5 066 läst ·
32 svar
5k läst
32 svar
Laddkabel saknades vid leverans av Bil
Om sladden följer med när bilen köps ny och sladden dessutom förevisats i samband med köpet anser jag det helt självklart att den ska ingå. Jämförbart med annan lös ingående utrustning som instruktionsbok, verktygssats, eventuellt reservhjul och golvmattor.Nötegårdsgubben skrev:
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 254 inlägg
Det är ett stort om. Att det finns en sladd i bilhallen som bilen laddas med är inte detsamma som att den förevisas.Alfredo skrev:
Jag håller med om att det är småaktigt av bilhandlaren, men jag är inte mer förvånad av det här än att de köper in en begagnad bil med en extra uppsättning hjul och sen säljer den utan dem. Det är ju så de jobbar.
Skogsägare
· 23 254 inlägg
Hade det haft ett andrahandsvärde hade de nog gjort det, om det funnits något, vilket det väl inte gjort sen 1900-talet på nästan någon bil.
Skogsägare
· 23 254 inlägg
Men min poäng är inte vad som är normalt, utan att jag inte ser hur det här skulle vara något som inte är fritt avtalbart och då gäller att ha koll som köpare. Hur kallt det än låter.
Skogsägare
· 23 254 inlägg
Att klaga på argumentationens kvalitet hos någon annan för att sen komma med rena dumheter som jämförelse måste väl ändå vara att skjuta sig i foten. 😎
Skogsägare
· 23 254 inlägg
Det ena är en integrerad del i fordonet, det andra ett tillbehör.Alfredo skrev:
Det håller jag med om. Men det är en förrädisk fråga då laddsladden som tråden handlar om enligt bilhandlaren inte funnits i beskrivning eller i bilen när denna förevisats. Att den funnits i bilhallen och eventuellt ikopplad i bilen vid förevisande, det tror jag vare sig ARN eller domstol skulle finna tillräckligt.Alfredo skrev:
Om den följde med bilen då den var ny tror jag absolut det. För mig är det rätt självklart att allt som ingår i ett nybilsköp och förevisas/finns/syns/existerar vid avtal om ett begagnatköp, ska anses ingå.Nötegårdsgubben skrev:
Håller absolut med att jag borde kollat upp detta före köp, men man blir vis av erfarenhet😬 Men min frågeställning var mest var gränsen kan tänkas gå för vad man kan anta att ingår, och vad man borde ha avtalat skilt om. Och i detta fall verkar det som det är jag som får bita i det sura äpplet.Nötegårdsgubben skrev:
Förhandla först, köp sen. Inte tvärtom.
Är sladden inte nämnd i annonsen och ni inte ens pratat om den före köp förstår jag knappt ens frågan. Det är som att köpa en begagnad bil och häpnas över att det inte ingår vinterhjul då man ju behöver sådana.
Nej, det finns inte någon rätt att få saker man inte avtalat om med på köpet.
Hittade en begagnad sladd för 1000sek på blocket så problemet torde vara löst för min del.
Redigerat:
Har samma tankegångar, men antar att utgången hade vart en helt annan om jag köpt bilen av en volvohandlare, och inte en fristående begagnatkedja...K Kasken skrev:Precis så.
Antaganden kommer man inte långt med.
Dock håller jag med i att det är lite småaktigt av säljaren att bråka om något av så ringa värde, borde lätt gå att ta på goodwill-kontot, mer värt att få en nöjd kund i det längre perspektivet..... Men det är väl som överallt annars, det är bara snygga kvartalsrapporter som räknas numera.
Heder verkar åtminstone inte vara ifrågavarande kedjas starkaste sida🤣 Min fd. bil har följande tillbehör listade i annonsen som den INTE har.
BLIS
Adaptiva helljus(automatiska har den, men inte adaptiva)
Android auto&apple car play
Halvelektrisk dragkrok(den har en fast monterad)
BLIS
Adaptiva helljus(automatiska har den, men inte adaptiva)
Android auto&apple car play
Halvelektrisk dragkrok(den har en fast monterad)