Köpte ett KEPWORTH 100A batteri med laddare som akg bygget en powerstation av.

Laddaren kopplas in via gx kontakt, 3pin i sidan på batteriet.
Gjorde en adapter från gx till Andersson, har mätt så att plus är på plus.
Vad jag kan förstå så används inte pin2, får inga mätvärden och på kabeln står det 2c vilket ai tolkar som 2 conductor

Har mätt i Andersson efter laddaren och får 14.6v, har mätt i laddporten på powerstation och får 13.5v
Men den tänds inte och börjar lysa rött, hade den inkopplad några timmar och shunten SoC ökade inte

Batteri pol+ till säkring 50A - busbar
Batteri pol- till busbar
Från laddarens Anderson så går både +- direkt till busbar

Vad gör jag för fel? Varför kickar inte laddaren igång

Inte helt klart vad du menar. Lita inte på AI utan att själv följa källorna och läsa svaret. Det kan vara så att alla tre ledare används men AI fabulerar. Men eftersom batteriet har inbyggd BMS kan man tänka sig att det bara behöver två ledare från laddaren.
Det verkar kunna ta mer än 9 timmar att ladda batteriet.

Hur mäter du spänningen i "Powerstation"?

Oklart varför du moddat laddsladden. Ska du ladda med något annat än medföljande laddare , eller ta ut ström, så tror jag du ska ansluta på polerna uppepå, inte på 3 pin kontakten.

Har andersson kontakt i powerstation där jag ansluter laddarens adapter, där mäter jag runt 13.5v, samma som på själva batteriet.

Ja det är en 7A laddare så runt 14h från tomt, men det borde ju öka något efter 1-2h

Jag har byggt en egen låda/powerstation, den är för tajt för att kunna använda gx kontakten, så då gjorde jag en adapter gx-andetsson och tänkte plugga laddaren direkt mot batteriet, inte via gx kontakten.
Jag tycker det borde gå...

Ska prova att sätta laddaren direkt på polerna och se om den hoppar igång, men då går jag inte via shunten så SoC kommer visa fel tills jag manuellt kalibrerar den vid fullt batteri, vilket inte känns rätt, jag vill kunna lita på displayen

• Gilla
Bjober
  • Laddar…
Kabeln från laddaren till gx

IMG_20260731_122949.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Dumstruten på
Hade förmodligen gjort en dålig lödning eller så gick den isär när jag satt ihop kontakten.

Nu när jag provar så slår den över på rött/laddning direkt

• Älska
Bjober
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.