laddar…
K kniv skrev:
Då låter det ju onekligen som att plastmatta borde fungera. Två möjliga alternativ då, att lägga plastmattan på flytande laminatet eller ta bort laminatet o lägga tunnare golvspån (för avjämning, gissar att trägolvet under kan va väldigt ojämnt) och sen lägga plastmattan på det. Finns typ 10/12mm renoveringsgolvspån för just detta, att få golv jämnt. Limmas i spånten och lägga flytande. Underlagsfoam eller lumppapp mellan trägolvet och golvspånet så det kan ventileras, ingen platonmatta. Alternativ två är ju i princip samma som alternativ ett, bara mer jobb och mer kostnad. Men det är så man gör om man bara har gamla trägolv man inte vill slipa fina. Spontant förstår jag inte alls varför någon någonsin vill lägga en ful plastmatta, men det är min åsikt.
Tack för utförliga svar och tankar från er båda. Nu har jag lite mer kött på benen för en diskussion med svärfar. Jag ska ha valpar i det rummet så vill skydda originalgolvet, därför ful plastmatta :-)

K
L linbru skrev:
Tack för utförliga svar och tankar från er båda. Nu har jag lite mer kött på benen för en diskussion med svärfar. Jag ska ha valpar i det rummet så vill skydda originalgolvet, därför ful plastmatta :)
Låter vettigt. Men laminatgolvet som ligger duger inte till det alltså? Eftersom det inte ska vara någon form av boningsrum för människa så torde inte kravet på att golvet ska vara i våg vara av särskild vikt.

BirgitS
K kniv skrev:
Låter vettigt. Men laminatgolvet som ligger duger inte till det alltså? Eftersom det inte ska vara någon form av boningsrum för människa så torde inte kravet på att golvet ska vara i våg vara av särskild vikt.
Laminatgolv brukar väl inte vara täta när det gäller vätskor?

K
BirgitS BirgitS skrev:
Laminatgolv brukar väl inte vara täta när det gäller vätskor?
Nej det förstås om hundarna kissar.. Har inga husdjur och kommer aldrig skaffa så sånt där har jag ingen koll på

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.