2 309 läst ·
5 svar
2k läst
5 svar
lägga plankgolv i "ram".
Jag skall lägga ett plankgolv i helgen och tänkte först lägga en ram runt hela rummet och sedan lägga golvet där i. men sedan kom jag på att undra hur det blir när trät torkar, är det någon som gjort så och har det blivit bra eller skall man skita i ramen och låta planken gå in under golvlisten som man brukar göra???
tacksam för all info.
tacksam för all info.
Medlem
· Västerbottens län
· 18 047 inlägg
Du har nog rätt i dina farhågor.
Protte
Protte
Diversearbetare
· Göteborg
· 11 181 inlägg
Inga problem om du skruvar eller spikar varje golvplanka. Rörelsen blir då mellan varje skarv tvärs plankan. Kanten (frisen) rör sig på samma sätt.
Om du skall göra det riktigt seriöst kan du låta varannan plankas kortändenot eller fjäder möta den längsgående fjädern eller noten. Du måste dock lägga plankorna i en anna ordning.
Om du skall göra det riktigt seriöst kan du låta varannan plankas kortändenot eller fjäder möta den längsgående fjädern eller noten. Du måste dock lägga plankorna i en anna ordning.
Jag skulle gå så långt och säga, att lägga golv i ram är det riktiga sättet att lägga golv på, åtminstone det gamla och ursprungliga. 
Jag har lagt golv i ram, inga problem alls. Plankornas utvidgning/ihopdragning sker på bredden, och väldigt lite på längden. Lämna en liten springa mellan ramplanken och väggarna bara så går allt bra.
Jag har lagt golv i ram, inga problem alls. Plankornas utvidgning/ihopdragning sker på bredden, och väldigt lite på längden. Lämna en liten springa mellan ramplanken och väggarna bara så går allt bra.
fasen vad gott att läsa. jag håller med dig Raceman, det riktiga sättet att lägga golv på. så det är så att plankans rörelser är på bredden inte på längden...
kanon, tack för era inlägg.
kanon, tack för era inlägg.
Klicka här för att svara