Hej alla!

Jag håller på att lägga golv i vardagsrummet där undergolvet är något ojämnt här och där med en lite större svacka på en liten bit.
Jag har lagt en bit golv (2-3 rader) och försöker lägga några lager lumppapp för att jämna ut men jag blir inte riktigt nöjd. Jag lägger Kährs och vad jag förstår så är de aningen konvexa upp till 20 mm för att "underlätta läggning". I mitt fall med redan ojämnt undergolv tycker jag snarare att det är svårare att tänka hur jag ska jämna ut det med hjälp av pappen i och med att golvplanken redan svajar lite medvetet.

Hur ska jag tänka? Vad innebär toleransen på 3 mm ojämnheter per 2 m? Golvet svajar såklart rätt så bra när man går på det innan man lägger nästa rad i bredd, men hur mycket får det svaja? Ska jag lägga antal lager lumppapp så att det blir helt stumt när jag går på det innan jag lägger nästa rad? Jag vill vara noggrann men jag kanske försöker vara för noggrann för mitt eget bästa och vill knappt fortsätta lägga golvet med risk för att det kommer kännas svampigt när det är helt lagt. Tips till en nybörjare? :):beer:

Micke

Redigerat:
Tips; plocka upp det du lagt, ställ brädan på högkant eller införskaffa dig en rätskiva (https://www.byggmax.se/rätskiva-rsw-wibe-p7021222?gclid=CjwKCAiA66_xBRBhEiwAhrMuLR0IjG2-9BX9io-m5TU0xqOAKoWAlgYo2sEqpgE4eZzG3RL-Lrte6BoC9rsQAvD_BwE#267=36248)
Kolla över golvet efter svackor, får du in en 10-krona mellan rätskivan och undergolvet så behöver du spackla ut svackan, lägg inte flera lager lumppapp eller tidningar (som en viss tv-personlighet ,som senare hamnade i blåsväder för opassande handlingar, gjorde).

Du har redan lagt dyra pengar på ett schysst märkesgolv, det skulle vara tråkigt att få ett svampigt golv för att man slarvar med underjobbsarbetet!

• Gilla
RoBo
  • Laddar…
Z Zingow skrev:
Tips; plocka upp det du lagt, ställ brädan på högkant eller införskaffa dig en rätskiva ([länk])
Kolla över golvet efter svackor, får du in en 10-krona mellan rätskivan och undergolvet så behöver du spackla ut svackan, lägg inte flera lager lumppapp eller tidningar (som en viss tv-personlighet ,som senare hamnade i blåsväder för opassande handlingar, gjorde).

Du har redan lagt dyra pengar på ett schysst märkesgolv, det skulle vara tråkigt att få ett svampigt golv för att man slarvar med underjobbsarbetet!
Tack för tips! Om jag har en svacka med sådant mellanrum, behöver jag flytspackla golvet då eller bara spackla området ”lokalt”? Vilket spackel ska då användas? Golvspån som underlag.

• Gilla
Joakim V och 1 till
  • Laddar…
Z Zingow skrev:
...
Kolla över golvet efter svackor, får du in en 10-krona mellan rätskivan och undergolvet så behöver du spackla ut svackan...
En liten följdfråga bara, när jag ska kolla golvet efter svackor med rätskivan.... är det på både bredden och längden?

M mickeforsberg skrev:
En liten följdfråga bara, när jag ska kolla golvet efter svackor med rätskivan.... är det på både bredden och längden?
Ja.

• Gilla
mickeforsberg
  • Laddar…
Z Zingow skrev:
Det räcker med att spackla det lokalt.
[länk] något sånt skulle duga fint, glöm inte att rolla primer innan, följ då anvisningar för att spackla på spån enl. Primer. Lycka till!
Behöver man verkligen så dyrt spackel?
50:-/kg:surprised:
Flytspackel kostar väl runt 6-7:-/kg
Tycker det borde gå lika bra.

Peter2400 Peter2400 skrev:
Behöver man verkligen så dyrt spackel?
50:-/kg:surprised:
Flytspackel kostar väl runt 6-7:-/kg
Tycker det borde gå lika bra.

Sorry för så sent svar, ja, det funkar med flytspackel men det har en tendens att flyta ut lite för mycket, oftast enklare med handspackel!

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.