Hej,

skulle vilja bygga ett golv på vinden för lite lättare förvaring (julpynt, pulka etc.) och funderar på om följande lösning är möjlig.

På vinden idag finns en gångbrygga och cirka 40 cm isolering. Isoleringen består av skivor i tre lager som ligger omlott. Takstolar sitter cc 120 och täcks delvis av isolering.

Då jag inte vill bygga upp underifrån på takstolarna så funderar jag på om det skulle funka att sätta en 45x70 regel tvärs över talstolen (fäster på fyra ställen, och vilar på gångbryggan) och därefter lägga råspont på dessa. Är detta ok ur konstruktionssynpunkt?

Dvs, ungefär som skiss nedan som då visar halva sidan (regel i blått, råspont i grönt). Observera att det är en gammal bild där isoleringen var borttagen för att visa hela takstolen.

aXbOm12.jpg

ws5bi6l.jpg

Dj1raQC.jpg

Ställde 45x70 på högkant.

Satte ytterpanel då jag hade stumpar på 1 m hemma.

T Titagurgi skrev:
Ställde 45x70 på högkant.

Satte ytterpanel då jag hade stumpar på 1 m hemma.
Hur menar du, la du 45x70 på regeln i botten på takstolen?

Jag skulle helst undvika att bygga på underifrån pga ev köldbrygga nämligen.

P Pinkmargera skrev:
Hur menar du, la du 45x70 på regeln i botten på takstolen?

Jag skulle helst undvika att bygga på underifrån pga ev köldbrygga nämligen.
På takstolen, tvärs över.

T Titagurgi skrev:
T Titagurgi skrev:
Ok, jag har två lager isolering över underramen och kan inte lägga så. Därför undrade jag om det går att fästa i diagonalerna, eller om det måste bäras från underramen.

Bygg på du, det kommer fungera fint. Flera hus i mitt område har gjort så, vi har typ samma takstolar och 20 cm sprutisolering över underarmen.

Isakare Isakare skrev:
Bygg på du, det kommer fungera fint. Flera hus i mitt område har gjort så, vi har typ samma takstolar och 20 cm sprutisolering över underarmen.
Ok, det låter bra! Hur många skruv skall man fästa i diagonalen - räcker det med två i varje?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.