Byggahus.se

Läcker från tröskeln i badrum

1. R
    Medlem · 15 inlägg

rexpex

Medlem
    Hej!

Vi köpte en lägenhet med ett helt nytt badrum för ett par månader sedan. Vi märkte efter ett par duschar att det bildades en liten pöl under tröskeln ut mot vardagsrummet. Tog hit en VVS/badrumsfirma som kollade på det och deras slutsats var att säljaren hade använt fel fog i duschen (murbruk istället för gummifog vid hörn). Vi litade på detta och de fogade om och satte tillbaka listen.

Nu, ett par månader senare så upptäcker vi att samma problem är tillbaka. Jag tog bort listen vid tröskeln och ser att det är extremt fuktigt under klinkersen. Något som jag även var förvånad över var att det är en massa hålrum under klinkersplattorna. Om hålrummet endast finns vid tröskeln vet jag inte, men känns helt klart oroväckande. Det är alltså helt torrt PÅ klinkersen vid tröskeln, men det rinner långsamt ut vatten undertill och bilder en liten pöl på vardagsrumsgolvet.

Man ser redan tillstymmelse till mögel och vi vill såklart få det här ordentligt gjort denna gången.

Mer info om badrummet
    Bottenvåning med betongplatta under
    Vattenburen golvvärme
    60 x 60 klinkers
    Unidrain avlopp i duschen

Min teori är att det är håligheter under klinkersen hela vägen till duschen. Någonstans läcker det in vatten/fukt, kanske sprucken fog vid expansion pga golvvärmen? Kan med vattenpass se att fallet från dusch till tröskel är åt rätt hål (liten marginal, 6 mm/100 cm). Trots fall åt rätt hål borde det finnas möjligheter för fukt att ta sig uppåt, antingen genom kondensation eller kapillärverkan. Kan lika gärna vara så att det finns en hålighet med fall mot dörren, omöjligt att veta just nu. Detta läcker sedan ut genom tröskeln.

Vad tror ni? Jag hör gärna era teorier och erfarenheter av liknande problem!

Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    Badrum-3.jpg

Pöl på golvet

Badrum-2.jpg

Borttagen list vid tröskeln. Hålrummen under klinkers är ca 1 cm

Badrum-1.jpg

Mögel :sweat:

Stort tack på föhand!

2. Jonatan79
    Hobbysnickare · Nacka · 16 076 inlägg

Jonatan79Premiumikon: Hand

Hobbysnickare
    Håligheter under plattor = för lite fix samt ett bakfall mot tröskel under klinkers! Inget roligt problem då allt måste rivas för att fixa detta :( Att lägga silikon istället för kakelfog är klantigt tänkt av hantverkaren då vatten letar sig in i samtliga kakelfogar bakom plattorna ändå, även från väggen. Eftersom det är säljarna som anlitat hantverkarna måste ni kontakta säljarna som får reklamera jobbet om jag minns rätt. Dubbelkolla gärna med mäklaren.

• Laddar…
  3. R
    Medlem · 15 inlägg

rexpex

Medlem
    Tack Jonatan! Det är vad vi misstänker också, det blir till att kontakta säljaren omedelbart och få det fixat,

4. S
    Medlem · Västernorrland · 8 620 inlägg

Stefan1972

Medlem
    Har ingen kontrollerat faktiskt fall på golvet som sådant då? Så att det inte allting lutar mot dörren menar jag........Får man bakfall på ett sånt litet rum så måste man ju ha missat något kapitalt som borde märkas med enkla kontroller. Ett vattenpass, en kula eller vad som. Faller ju även under köparens undersökningsplikt.

5. R
    Medlem · 15 inlägg

rexpex

Medlem
    Tack för ditt svar! Fallet på golvet är åt rätt hål. Det har mätts upp med vattenpass och är 6 mm / 100 cm, vilket är inom riktlinjerna enligt GVK.

6. Jonatan79

Hobbysnickare
    Är fallet mätt på klinker eller på flytspacklet/golvet innan det lades klinker?

7. S
    Medlem · Västernorrland · 8 620 inlägg

Stefan1972

Medlem
    Vem har mätt och när?

8. R
    Medlem · 15 inlägg

rexpex

Medlem
    Tack för ditt svar Jonathan. Det är mätt på klinkers med hjälp av vattenpass och skjutmått. Vi har inte tillgång till digitalt vattenpass just nu men satte vattenpasset med ena kanten på klinkers vid tröskeln, lade det i nivå och mätte sedan avståndet till klinkers på den andra sidan med ett skjutmått. Inte helt precist men borde stämma inom +- 3mm

Hur det ser ut under klinkers vet vi desvärre inte.

9. R
    Medlem · 15 inlägg

rexpex

Medlem
    Tack för ditt svar Stefan. Det var jag som mätte det idag. Som jag skrev till Jonathan nedan så är det mätt på klinkers med hjälp av vattenpass och skjutmått.

10. Fadai
    Verktygstokig · 1 100 inlägg
    Är det BRF är det väl konsumentköplagen som gäller, dvs lättare att reklamera mot säljare. Rätta mig gärna om jag har fel.

11. Anna_H
    Husägare · Värmland · 12 598 inlägg

Anna_H

Husägare
    Känns inte som att det skulle hjälpa i detta fall, problemet finns ju under klinkersen, och tätskiket går inte upp mot tröskeln.

• Laddar…
  12. R
    Medlem · 15 inlägg

rexpex

Medlem
    Tack för ditt svar Fadai!

Vi bor i Danmark så reglerna ser lite annorlunda ut här. Generellt så har säljare skyldighet att åtgärda dolda fel i 10 år från och med försäljningsdatum.

• Laddar…
  13. Jonatan79

Hobbysnickare
    Vad bra, då ska ni ställa krav mot säljaren för det där är till 99% dolt fel/byggfel som inte gått att se vid en besiktning (för en gångs skull) !!!

14. Alfredo
    Besserwisser · Västernorrland · 16 689 inlägg

AlfredoPremiumikon: Hand

Besserwisser
    Normalt sett har du fel då BRF-affärer ofta görs mellan två privatpersoner. Konsumentköplagen gäller enbart "1 § Denna lag gäller köp av lösa saker som en näringsidkare säljer till en konsument.".

• Laddar…
  15. A
    Medlem · 2 681 inlägg
    Kanske en av bygghus första dolda fel:p

Skämt o sido. Det är mycket som ska gå fel om vattnet ska ta sig så långt...
    Är det enbart i samband med dusch som detta händer?
    Om det verkar vara konstant så hade jag dubbelkolla hur tvättmaskinen är ansluten så det inte läcker där bakom och rinner ut i hallen(under plattorna)
    Är det bara en golvbrunn i utrymmet?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.