76 304 läst ·
626 svar
76k läst
626 svar
Laddboxen Easee får försäljningsförbud
Har Tibber och Easee något affärsmässigt samband?
Jag ser att Tibber säljer Zaptek, som ju som tidigare noterats har vissa likheter med Easee. Jag som har köpt via Tibber och installerat med annan elektriker funderar på om jag ska försöka reklamera min Easee och få en Zaptek, det borde vara lätt att bara flytta den bakom befintlig JFB A och sen är allt klart.
Men Zapteks likheter gör ju att man undrar om även den innehåller lösningar som gör att den kommer drabbas av samma öde?
Enl konsumentköplagen kan man reklamera till den man köpt av i upp till tre år. Om man reklamerat men ej fått godkänt innan 3 år tror jag det är första reklamation, dvs när felet upptäcktes och rapporterades, som gäller. Dvs om inte Tibber går omkull borde det vara grönt om jag reklamerar, får svar att de avslår, om sen boxen återkallas eller e-tjänsterna på den upphör fungera så har jag reklamerat inom lagstadgad tid...
Jag ser att Tibber säljer Zaptek, som ju som tidigare noterats har vissa likheter med Easee. Jag som har köpt via Tibber och installerat med annan elektriker funderar på om jag ska försöka reklamera min Easee och få en Zaptek, det borde vara lätt att bara flytta den bakom befintlig JFB A och sen är allt klart.
Men Zapteks likheter gör ju att man undrar om även den innehåller lösningar som gör att den kommer drabbas av samma öde?
Enl konsumentköplagen kan man reklamera till den man köpt av i upp till tre år. Om man reklamerat men ej fått godkänt innan 3 år tror jag det är första reklamation, dvs när felet upptäcktes och rapporterades, som gäller. Dvs om inte Tibber går omkull borde det vara grönt om jag reklamerar, får svar att de avslår, om sen boxen återkallas eller e-tjänsterna på den upphör fungera så har jag reklamerat inom lagstadgad tid...
Man skulle ju kunna tänka sig att exempelvis ZapTec köper resterna av bolaget och därmed tar över webb-portalen för tjänsten, kanske även att de utvecklar ny firmware för att passa sina APIer. Att fixa JFB typ A (eller B om det krävs, men då borde det ha krävts för Zaptec också) åker man dock på själv (eller säljaren av produkten). Men att få igång tjänsten är ju av intresse. Hur de skall tjäna pengar på detta (abonnemang eller annan lösning) är ju dock en annan fråga som också måste besvaras innan någon är villig att ta över.
Undrar vem som "betalar" 3g modemet i Easeen, hur tjänar de på det? Eller har de köpt ett livstidsabonemang? För viss sitter där ett esim om man inte har wifi vid laddaren?pacman42 skrev:
Man skulle ju kunna tänka sig att exempelvis ZapTec köper resterna av bolaget och därmed tar över webb-portalen för tjänsten, kanske även att de utvecklar ny firmware för att passa sina APIer. Att fixa JFB typ A (eller B om det krävs, men då borde det ha krävts för Zaptec också) åker man dock på själv (eller säljaren av produkten). Men att få igång tjänsten är ju av intresse. Hur de skall tjäna pengar på detta (abonnemang eller annan lösning) är ju dock en annan fråga som också måste besvaras innan någon är villig att ta över.
En av alla intressanta frågor, det finns olika former av abonnemang. En del köper livstid (med en totalvolym), andra företag betalar per månad osv. Vanligast är dock engångskostnad med en datavolym som man kan använda upp till X år..J JohanLun skrev:
Jag jobbade med telematik för 20 år sen, då fanns det mycket få sådana abonnemang, men trevligt de finns idag. Då kanske vi kan hoppas att om boxarna inte ska dras tillbaka helt, någon gör en ny serverlösning som går att trycka ut till boxen och att sen det finns nog med data för att ladda sin bil i ytterligare några år. Min tror jag når Wifin, men jag vet inte riktigt hur man kollar det. Det är ju i vilket fall en fallback på det problemet, att bara sätta en wifi repeater nära boxen så har man löst det...pacman42 skrev:
Fast om de köper så får de ju med alla förpliktelser mot nuvarande kunder. Så jag skulle tro att det krävs att de får rejält betalt för att vilja 'köpa' det.pacman42 skrev:
Skulle nog bli ett ramaskri om de på något sätt kunde köpa bolaget och komma undan förpliktelser mot gamla kunder.
Den inbyggda 4G-kopplingen är LTE Cat M1 enligt vissa datablad. Det ger en begränsad trådlös uppkoppling av IoT-klass. Man betalar troligtvis även efter dess prestanda vilket bör leda till att den är billig.J JohanLun skrev:
Vid upphandlandet av en installation av dessa boxar frågade jag specifikt hur detta betalades då det var "gratis för all framtid för konsumenten". I princip fick jag ett icke-svar i still med att det var andra tjänster hos Easee som stod för kostnaden för detta. Jag ser bara trassel i framtiden för dessa boxar.
Nej, inte nödvändigtvis om det köps av en konkursförvaltare. Har företaget gått i KK så finns inte företaget längre, men de värden som finns kvar i bolaget skall man som konkursförvaltare realisera så långt som möjligt och här kan det finnas ett värde utan förpliktelser.L lbgu skrev:
Det som det finns pengar i är ju frekvensreglering via styrning av stora grupper av laddare samt statistik över laddning av elfordon. Som privatkonsument kan det vara kul med en app i mobilen och att få någon krona extra i kompensation för frekvensreglering men en schemalagd laddning under natten täcker nog de flesta behoven för privatkonsumenter. Efter det finns inte så mycket kvar att tjäna pengar på än själva boxen.useless skrev:
Man kan ju börja ta en årskostnad också. Det är ju inget som hindrar att man byter modell.M merbanan skrev:Det som det finns pengar i är ju frekvensreglering via styrning av stora grupper av laddare samt statistik över laddning av elfordon. Som privatkonsument kan det vara kul med en app i mobilen och att få någon krona extra i kompensation för frekvensreglering men en schemalagd laddning under natten täcker nog de flesta behoven för privatkonsumenter. Efter det finns inte så mycket kvar att tjäna pengar på än själva boxen.
Detta måste ha varit en lång resa för dig @paralun , du trodde ju länge att detta knappt var något problem…P paralun skrev: