Skulle leta kabelbrott på slingkabeln till Husqvarna automower igår.
Blir förvirrad för mitt verktyg ger olika ljud ifrån sig. Både tydlig signal och ett mera knastrande ljud. Tydlig signal på flera ställen på mitten och knastrande ljud på BÅDA sidor om tydlig signal? (Från hus till där guidekabeln är påkopplad.) Ingenstans är det tyst.
Detta tolkar jag som att kabeln är skadad på flera ställen men inte helt av.
Har jag rätt eller fel?
För om kabeln vore av borde jag väl inte höra något alls från vertyget om jag passerat brottet?
Hur lokaliserar jag var skadorna är?
Lyssna efter var knastret är som svagast?

Har du en guidekabel i installation så kan den användas för att reda ut inom vilken kabelsektion som avbrottet finns.

Flytta guidekabelkontakten till höger resp. vänster beg.kontakt och se om det blir fast grönt ljus.
Principen finns beskriven i manualerna.

Du anger inte vilken typ av felsökningsverktyg du använder, men "pennorna" är notoriskt opålitliga, kan felaktigt ge signal/indikation på hel slinga.
Det finns mängder av filmer på Youtube som visar hur en felsökning av slingan går till.

En bärbar radio med mellanvåg kan vara till hjälp, ratta in en frekvens runt 550 kHz, håll radion över slingan, lyssna efter signal och förändringar i ljudet.

• Gilla
FredrikR
  • Laddar…
E etompau skrev:
Har du en guidekabel i installation så kan den användas för att reda ut inom vilken kabelsektion som avbrottet finns.

Flytta guidekabelkontakten till höger resp. vänster beg.kontakt och se om det blir fast grönt ljus.
Principen finns beskriven i manualerna.

Du anger inte vilken typ av felsökningsverktyg du använder, men "pennorna" är notoriskt opålitliga, kan felaktigt ge signal/indikation på hel slinga.
Det finns mängder av filmer på Youtube som visar hur en felsökning av slingan går till.

En bärbar radio med mellanvåg kan vara till hjälp, ratta in en frekvens runt 550 kHz, håll radion över slingan, lyssna efter signal och förändringar i ljudet.
Tack för svar.
Jag vet hur verktyget ska användas (Cable Tracker KPS-CC640) och hur man minskar sökområdet successivt tills brottet upptäcks. Sida om guidekabeln är konstaterad med grön lampa vid omkoppling.
Jag har inget instrument för att mäta ohm.
Tycker det är konstigt att jag först har knastrande ljud för att sedan få klara signaler, är kabeln av ska jag helt plötsligt inte få tydlig signal. Jag räknar då med att kabeln är hel så långt. Men efter där jag har signaler så återkommer det knastrande ljudet och det är svårt att höra om det finns signal eller bara knastrar. Så är det fram dit guidekabeln är påkopplad.
Eftersom jag normalt har fast blått sken, och inte grönt, när klipparen används så tyder det på dålig signal från exempelvis skador på kabeln. Första två åren hade jag grönt ljus, sen ändrades det till blått, inga problem med slingsignal.
Helt logiskt om det nu uppstått så stor skada att signalen är för dålig.
Och det är det jag tror eftersom sökaren ger ljud ifrån sig, om ej signal, det borde väl bli tyst efter ett riktigt avbrott?

C
M Madelene_Eriksson skrev:
är kabeln av ska jag helt plötsligt inte få tydlig signal
Ja, det är ju så man spontant tänker, men i praktiken hoppar signalen alltsom oftast över avbrottet, även om kabeln är tvärt avhuggen. Ofta är det nästan omöjligt att detektera en försämring av signalen efter avbrottet. Tyvärr.

Misstänker att det skulle gå konstruera en slingsökare som var avsevärt bättre på att hitta avbrott, men detta är tyvärr realiteten, även med mer påkostade slingsökare. De funkar helt enkelt inte något vidare om det är "nästan avbrott".

Tack för att du tog dig tid att svara.
Jag får nog anlita hjälp.

Om slingan finns tillgänglig dvs inte nergrävd på några ställen längs den skulle jag testa att dra lite i den. Med lite 'tur' kanske du kan dra av den helt och då finna felet.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
Demmpa Demmpa skrev:
Med en kabellängdsmätare/(puls)reflektometer kan man mäta sig fram till var felet är, tex,
[länk]
Spontant tro jag det blir svårt att få något vettigt resultat med denna mätare och en defekt beg.kabel
Även detta instrument är gjort för tele/kraft-kablar som har bättre kvalité och förläggning än en i jorden nerpetad beg.kabel.

Det lär ockås kräva lite kunskap och erfarenhet att använda och avläsa instrumentet.

Men om det finns konkreta exempel på att den funkar till beg.kabeln så är det ju kanon.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.