2 214 läst ·
22 svar
2k läst
22 svar
laddningstemp.
Sida 1 av 2
Hej på er. Har ett problem som ngn. av er kanske kan hjälpa mig med.
Fakta:
-vedex 3000
-borö 3*500l
-laddomat 21
När pannan är i driftfas visar den på ca 90 grader o laddomaten på ca 80 grader. När sedan laddomaten börjar släppa igenom (78 grader) o slutfasen är tänkt att ske så lägger pannanav(termostaten slår ifrån=95grader) då tankarna visar på ca 86 grader. Varför går det inte att ladda tankarna till mer än 86 grader? Har prövat att skifta ventil o ändra hastighet på pumpen men det blir inget bättre resultat.
Är det herr röris som har misslyckets med dimensioneringen eller vad?
Tacksam för funderationer!
Fakta:
-vedex 3000
-borö 3*500l
-laddomat 21
När pannan är i driftfas visar den på ca 90 grader o laddomaten på ca 80 grader. När sedan laddomaten börjar släppa igenom (78 grader) o slutfasen är tänkt att ske så lägger pannanav(termostaten slår ifrån=95grader) då tankarna visar på ca 86 grader. Varför går det inte att ladda tankarna till mer än 86 grader? Har prövat att skifta ventil o ändra hastighet på pumpen men det blir inget bättre resultat.
Är det herr röris som har misslyckets med dimensioneringen eller vad?
Tacksam för funderationer!
Panntermometern visar fel.
i tur o ordning. Dimension är 35 med undantag för vissa begränsningar vid pannan där det är 28.
Temp i botten är luddigt.. vid laddomaten visar det 86 i retur men det kommer aldrig upp i det i tankarna. Runt 80 skulle jag tro om jag eldar så mkt som det bara går.
panntempen tror jag stämmer för jag prövade att sätta givaren externt vid laddomaten o brassade på tills det skvallrade från exp.kärlet. Dock så kom jag inte upp i ngn hårresande laddtemp för det..
Temp i botten är luddigt.. vid laddomaten visar det 86 i retur men det kommer aldrig upp i det i tankarna. Runt 80 skulle jag tro om jag eldar så mkt som det bara går.
panntempen tror jag stämmer för jag prövade att sätta givaren externt vid laddomaten o brassade på tills det skvallrade från exp.kärlet. Dock så kom jag inte upp i ngn hårresande laddtemp för det..
Eldar jag in i det sista kommer jag upp över 90°C i tankarna, men så länge det finns kallare vatten att spä med, i Laddomaten, blir det inte riktigt så högt. Det svalnar ju lite på väg till tanken, också, klart.
Jag har 28mm cu rör, kör laddpumpen på 2:an och jag kan ladda tankarna till 95 grader utan problem.soa skrev:i tur o ordning. Dimension är 35 med undantag för vissa begränsningar vid pannan där det är 28.
Kan tänka mig att det kan bero på dåliga termometrar (kort instickslängd) i kombination med att borös 500L tankar är fruktansvärt dåligt isolerade, vilket gör att tempen ute vid mantel inte blir högre. Jag har själv två sådana tankar, och kommer aldrig över 85° innan pannan stannar.
Mina tankar blir också varmare om jag kör pumpen i läge 2. Avkylningen av pannan blir väl inte lika kraftig då.
Jag brukar köra läge 2 på vintern, för då är belastningen på pannan ändå högre, så det går bra i alla fall. Men när jag någon ynka gång eldar på sommaren kör jag med läge 3. Dels tar inte elementen någon värme då, dels är det inte så noga om tankarna blir uppladdade helt eller ej. Det mest svalnar bort i alla fall.
Jag brukar köra läge 2 på vintern, för då är belastningen på pannan ändå högre, så det går bra i alla fall. Men när jag någon ynka gång eldar på sommaren kör jag med läge 3. Dels tar inte elementen någon värme då, dels är det inte så noga om tankarna blir uppladdade helt eller ej. Det mest svalnar bort i alla fall.
En mer teoretisk approach på problemet.
Hur stort flöde krävs för att avledda effekten 30 kW från pannan?
Antag att vattentempen in i pannan är 80 grader. Hur stort flöde krävs då för att inte överstiga 90 grader, den temp då pannan stänger av fläkten?
Flödet är då 30kW/ 4,18(kJ/kg*K)*10K = 0,72 liter / sek. eller 43 liter / min.
Tittar man på en vanlig cirkulationspump med samma effekt som laddomaten ser man att den ger 60 liter / min (läge 3). Men det är helt utan mottryck. Laddkretsen ger ett mottryck som beror av rörlängd, rördiameter, antal vinklar, serie/parallellkoppling mm. Men även laddomaten ger en strypning av flödet. En annan sak som påverkar är att trots att man kommit upp i temperatur så stängs inte direktflödet helt från pannan utan en del vatten cirkulerar direkt till pannan igen.
Antar vi att flödet är 30 liter:
T = 30/(4,18*30/60) = 14 K (grader Celsius)
Dvs vid det flödet får ej tempen in vara mer än 76 grader för att ej komma över 90 grader ut.
Detta faktum lider i princip alla anläggningar av mer eller mindre. Kopplar man förbi termostaten och eldar försiktigt länge kan man dra upp tankarna en bra bit över 100 grader.
Sen visar alla dessa enkla termometrar fel, från någon grad till över 10 grader. Vad en vedeldare upplever som 80 grader upplever en annan som 95!
Hur stort flöde krävs för att avledda effekten 30 kW från pannan?
Antag att vattentempen in i pannan är 80 grader. Hur stort flöde krävs då för att inte överstiga 90 grader, den temp då pannan stänger av fläkten?
Flödet är då 30kW/ 4,18(kJ/kg*K)*10K = 0,72 liter / sek. eller 43 liter / min.
Tittar man på en vanlig cirkulationspump med samma effekt som laddomaten ser man att den ger 60 liter / min (läge 3). Men det är helt utan mottryck. Laddkretsen ger ett mottryck som beror av rörlängd, rördiameter, antal vinklar, serie/parallellkoppling mm. Men även laddomaten ger en strypning av flödet. En annan sak som påverkar är att trots att man kommit upp i temperatur så stängs inte direktflödet helt från pannan utan en del vatten cirkulerar direkt till pannan igen.
Antar vi att flödet är 30 liter:
T = 30/(4,18*30/60) = 14 K (grader Celsius)
Dvs vid det flödet får ej tempen in vara mer än 76 grader för att ej komma över 90 grader ut.
Detta faktum lider i princip alla anläggningar av mer eller mindre. Kopplar man förbi termostaten och eldar försiktigt länge kan man dra upp tankarna en bra bit över 100 grader.
Sen visar alla dessa enkla termometrar fel, från någon grad till över 10 grader. Vad en vedeldare upplever som 80 grader upplever en annan som 95!
Produkter som diskuteras: "fläkten"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
Vad flödet egentligen är kan jag bara gissa, men enligt termometrarna (sådana de nu är), kan returen in till pannan krypa ner mot 60°C i min Laddomat 21. Men då är det med pumpen i läge 2. Kör jag på 3 blir det aldrig så kallt in i pannan.