https://www.elbjorn.com/sv-se/kraft/elstolpar-for-marin-camping/eb10065_uttagsstolpe/
Sådana stolpar har vi några stycken i hamnen. De har CEE-uttag blåa 230 volt. (y)
Vet inte om de är godkända för de har inga låsbara uttag utan att det är bara att stoppa in men de är i varje fall inköpta och uppsatta av en behörig elektriker. (y)

I vilket fall, det som var grejen med inlägget är att det tillverkas moduler att sätta upp där det ingår i konceptet CEE-uttag utan lås på låg höjd. Och de har sålts i många år.

Finns ingen magisk gräns som är säker särskilt inte för att den står med i en uppräkning i en not till en standard. Och om någon skulle som hempulare skaffa blockerat uttag är som jag ser det risken stor att det kommer vara av ett mindre lyckat utförande och absolut ingen vinst gjord med det snarare risk för ett sämre i just uttagsdelen också.

Nu ska det inte ses som att jag tycker uttag av den typ TS visar ska sättas lågt tvärtom som sagt av tex bekvämlighet vid användning vill bara luckra upp lite i bokstavstroendet kring 1.7 m. I stort är det ganska naturligt att utomhusuttag bör hamna ganska högt i de flesta fall oberoende petskydd, låsbarhet, blockering, fjädrande lock osv.

GK100 GK100 skrev:
Som den lagläsare du som jag uppfattar det är eller roas av bör det väl vara självklart att bena ut vad som står i det som visats tidigare. :) Dvs just de heliga 1700 mm är knappast det och kan avgöras med de andra klart avledda logiska följderna under brukande av sunt (fackmässigt) förnuft.
Jag försöker ha en pragmatisk inställning till juridiken... Någon nämnde de blåa uttagen i båthamnar, de sitter väl rätt ofta typ 50 cm från marken. Perfekt pethöjd för en nyfiken femåring. Och ladugårdsuttagen är det som sagt ofta samma visa med. Det är förstås synd, för jag tror att det ofta är miljöer med i bästa fall halvövervakade barn i.

Här borde nog många av oss snäppa upp sig och barnsäkra våra anläggningar bättre. Kanske i synnerhet båtklubbar och andra som medvetet nyanlägger uttag för lågt.

• Gilla
GK100
  • Laddar…
H hydrolift skrev:
[länk]
Sådana stolpar har vi några stycken i hamnen. De har CEE-uttag blåa 230 volt. (y)
Vet inte om de är godkända för de har inga låsbara uttag utan att det är bara att stoppa in men de är i varje fall inköpta och uppsatta av en behörig elektriker. (y)

I vilket fall, det som var grejen med inlägget är att det tillverkas moduler att sätta upp där det ingår i konceptet CEE-uttag utan lås på låg höjd. Och de har sålts i många år.
Nu är väl förhoppningsvis båthamnar och campingar ett ställe där man INTE lämnar barnen utan uppsikt. Jag ser fler faror än el.
Vatten, backande fordon varma grillar mm.
Och ja det slarvas en hel del med uttagsplaceringar tyvärr.

Hur som helst så ansvar var och en för sin egen anläggning... Och egna hemmet ska vara en trygg plats.

H HSP skrev:
Nu är väl förhoppningsvis ... campingar ett ställe där man INTE lämnar barnen utan uppsikt.
Efter att ha jobbat som vaktmästare på två campingar under sju säsonger så kan jag lugn säga att det är vanligt att barn från 5-6 år springer fritt över både camping och bad.

• Gilla
uuu och 1 till
  • Laddar…
Men sitter det inte låsbara luckor på kapslingen där uttagen sitter? Det har det i alla fall gjort på dom campingar jag monterat.

Demmpa Demmpa skrev:
Efter att ha jobbat som vaktmästare på två campingar under sju säsonger så kan jag lugn säga att det är vanligt att barn från 5-6 år springer fritt över både camping och bad.
Och då är det mycket viktigt att rätt material valts och monterats rätt. Med hänsyn till att barn springer runt "utan" tillsyn.

E elmont skrev:
Men sitter det inte låsbara luckor på kapslingen där uttagen sitter? Det har det i alla fall gjort på dom campingar jag monterat.
Jo det gör det, MEN det är ofta dom lämnas olåsta.

Vid några tillfällen så har vi varit tvungna att plocka säkringar i markskåp för att göra stolpe spänningslös så att vi säkert kunde dra ur anslutningssladden, detta för att sladdens trådar var bara lite här-å-där, dessa anslutningssladdar klippte vi sönder i småbitar.

Att de lämnas olåsta är ett användar fel.
Går de inte att låsa då är det fel val av material.

Det håller inte att välja ej låsbart om det krävs låsbart med motiveringen att de ändå aldrig blir låsta.

Hade samma problem här i brf:en med motorvärmarplatserna tidigare.
Vaktmästaren fick i uppdrag att ta bort alla kvarhängande sladdar samt de med olåsta lock. Så fick de en lapp på bilen med info att hämta tillbaka sladden hos vicevärden.
Vanligte problemet var att kabeln blev kvar när bilen var borta.
Där fick de info att om kabeln blir kvar fler gånger då upphör rätten till motorvärmarplatsen.
Det fungerade bra efter en månad ungefär.
Nu är det tre år sedan och det fungerar bra ännu. Tydlig info när nya personer får motorvärmarplats är också viktigt.

• Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
J
Hakar på en fråga på en tråd som iallafall ursprungligen handlar om laddstationer...
Jag har en väggmonterat inkommande fasadskåp (som är rätt tomt) som går vidare till en encentral inne i huset. Jag har bilen vid ett "uthus", det skulle med nöd och näppe köra så nära huset att ett uttag (el laddstation) på sockeln skulle räcka, men det skulle vara opraktiskt då vi ibland har 2 bilar på rad och det då inte skulle räcka till yttersta bilen.

Har nu en passat GTE och klarar mig egentligen på 10A schuko just nu, men eftersom "uthuset" ändå inte har någon "säker" elanslutning så måste jag för att få en bra lösning dra ny jordkabel. Därav funderar jag på om det är värt att skaffa laddstation för att få lite av resten av kostnaden subventionerad.

Det jag funderar på är om jag ska försöka gå från fasadskåpet och sätta en undercentral i uthuset eller gå via ordinarie elcentral inne i huset. Ur brandrisk känns det säkrare att ha så lite utrustning som möjligt i bostadshuset. Men det innebär en grävning och förläggning av kanske 10m extra markkabel då fasadskåpet sitter på motsatt sida huset mot elcentral och bilparkering. Några råd kring detta?

10m lämplig jordkabel kostar ca 1000kr. Om fasadskåpet har plats kan ju gruppsäkringarna för laddboxen sitta där. Men du kanske vill ha bättre el till uthuset också? Sen kanske man hellre vill att säkringarna i huset skall gå istället för ute vid fasadskåpet om det råkar bli överlast.

J
M merbanan skrev:
10m lämplig jordkabel kostar ca 1000kr. Om fasadskåpet har plats kan ju gruppsäkringarna för laddboxen sitta där. Men du kanske vill ha bättre el till uthuset också? Sen kanske man hellre vill att säkringarna i huset skall gå istället för ute vid fasadskåpet om det råkar bli överlast.
Ja, detta är en bra fundering. Uthuset är mkt enkelt och inte så stort men tanken är nog att ha det som en snickarbod. Kanske är det vettigt att sätta en undercentral här med en trefashandske (som jag inte fn har någonstans) och uttag för motorvärmare samt uttag för annat som batteriladdare, kompressor etc. Jag har inget garage, kan inte heller bygga pga hur tomten ser ut, uthuset är det som är närmast att fungera för diverse "mek och snickeriverksamheter".

Jag har också tänkt tanken om fasadskåpet skulle ha det som krävs för laddare, men då kan man nog inte lika lätt få till den andra elen i uthuset... Att mata billaddning från fasadskåp och resten från husets elcentral känns som lite bakvänt.

Däremot skulle väl ev hela uthuset inkl laddstation matas via husets elcentral och inte fasadskåpet... Sparar grävning... men det är framförallt brandrisken jag är orolig för - kanske i onödan - om allt går via husets elcentral.

Jag vill ha elektriker till detta, men frågan är om jag kan gå på en standardinstallation (troligen ej) och om jag kan förbereda markrör, plats för undercentral mm och göra det hela lite billigare iom detta... Börjar jag ta in offerter på standardinstallationer och sen komplettera från dem gissar jag att jag blir upplurad på läktaren men massor av svindyra tillägg...

J JohanLun skrev:
Däremot skulle väl ev hela uthuset inkl laddstation matas via husets elcentral och inte fasadskåpet... Sparar grävning... men det är framförallt brandrisken jag är orolig för - kanske i onödan - om allt går via husets elcentral.
Utgå från husets central om det är enklast.

Detta med brandrisk vid elbilsladdning är såvitt jag förstår något som förekommer när man belastar en gammal dåligt skarvad eller ansluten gruppledning mycket mer än tidigare. I synnerhet om den avslutas med ett gammalt slitet vägguttag. Om det finns glapp och dåliga skarvar eller anslutningar på huvudledningen som matar centralen så är det en brandrisk även utan elbilsladdare. Det skall inte vara ett problem att öka belastningen på huvudledningen inom ramen för hur den är avsäkrad. Och om det skulle vara ett problem så innebär det att du har en potentiell brandrisk redan idag.

• Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
J
A Avemo skrev:
Utgå från husets central om det är enklast.

Detta med brandrisk vid elbilsladdning är såvitt jag förstår något som förekommer när man belastar en gammal dåligt skarvad eller ansluten gruppledning mycket mer än tidigare. I synnerhet om den avslutas med ett gammalt slitet vägguttag. Om det finns glapp och dåliga skarvar eller anslutningar på huvudledningen som matar centralen så är det en brandrisk även utan elbilsladdare. Det skall inte vara ett problem att öka belastningen på huvudledningen inom ramen för hur den är avsäkrad. Och om det skulle vara ett problem så innebär det att du har en potentiell brandrisk redan idag.
Lednigen mellan fasadskåp och elcentral går inne i källaren och är bytt för 4 år sen. Dock fanns då inga reella tankar på elbil, dock tror jag vi diskuterade elbilsladdning och 3-fasuttag. Jag ville ha ett 3-fas uttag någonstans för de fall man ska ansluta någon större maskin tillfälligt, svets etc, men elektrikern då tyckte jag skulle ha en undercentral för detta - om han tänkte sig den skulle utgå från fasadskåpet eller hänga på centralen vet jag inte. Centralen har inte plats för så väldigt mycket med om man ska in med fler jordfelsbrytare, elmätare etc - men har något 10-tal dvärgbrytare "över" för ev expansion av husets el, eller snarare framförallt källarens då husets nog är "färdigt" (idag går källarens belysning och uttag på bara 2st dvärgbrytare då källaren bara används för förvaring och tvättstuga och elen där inte är omdragen, men har heller inga utomhusuttag).

Att gå ut med markkabel från elcentral kräver håltagning och viss grävning då markkabeln idag är mycket temporärt installerad på "fel" ställe. Att gå från fasadskåpet kräver extra grävning ca 10m, men grävde 4m till fibern för hand, iofs inte lika djupt, och det är relativt lättgrävt, så det är nog inte heller något problem. Det är därav inget gigantiskt merjobb att gå från fasadskåpet. Jag vill ha den säkraste och bästa lösningen.

J JohanLun skrev:
Centralen har inte plats för så väldigt mycket med om man ska in med fler jordfelsbrytare, elmätare etc
Jag har inte hela bilden riktigt. Men du kan dra en ledning som du kopplar parallellt med inkommande matning till centralen. Denna matning går vidare till en ny central som då kommer att ha valfri plats för jordfelsbrytare, elmätare etc. Om jag förstår dig rätt var tanken att ha en ny central i uthuset. Och jag ser inga direkta fördelar med att dra matningen till denna central från mätarskåpet i stället för från befintlig central om det senare är närmare. Det behöver inte ta upp någon plats alls i befintlig central. Detta givet att inte befintlig huvudledning är klent dimensionerad. Men det verkar konstigt.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.